PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : bir motorun çalışma prensibi



twister1990
30 Ağustos 2006, 20:45
bizler motorcuyuz.motosiklet kullanıyoruz.ama motosikletin nasıl gittiğini,motorunun nasıl çalıştığınıda bilmeliyiz.onu tanımalıyız.çoğu kişi motorun çalışma prensibini biliyordur.ama ben yinede böyle bir başlık açmak istedim.

Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.

Motorlar içten yanmalı ve dıştan yanmalı olmak üzere 2 ye ayrılır. Mesela, pek çoğunuz filmlerde görmüştür buharlı lokomotifleri ve buharlı gemileri. Bu buharlı makinelerin çalışması için sudan elde edilen buhara ihtiyaç duyuluyordu. Suyu buhara dönüştürmek içinse odun, kömür veya petrol gibi yakıtlar kullanılıyordu. Yakıt motorun dışında bulunan başka bir ortamda yanıyordu. Bu yüzden buhar makinelerine dıştan yanmalı motorlar denmektedir.
İçten yanmalı motorlar ise yakıtın motor içinde yanma odası adı verilen sınırlanmış bir alan içinde yakılması ile enerji elde edilen motorlardır.benzin,mazot,lpg yakarlar. Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin); LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.

Bizim kullandığımız motosikletler benzinli olduğuna göre,bizi ilgilendirende benzinli motorların çalışma prensibidir

Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
iki zamanlı motorların çalışma prensibi;
Emme ve sıkıştırma;
Bu motor tipinde emme ve egzos sübapları yoktur.Emme ve egzos işlemleri silindir içinde oluşan basınç farkları vasıtası ile yapılır.Piston yukarı hareket ederken,üst kısımdaki karışımı silindir içinde sıkıştırmaya başlar.Bu esnada pistonun yukarı hareketi ile krank bölümünde bir vakum oluşur ve karışım krank bölümüne dolar.bu karışım yakıt,yağ ve hava karışımıdır.Sıkışan karışım buji ile ateşlenir ve patmama oluşur.Çıkan enerji pistonu aşağı iter.
Yanma ve Egzos;
Pistonun aşağı itilmesi ile egzos çıkışı açılıp,emiş ağzı kapanır.yanma sonucu ortaya çıkan atık gaz,egzos borusundan atılır.pistonun hareketi ile aşağıda sıkışan karışım,taşıma cebinin açılması ile pistonun üst kısmına dolar.üst kısıma yeni karışım dolması ve egzos gazının tamamen atılması ile çevrim tamamlanır ve diğer çevrim başlar
http://img156.imageshack.us/img156/7702/2zamanliq4.gif
Gelelim 4 zamanlı motosikletlerin çalışma prensibine;
4 zamanlı motorlarda 4 zaman vardır ve sırasıyla Emme, sıkıştırma, ateşleme ( genişleme,iş zamanı), egzos zamanıdır.

1-Emme zamanı: Karbüratörden gelen benzin ve hava karışımı, emme sübabının açılmasıyla silindirin içine dolar. Bu sırada piston aşağı doğru inmektedir.

2-Sıkıştırma zamanı: Emme ve egzoz sübaplarının her ikisi kapalı durumdadır ve piston yukarı doğru çıkar. Bu sayede benzin ve hava karışımı sıkıştırılır ve hacmi küçülür. Bu hacim küçülmesi aynı zamanda karışımın ısınmasına sebep olur.

3-Patlama zamanı: Sıkışan ve ısınan yakıt karışımı, bujiden çıkan bir kıvılcımla yanar. Yanma ufak bir patlama şeklindedir. Patlamayla genişleyen karışım pistonu aşağı doğru iter. Motorun güç üretme zamanı burasıdır.

4-Egzoz zamanı: Patlamayla aşağı inen piston, bu aşamada yukarı doğru hareket etmeye başlar. Yanmış gazların dışarı atılması zamanıdır artık. Piston yukarı çıkarken egzoz sübabıda açılır. Bu sayede yanmış gazlar dışarı atılır. Bundan sonra motor yeni bir çevrime başlar.

4 zamanlı bir motorun çalışması
http://img154.imageshack.us/img154/4148/4strokeenginest9.gif
http://img155.imageshack.us/img155/84/adszin5.png

kimi
30 Ağustos 2006, 21:06
paylaşım için saol şimdiye kadar okuduğum en anlaşılır açıklama :cat:

detrance
30 Ağustos 2006, 21:28
aydınlatıcı bilgi için teşekkürler, grafiksel anlatımı her zaman tercih etmişimdir. yeni bir üye olarak, bu iki tip motor arasındaki kullanım/performans gibi farklar nelerdir onları merak ediyorum. Birbirlerine göre avantajları/dezavantajları nelerdir, yoksa 4 zamanlı her zaman 2 zamanlıdan üstün müdür gibi..teşekkürler

LesPaul
30 Ağustos 2006, 21:58
İkisi arasındaki aklıma gelen farkları da ben söyleyeyim:

1. DÖRT zamanlı motorda, hareketli grafiklere bakarsanız, 1 kez patlama olması için piston 4 defa aşağı yukarı gidip gelir. İKİ zamanlı motorda ise 1 kez patlama olması için piston 2 kez aşağı yukarı gidip gelir. Bu noktadan da isimlerini alırlar.

