Birkomat
31 Mart 2021, 20:14
Herkese merhaba,
2019 yılında evimi taşıdıktan sonra, kadıköy'e, sahile kolayca gidip gelebilmek için tabiri caizse ayağımı yerden kesecek bir araç arayışına girmiştim. O zamana dek motosiklet/scooter kullanmamış olan ben bi yandan da retro araçların yeni teknolojiyle desteklenerek güncellenmesi projelerine hayranlıkla bakıyorum. Dışı seni içi beni yakar şeklinde araçlar acayip ilgimi çekiyordu.
Daha sonra karşıma Shanghai Customs çıktı. Bu arakdaşlar çevre kirliliğini azaltmak adına uzakdoğuda yaygın olarak kullanılan Honda Cub araçlara uygun fiyatlı elektrikli dönüşüm kiti üretme mottosuyla yola çıkmışlardı. Acaba ben de yapabilir miyim cub mı olsa? Ula Vespa niye olmasın ya? Derken bi online satış platformunda aşağıda fotoğrafını gördüğünüz 93 model Vespa PX200E'yi buldum. Hurda belgeli olarak çalışır motoruyla 2019'da 3500TL gibi bir fiyata aldım ve Konya'dan İstanbul'a getirttim. Hazır bu projeyi yapıcam, belki ilgisi olan birilerine faydalı olur diyerek tüm süreci de youtube sayfamda yayınlamaya başladım.
220 Garage Youtube Kanalı (https://youtu.be/WziVPat1ffs)
https://img-s1.onedio.com/id-602645af9aaf75c325e92f60/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-507e0089b3af50316c4a4ba2303745b7d887589d.webp
İlk iş motosikleti tamamen dağıtarak eski parçalarını yenilemek, boyasını ve gerekli aksesuarlarını değiştirmek oldu. Boya ve kaporta, döşeme yenilemesi işlemleri dışında tüm dağıtma ve toplama işlemlerini oturduğum apartmanın eski kapıcı dairesinde yaptım.
https://img-s2.onedio.com/id-60264b80f4d882894d78186f/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-f3623bff68b40a5ed2e5a429b2146a7d246d25ac.webp
Sele'yi cafe-racer tarzında birazcık modifiye ettim, döşemesini yeniledim. Fakat burada şöyle bir kısmı atlamışım, alttaki sünger meğer eskiymiş dışına kaplama atmışlar. O ikinci kaplamayı söktüm sele daha spor gözüksün diye. Fakat eski süngerin kat yerleri yerleşmiş, bikaç oturuşta derinin dışından da görünür kırışıklıklar halini aldı. Bi daha proje yaparsam süngeri de yenilerim diye düşünüyorum.
https://img-s2.onedio.com/id-60264bd490bd72cc1f72589d/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-6059b0add17776bd83438b5f6d9bfccbc5a8c2ca.webp
Boya hazırlığı da yine aynı yerde, bikaç haftada tamamlandı. Sürekli çalışamıyordum komşular rahtasızlık duyacak diye ama sorunsuz atlattık şükür :)
https://img-s1.onedio.com/id-60264ec8712343ee27028e0c/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-5c1a8c2abe45aada60d6fa6750dd581f3d90f5a8.webp
Gövde ve parçalarını boyaya gönderdiğimde de özellikle zaman konusunda pazarlık yapmamış olmanın sıkıntısını yaşadım. 1 haftada bitecek işim ertelendi de ertelendi, ertelendi de ertelendi... Arada yaz tatiline gittim geldim 1.5-2 ay gibi bi süreden sonra sonunda parçalar boyandı kaporta işlemleri tamamlandı ve gövdeyi geri aldım.
https://img-s1.onedio.com/id-60264fd3adc955260fc20cd4/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-e7083e169772d6706be3b96b555fea1650b976ec.webp
Sonra yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi bir arka mafsal ürettirdim. Bu da baya baş belası oldu, youtube'da 2 bölüm kendim denedim. olmayınca 3üncü bölümde MatadorMotors'da sıfırdan bir mafsal ürettirdim :)
Normalde iki tekerlekli elektrikli araçlarda motoru ya zincir/kayış sistemiyle ya da direkt olarak jant içine yerleştirilen HUB motor olarak kullanabiliyorsunuz. Kolaylığı ve ekonomik olması nedeniyle 60V 2000W gücünde bir HUB motor aldım ve orijinal 10" lastiklerle Vespa'ya taktım.
