PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : sıcak asfalt ve lastikler



trenox
04 Ağustos 2006, 01:56
uzun yollarda bu sıcak havalarda yanıcı asfalt motor lastiklerine nasıl etki eder?
mesela eritir mi? bu durumlarda ne yapmalı. geçen biraz yol yaptım lastiğin temas yüzeyleri kararmıştı yanmış gibi yaaa içim acıdı.
ne bilim ara ara durmak dinlendirmek hatta abartıp sulamak soğutmak felan ii gelir mi?ya da hiç bişey yapmaya gerek yok mu?
2 saat gölgede soğumasını bekliycek değiliz herhalde di mi?
naapmak lazım takmayalım mı?

bur-k@
04 Ağustos 2006, 02:02
hojam bu sıcak günlerde en iyisi sabah 11:00 ila akşam 17:00 arası uzun yol yapmamak hem motor hem de sürücü açısından çok sağlıklı olacağı kanaatindeyim...
eğer burnuna yanık kokusu geliyorsa mola zamanın gelmiş demektir :cat:
su tutmak işe yarar mı bilmem en iyisi uzman görüşüdür.....
uzmanımızı bekliyoruz :cherry:

trenox
04 Ağustos 2006, 02:06
bekliyelim bakalım.
sıcak bişeye normalde suğuk su tuttuğunda kılcal da olsa çatlaklar oluşur acaba lastiklerde de o şekil de mi?

PcKopatGhostRider
04 Ağustos 2006, 02:21
suya veya dinlendirmeye gerek yok bnce.. yani sonuçta soğuk havaeda bile yol yapınca sürtünmeden vs vs ısınma oluyo.. lastik ona göre üretilmiştir zaten.. lastik bittiği yerde deiştirirsin.. ki onunda ömrü yaklaşık 5 yıldr.. yani lastiğin hamurunun bozulma süresi..

SAKAL
04 Ağustos 2006, 02:25
Moto moto gp ve formula 1 de lastikleri inadına ısıtıyolar

THE_LANCET
04 Ağustos 2006, 02:39
beyler bunun hiç bi zararı yok lastik ısınır ve ısındıkçada yol tutuşu artat aslında iyi birşey bile sayılır eğer yok ben kıyamam lastiğime ısınmasın diyosan istediğini yap.sula ama sularken motorun silindirine su tutmayın çünkü içine su kaçıp onu dışarı atana kadar çalıştıramazsınız Trenox kafana takma normaldir lastiğe kıyamıyosan eğer neden motosiklete biniyosun ki? bu aynı zamanda bi mecburiyet yani içinin acıması bence biraz tuaf ama güzel bişi çünkü motosikletine özen gösteriyorsun:cat: ama kafana takmasan ii edersin altüstü bi lastik yenisini alırsın:)
motogp ve f1 lerde lastikleri ısıtmalarının sebebi ise yüksek hızda ve yüksek devirde kullandıkları için savrulma riskleri çok fazla ve lastik ısındığı zaman yol tutuşu arttığı için bunu yapıyorlar anlıyacağın inat ettiklerinden değil.Misal vermek gerekirse nasıl naylon,plastik,lastik v.b. şeyler ısındığı zaman yapışıyorlarsa buda aynen o hesap Ayrıca lastiklere sıcakken soğuk su vb gibi işlem yapıldığında kılcal vb çatlama olacağını sanmıyorum çatlamalar meydana geliyorsa o lastik artık çürümeye başlamış demektir:bounce:
Bu arada uzman oldum heralde:queen:

PcKopatGhostRider
04 Ağustos 2006, 02:56
bekliyelim bakalım.
sıcak bişeye normalde suğuk su tuttuğunda kılcal da olsa çatlaklar oluşur acaba lastiklerde de o şekil de mi?


bak kendnde demşsin.. zarardan başka bişy deil.. ya hiç binmicen yada ömrünü tmmlayın deiştrcen.. :)

Makine
04 Ağustos 2006, 09:46
Arkadaşlar lastiğin ısınması iyidir. Yalnız fazla ısınması lastik basıncında değişime sebep olur. Bu nedenle yol tutuşta farklılıklar gözlenemebilir. Bunu engellemek için lastiği nitrojen ile doldurursanız bu sıcaklık farklarınsan etkilenmeyen daimi bir basınç elde edersiniz. Sıcaklığın bize zararı yol yönünde olacaktır. Çünkü yurdumun asfaltı sıcakta erimekte. Yer yer gevşek zift gölleri oluşmakta. Bu durumda tutunmayı etkilemektedir. Ama lastiğin ısınmasından korkmayın size daha faydalıdır.

trenox
04 Ağustos 2006, 10:04
hmmm. taaamam o zaman yola devam.
hepinize teşekkür.ciddi ciddi içim acıyodu artık motoru taşımaya başlamıştım yazıktır lastiklerime dünyanın parası yahu.kıyamam ben onlara:mrgreen:

o zaman sıcklarda lastikleri daha fazla mı şişirmeli etkilenmemesi için ve etkilenme nasıl oluyor sonuçta içerdeki hava orda kalıyor sadece sıcktan dolayı etkileniyor. peki tekrar ılık ya da soğuk bi ortama çıkınca tekrar indirmek mi gerek ya da bukadar soru yeter mi?