2. İKİ zamanlı motorda, Krank Milinin 1 devirinde bir kez patlama olur. Yani Krank Mili 1 tam turu tamamladığında 1 kez patlama olur. BU da direk Milin devriyle alakalıdır.
DÖRT zamanlı motorda ise 2 devirde 1 kez patlama olur. İkinci kez dönerken emme veya egzos işlemini gerçekleştirir. Bu ikinci devirde patlama olmaz, krank mili motorun atalet kuvvetleri ve tekerlekten gelen dönme hareketiyle döner.

3. İKİ zamanlı motorun her devirinde 1 kez patlama olduğunu söylemiştim. Bu da demektir ki, her devir İKİ zamanlı motorda 1 patlamayla desteklenir. Yani krank milinin patlamasız olarak dönmesi söz konusu değildir. Bu da demektir ki, motor DÖRT zamanlıya göre daha seri ve hatta daha güçlü olacaktır. Ancak her devirde patlama olduğu için İKİ zamanlı motor daha çok benzin yakar!!!

4. DÖRT zamanlı motorda ise 2 devirde bir patlama gerçekleşir. Bu sebeple İKİ zamanlıya göre gücü daha azdır ancak İKİ zamanlıya göre daha az benzin yakar. DÖRT zamanlı motorun en büyük avantajı ise şudur: Patlama gerçekleştikten sonraki ilk turda tekrar patlama olmayacağı için piston tekrar yukarı çıkarken yanma gazlarının tümü pistonun yukarı gitmesiyle yanma odasından dışarı atılır. Tekrar aşağı inerken de uygun YAKIT+HAVA karışımı büyük kolaylıkla yanma odasına emilir. Yani EGZOST ve EMME işlemleri ayrı ayrıdır. Bu da motorun son derece stabil çalışmasını ve vuruntusuz çalışmasını sağlar. Çünkü yeniden patlama olacağı sırada 2 zamanlıda olduğu gibi yanma odası içinde Yanmış Gazlar kalmaz. Yanmış gazlar düzenli yanmaya engel olurlar. DÖRT zamanlı motorda böyle gazlar kalmayacağı için motor vuruntusuz çalışır, TAM YANMA gerçekleşir. Ve en önemlisi de, Yakıttan Alınabilecek Maksimum VERİM DÖRT zamanlı motordan alınır. Çünkü Yanma Odasına alınan yakıt maksimum düzeyde yanar. (%100 yanma diye birşey yoktur bunu da belirteyim. Bazı motorlarda %100 yanma sağlansa bile verim hiçbir zaman %100 olmaz.)

saykoshey
31 Ağustos 2006, 08:34
Tam guzel, eline saglik ama birde resimleri aldigin siteleri kaynak olarak gostersen tam olacakdi.

Olcay Avşar
31 Ağustos 2006, 09:24
Anlatım için teşekkürler ama merak eden üyelerimiz "Faydalı Bilgiler" forumunda bu konularla ilgili oldukca doyuru bilgiler ve grafikler bulabilir.

Bu arada bir not,

Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
Bu bilgi eksik, motorlar çalışma zamanlarına göre 3'e ayrılırlar ;
2 zamanlı ve 4 zamanlı bildiğiklerimiz ve kullandıklarımızdır, bir de 3 zamanlı Wankel Motorlar vardır.

http://i1.tinypic.com/mwa9vl.gif

http://www.jhk1.de/motor/img/wankel.gif

Suzuki 1976 yılında bu motor tipi ile bir motosiklet üretmiştir :

http://www.suzukicycles.org/photos/suzuki-history/1976/1976_RE5_450.jpg

Mazda RX-7 otomobilde de bu tip motor kullanılmıştır.

Kaynaklar ;
www.obited.gazi.edu.tr
www.aktuell-online.info/srv/wankel/

praetorian
31 Ağustos 2006, 09:55
rx-8 de wankel motorlu..1.3 litre hacmınde motor 232 beygır uretıyordu..

Ertuğrul_Öz
31 Ağustos 2006, 10:40
http://video.google.com/videoplay?docid=1569125216323959688&q=hamster+wheel

Bu videoda yakın zamanda kullanılmaya başlanacak bir motor teknolojisinin tanıtımı var. Videoda görünen sorunlar giderildiği zaman yakında motosikletlerimizde bu motorları görebiliriz.

Mili
31 Ağustos 2006, 10:45
güzel paylaşımdı valla ben bile anladım yani teşekkür ederim:)

ArdaTugay
31 Ağustos 2006, 10:56
emeğe saygı teşekkürler çok aydınlatıcı bi bilgiydi eline sağlık :cat:

mabad
01 Eylül 2006, 00:33
tebrik ederim bende makina muhendisiyim.motosiklet kullanıcıları icin cok faydalı olacagına inanınyorum.yazılarının devamını diliyorum.herkese saygılar

SmirnouF
01 Eylül 2006, 00:46
İyi bi çalışma.Tşkrler
Ayrıca Rx7 de wankel motor kullanıyo :)

detrance
12 Eylül 2006, 12:17
LesPaul ayrıntılı yanıt için teşekkür ederim, çok aydınlatıcı oldu :)

karasahin24
13 Eylül 2006, 10:17
güzel eline sağlık

PIERzig
13 Eylül 2006, 10:56
ehliyet kursundaki bilgileri anımsadım okurken :)