Daha hafif ve modern teknolojili olması adına da piyasadaki ekonomik araçlarda kullanılan jel akü yerine Lityum batarya kullandım.
https://img-s2.onedio.com/id-602650fb741c202a0f4b26cb/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-d58fa9563a3b73414cf0b1f8c36a1b073e6a222c.webp
160 tane 18650 pilden oluşan paket 8kg ağırlığında ve yukarıdaki görselde görülen boyutlarda oldu. Jel akü kullansam ağırlık olarak 5 katı, hacim olarak da min. 4 katı yere ihtiyacım olacaktı. tabi burada maliyet farketti :queen:
https://img-s2.onedio.com/id-602650e763e7f7d40e98fad9/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-fa1f62be026cb3372c9f7aecfe08a16f99c16aa1.webp
Artık benzin deposuna da ihtiyacım olmadığından sele altına kontrol ünitesi (beyin) ve pil kutusunu yerleştirdim. Elektrik tesisatı bağlantılarını değiştirdim. Vespa'nın orijinal tesisatında korna hariç her şey alternatör üzerinden besleniyordu. Sonunda 70-80kg ağırlığında, 50km/h maksimum hıza çıkabilen ve şimdilik Çamlıca'da ve Moda'daki yokuşları zorlanmadan çıkabilen bi elektrikli motorum oldu.
Plakasız olduğundan ve gücü yetersiz olduğunan minibüs caddesi dahil herhangi bi şekilde ana yola çıkmadan kullanmaya çalışıyorum tek eksisi o oldu. Yine de tam hayal ettiğim gibi retro görünümlü modern ve benzeri olmayan bir taşıtım oldu. Havalar ısınsa da gezsem :)
https://img-s1.onedio.com/id-6026baa42e50f0be2ce0db98/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-300d22624c427992c369dfd9e5a939860b9a3707.webp
2019 yılında evimi taşıdıktan sonra, kadıköy'e, sahile kolayca gidip gelebilmek için tabiri caizse ayağımı yerden kesecek bir araç arayışına girmiştim. O zamana dek motosiklet/scooter kullanmamış olan ben bi yandan da retro araçların yeni teknolojiyle desteklenerek güncellenmesi projelerine hayranlıkla bakıyorum. Dışı seni içi beni yakar şeklinde araçlar acayip ilgimi çekiyordu.
Daha sonra karşıma Shanghai Customs çıktı. Bu arakdaşlar çevre kirliliğini azaltmak adına uzakdoğuda yaygın olarak kullanılan Honda Cub araçlara uygun fiyatlı elektrikli dönüşüm kiti üretme mottosuyla yola çıkmışlardı. Acaba ben de yapabilir miyim cub mı olsa? Ula Vespa niye olmasın ya? Derken bi online satış platformunda aşağıda fotoğrafını gördüğünüz 93 model Vespa PX200E'yi buldum. Hurda belgeli olarak çalışır motoruyla 2019'da 3500TL gibi bir fiyata aldım ve Konya'dan İstanbul'a getirttim. Hazır bu projeyi yapıcam, belki ilgisi olan birilerine faydalı olur diyerek tüm süreci de youtube sayfamda yayınlamaya başladım.
220 Garage Youtube Kanalı (https://youtu.be/WziVPat1ffs)
https://img-s1.onedio.com/id-602645af9aaf75c325e92f60/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-507e0089b3af50316c4a4ba2303745b7d887589d.webp
İlk iş motosikleti tamamen dağıtarak eski parçalarını yenilemek, boyasını ve gerekli aksesuarlarını değiştirmek oldu. Boya ve kaporta, döşeme yenilemesi işlemleri dışında tüm dağıtma ve toplama işlemlerini oturduğum apartmanın eski kapıcı dairesinde yaptım.