Makine
04 Ağustos 2006, 11:17
Lastik basıncı lastik soğukken ayarlanır ve sadece motosikletin yük durumuna göre ayarı değiştirilir. Bazı offroad kullanımlarında da lasik havasıyla oynanır ancak bu konuda fazla bilgim yok. Bunun haricinde havanın sıcaklığına göre falan lastik havasıyla oynanmaz. Sizin yapmanız gereken lastik soğukken önerilen ayarlarda lastiğinizi şişirin. Bunun haricinde birşey yapmayın. Daha güvenli, hassas bir sistem isterseniz lastiğinizi Nitrojen ile şişirin.

benkaan
04 Ağustos 2006, 11:24
peki bu nitrojeni nerden bulucaz. bide bu bizim bildiğimiz nitrojen gazımı :silent:

Makine
04 Ağustos 2006, 11:30
Adana'da bazı lastikçilerde gördüm. Zamanında bayağı yankı yapmıştı. Evet bilgidğiniz azot (nitrojen) arkadaşlar. Isı değişimlerine normal havaya göre daha geç tepki verdiği için özellikle tercih ediliyor. Ayrıca lastiğin yapısınıda koruduğu belirtilmişti. Bunla ilgili yazı Autoshow dergisinde de çıkmıştı.

Size aşağıda bulduğum bir bilgiyi sunuyorum.

Alıntı: http://www.halaogullari.com/lastiksisirme.htm


LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

GENEL

Nitrojenin lastiği oluşturan kauçuk karışımlarına olumlu etkisi

“Oksijen ve nem – lastik katilleri”

Tüm havalı lastikler; keşfedildikleri günden beri, “bozulma/tahribat veya kalitesini her geçen gün kaybetme” sorunuyla mücadele etmek zorunda kaldılar. “Lastik zayıflaması” maskesi altındaki bu bozulma bir kimyasal oksitlenmedir.

Düşman OKSİTLENME !

Şişirme için kullanılan hava; %78 Azot (Nitrojen), % 21 Oksijen, % 0.9 Argon ve %1 diğer gazların karışımından oluşur.

Karışımda yer alan oksijen molekülleri bu bozulmanın temel nedenidir.

Lastik bünyesindeki:

a- Hava sızmasını engelleme görevi olan liner (en içte kalan, özel kauçuk karışımı olan kat)

b- Antioksidan (oksijen istilasına karşı koyan, engellemeye çalışan)

c- Yaşlanmayı geciktirici kimyasallar

vasıtasıyla bu bozulmadan korunacak bir şekilde tasarlanmıştır.

Kimyasallar belirli bir sürede kendilerini kullanıp bitirirler. Lastik içindeki şişirme basıncıyla, dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki fark nedeniyle haraket içten dışa doğrudur. Böylece bozulma; lastiğin iç kısmından (liner) başlayarak tahrip oranı artan bir şekilde dışa doğru yayılmaya devam eder. Bozulma eyleminin yönü daima bu olduğundan, oksijen molekülleri kauçuk karışımının yapısında bulunan doymamış iki bağlantılı atomlarla kimyasal reaksiyona girerek ve kauçuk karışımı moleküllerinin gücünü zayıflatır, esnekliklerini azaltır (sertleştirir).

Bu tahribat, lastik şişirme basıncı ayarlamalarında hızlanır çünkü içeriye her seferinde biraz daha oksijen molekülleri girer.

Nitrojenin içinde ne nem ne de oksijen olduğundan bu tahribat oluşmayacaktır.

Oto ve kamyon grubunda lastiklere Nitrojen (Azot) gazı basmak şu avantajları sağlıyor.

Şişirme esnasında lastiğin içine yağ ve nem basılmayacaktır. Nitrojen gazı lastik içinde normal hava gibi nem oluşturmayacak. Böylece gerek lastikte gerekse jantta korozyon meydana gelmeyecektir. Doğal olarak lastik, lastik içinde kullanılan çelik kuşak ve topuk çember tellerinin, jant ve supapların kullanım ömrü daha uzun olacaktır.
Yapılan labaratuvar çalışmalarında oksijenin butil kauçuk karışımları üzerindeki olumsuz etkisi nitrojenle kıyaslandığında 4 kat daha fazladır.
Nitrojen; normal hava gibi ısınmıyor.
Nitrojen; normal hava gibi patlamıyor çünkü normal hava gibi genleşme yapmıyor
Yanmıyor çünkü içinde oksijen yok.
Çevreye hiçbir zararı yok.
Dikkat:

Kapalı ve küçük servis alanlarında oksijen azalması konsantrasyonun azalmasını ve kaza riskini artırabilir.

ÇALIŞMA SİSTEMİ
Kompresörden gelen hava elektrik kullanılmaksızın özel nitrojen jeneratörü sayesinde otomatik Nitrojene dönüşür.

Makine, hava saatinden ister hava, ister Nitrojen basabilir.

Tüm Bu Bilgiler Türk Pirelli Lastikleri A.Ş. 'nin Kaynaklarından Alınmıştır.

Sanlı
04 Ağustos 2006, 12:09
Güzel bilgi Makine eline sağlık...

Predator[23rd]
04 Ağustos 2006, 12:23
selam!

gerci MAKINE denecek herseyi demis oldu ama benim burada ilk yazim olacagindan da biraz heveslendim ve ayni zamanda bazi önemli noktalara tekrar dikkat cekmek istiyorum.

1° lastik normal sartlarda sicaktan cok fazla olumsuz etkilenmez. lastik basinci biraz artar ve lastigin yaylanma etkisini azicik azalttigindan yol konforunu cok az olumsuz etkiler ama sürüs sirasindaki etki bunun da pek ötesine gecmez.

2° lastik isindikca lastik karisimi yumusamaya baslar ve dolayisiyla yol tutusu da artar (aynen F1'deki yumusak lastik - sert lastik olayi. ancak F1'deki etkenler ve secenekler bizden cok daha fazla oldugunda cok ayrintiya girmenin anlami yok). yol tutusu artarken de ayni zamanda lastik daha cabuk asinir (yani ömrünü da erken tamamlar). ancak bunu bizlerin ciddi bir sekilde fark etmemiz pek mümkün degil - lastik ha 15bin km'de bitmis, ya 13bin'de. sürüs tarzinin etkisi cok daha agir basar (sürekli düzlüklerden, yüksek süratlerde ve yüksek ivmelerle kullananlarin lastikleri erken biter - genelde viraj dönmek icin gerekli sekil bozuldugundan)

3° COK ÖNEMLI: arabada da oldugu gibi, motorsiklet'te de lastik basinci mutlaka ama mutlaka kullanma klavuzunda belirtilen sekilde ölcülmeli ve ayarlanmali. basinc lastik sogukken ölcülür. en yakin benziciye gitmek, yani 2-3km yol yapmak, önemli degil - isteyen hava basincini ölcmeden önce benzicide 5 dakika bekler. kullanici klavuzunda tek basiniza veye ekstra yükle (bagaj ve/veya yolcu ile) hangi lastik basinclarini ayarlamaniz gerektigini yazar, lastik havalarini ona göre ayarlayin.

4° DAHA DA ÖNEMLI: lastikleriniz sizi yola baglanayan tek unsur. dolayisiyla lastiklerinizin mükemmel durumda olmasi cok önemli. havasi azalmis bir lastik hem uygunsuz bir sekilde asinacagi gibi özellikle virajlarda, sahip olmasi gereken sekle sahip olmadigindan dolayi, yol tutusunuz ciddi sekilde olumsuz etkileyecek, belki de düsmenize neden olacaktir. lastik basinci düsük motorsikletler ayrica -düz yolda bile!!!- yüksek süratlerde savurmaya baslayabilir (arka lastik basinci düsük ise). ön lastik basinci düsük motorsikletler her süratte ve özellike virajlarda gidonu sallar.

5° Motorsikletinize uygun lastik markalari ve ebatlari kullanin (yine kullanici klavuzunda yazar). Ancak ne yaptiginizi cok ama gercekten cok iyi biliyorsaniz imalatci sirketin önerileri disina cikabilirsiniz. Degisik ebatlarda lastiklerin motorsikletin hiz göstergesini, yol tutusu, viraj döneme kabileyetini degistirdigini unutmayin. Eger hiz göstergeniz size dogru süratinizi göstermiyorsa viraja istemeden hizli girebilirsiniz ki bazen cikmasi zor/korkutucu (ama insallah her zaman mümkün) olur.

Yanlis birseyler gören varsa lütfen düzeltsin.

Iyi sürüsler.

ustaoglu4840
04 Ağustos 2006, 14:21
bencede ısınmış(abartısız)lastiğin bize faydası var
çünkü normal araba yarışlarında adamlar 1 tur 40 km hızda zik zak çizerek gidiyo sırf teker ısınsında yol tutuşu artsın diye:cat:

kuvva
04 Ağustos 2006, 14:41
aksine yararı vardır rahat ol yani devam.


değerli makina
açıklamaların için teşekkürler kardeşlerimiz çok şanslı

rüzgarınoglu
04 Ağustos 2006, 15:01
yol tutuş için sıcak lastik tercih edilir bence yararlı

turkishflier
04 Ağustos 2006, 20:43
Bu konuya bağlı olarak....,çok sıcak havalarda bazı tür asfaltların üzerinde jel gibi bir katran tabakası meydana geliyor.Dikkat etmiş olabilirsiniz,sakız gibi bir şey ama yüksek sıcaklıklarda iyice eriyerek çok kaygan bir hale geliyor.Bu yüzden dikkat etmenizi öneririm,farketmeden bir anda kendinizi yerde bulabilirsiniz.