https://img-s2.onedio.com/id-60264b80f4d882894d78186f/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-f3623bff68b40a5ed2e5a429b2146a7d246d25ac.webp
Sele'yi cafe-racer tarzında birazcık modifiye ettim, döşemesini yeniledim. Fakat burada şöyle bir kısmı atlamışım, alttaki sünger meğer eskiymiş dışına kaplama atmışlar. O ikinci kaplamayı söktüm sele daha spor gözüksün diye. Fakat eski süngerin kat yerleri yerleşmiş, bikaç oturuşta derinin dışından da görünür kırışıklıklar halini aldı. Bi daha proje yaparsam süngeri de yenilerim diye düşünüyorum.
https://img-s2.onedio.com/id-60264bd490bd72cc1f72589d/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-6059b0add17776bd83438b5f6d9bfccbc5a8c2ca.webp
Boya hazırlığı da yine aynı yerde, bikaç haftada tamamlandı. Sürekli çalışamıyordum komşular rahtasızlık duyacak diye ama sorunsuz atlattık şükür :)
https://img-s1.onedio.com/id-60264ec8712343ee27028e0c/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-5c1a8c2abe45aada60d6fa6750dd581f3d90f5a8.webp
Gövde ve parçalarını boyaya gönderdiğimde de özellikle zaman konusunda pazarlık yapmamış olmanın sıkıntısını yaşadım. 1 haftada bitecek işim ertelendi de ertelendi, ertelendi de ertelendi... Arada yaz tatiline gittim geldim 1.5-2 ay gibi bi süreden sonra sonunda parçalar boyandı kaporta işlemleri tamamlandı ve gövdeyi geri aldım.
https://img-s1.onedio.com/id-60264fd3adc955260fc20cd4/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-e7083e169772d6706be3b96b555fea1650b976ec.webp
Sonra yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi bir arka mafsal ürettirdim. Bu da baya baş belası oldu, youtube'da 2 bölüm kendim denedim. olmayınca 3üncü bölümde MatadorMotors'da sıfırdan bir mafsal ürettirdim :)
Normalde iki tekerlekli elektrikli araçlarda motoru ya zincir/kayış sistemiyle ya da direkt olarak jant içine yerleştirilen HUB motor olarak kullanabiliyorsunuz. Kolaylığı ve ekonomik olması nedeniyle 60V 2000W gücünde bir HUB motor aldım ve orijinal 10" lastiklerle Vespa'ya taktım.
Daha hafif ve modern teknolojili olması adına da piyasadaki ekonomik araçlarda kullanılan jel akü yerine Lityum batarya kullandım.
https://img-s2.onedio.com/id-602650fb741c202a0f4b26cb/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-d58fa9563a3b73414cf0b1f8c36a1b073e6a222c.webp
160 tane 18650 pilden oluşan paket 8kg ağırlığında ve yukarıdaki görselde görülen boyutlarda oldu. Jel akü kullansam ağırlık olarak 5 katı, hacim olarak da min. 4 katı yere ihtiyacım olacaktı. tabi burada maliyet farketti :queen:
https://img-s2.onedio.com/id-602650e763e7f7d40e98fad9/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-fa1f62be026cb3372c9f7aecfe08a16f99c16aa1.webp
Artık benzin deposuna da ihtiyacım olmadığından sele altına kontrol ünitesi (beyin) ve pil kutusunu yerleştirdim. Elektrik tesisatı bağlantılarını değiştirdim. Vespa'nın orijinal tesisatında korna hariç her şey alternatör üzerinden besleniyordu. Sonunda 70-80kg ağırlığında, 50km/h maksimum hıza çıkabilen ve şimdilik Çamlıca'da ve Moda'daki yokuşları zorlanmadan çıkabilen bi elektrikli motorum oldu.
Plakasız olduğundan ve gücü yetersiz olduğunan minibüs caddesi dahil herhangi bi şekilde ana yola çıkmadan kullanmaya çalışıyorum tek eksisi o oldu. Yine de tam hayal ettiğim gibi retro görünümlü modern ve benzeri olmayan bir taşıtım oldu. Havalar ısınsa da gezsem :)
https://img-s1.onedio.com/id-6026baa42e50f0be2ce0db98/rev-0/w-635/listing/f-jpg-webp/s-300d22624c427992c369dfd9e5a939860b9a3707.webp