ndr
31 Temmuz 2006, 05:52
Burada arkadaşlar şu marka/model mi iyidir, yoksa şu modeli/markayı mı almalı türünden sorular soruyorlar. Birçok arkadaş da bunlara kendi deneyimleri ve bilgilerine göre cevap yazıyor. Bu cevapları okuyan kişiler ise (tabi en başta soruyu soran kişi) dumura uğruyor, kafalar daha bir karışıyor.
Marka ve modeller nasıl karşılaştıralım?
Karşılaştırmaların çoğu bana ilkokulda öğretilen bir kuralı hatırlatıyor: Elmalarla armutlar kuralını... Bunlar faklı meyvelerdir ve toplanmaz. Toplanmadıkları gibi karşılaştırılmaz da. Motorlarda da bu yapılıyor, herhangi bir gerekçe gösterilmeksizin, şu marka iyidir, şu modelin üstüne yoktur, hayat bundadır, hayır şundadır deniyor.
Peki motorlar hiç karşılaştırılmaz mı? Yurtdışı sitelerini incelerseniz birçok karşılaştırma, test, değerlendirme sitesi olduğunu görürsünüz. Bunların motosikletleri değerlendirme yöntemleri de kendilerine özgü. Yani, kendi bulundukları ülkenin koşullarda yapılıyor bu değerlendirme, mutlak değil; bize de uygun değil.
Ben diyorum ki, bizler de bir değerlendirme sistemi geliştiremez miyiz? Türkiye koşullarına özgü... Bizim için önemli olan Almanya ya da İngiltere için önemli olmayabilir. Örneğin, ikinci el değeri, tüketim miktarı vb.
Bence, bikez.com örneğindeki gibi 100 üzerinden bir değerlendirmeye ulaşmak için önce kriterleri belirleyelim, sonra da bunların ağırlıklarını tespit ederek kendimize özgü bir değerlendirme sistemi kuralım. Böylece arkadaşlarımız da hangi motosikletin hangi alanlarda güçlü, hangi alanlarda zayıf olduğunu görsün; marka ve model seçerken bilgi sahibi olsun.
Sizler katılır mısınız ve bu işi teknik olarak nasıl yaparız, bilmiyorum. Ama ben bunun yararlı olduğuna inanıyorum. Şimdilik bikez.com daki gibi bir sistem oluşuncaya dek manuel olarak da deneyebiliriz.
BIKEZ.COM'un değerlendirme sistemi ile başlayabiliriz. Biraz serbest çeviri yaparak (eleştirilere açık olarak) kategorileri şöyle sıralayabiliriz:
1. Motor performansı
2. Sorunsuz sürüş
3. Keyif
4. Ödenen paranın karşılığı
5. Bakım ve tamir masrafları
6. Görünüş
7. Arazi kapasitesi
8. Racing kapasitesi
9. Touring kapasitesi
10. Kaza riski
Toplam 10 kategori var, ama sözkonusu sitede bunların ağırlıkları belli değil. Biz neler ekleyebilir ya da çıkartabiliriz ve ağırlıkları nasıl belirlemeliyiz? Benim aklıma gelen iki kategoriyi yukarıda söyledim, bir üçüncüyü daha ekleyeyim:
11. İkinci el değeri
12. Yakıt tüketimi
13. Dayanıklılık / uzun ömür
Bu listeyi tamamladıktan sonra ağırlıklara geçebiliriz. Toplam 100 puanı bu 13 kriter arasında şöyle dağıtabiliriz:
1 Motor performansı: 10
2 Sorunsuz sürüş: 8
3 Keyif: 8
4 Ödenen paranın karşılığı: 10
5 Bakım ve tamir masrafları: 7
6 Tasarım ve görünüş: 7
7 Arazi kapasitesi: 10
8 Racing kapasitesi: 5
9 Touring kapasitesi: 5
10 Kaza riski: 10
11 İkinci el değeri: 10
12 Yakıt tüketimi: 5
13 Dayanıklılık / uzun ömür: 5
TOPLAM: 100
Şimdi her kritere 10 üzerinden puan vermek suretiyle herhangi bir marka ve modeli değerlendirebiliriz. Ben bir örnek olsun diye kullanmakta olduğum YBR 125'i bu sistemle değerlendirdim.
Kriter 10 üzerinden Ağırlıklı
1 Motor performansı 7 7,00
2 Sorunsuz sürüş 8 6,40
3 Keyif 7 5,60
4 Ödenen paranın karşılığı 10 10,00
5 Bakım ve tamir masrafları 9 6,30
6 Görünüş 6 4,20
7 Arazi kapasitesi 9 9,00
8 Racing kapasitesi 4 2,00
9 Touring kapasitesi 5 2,50
10 Kaza riski 8 8,00
11 İkinci el değeri 10 10,00
12 Yakıt tüketimi 9 4,50
13 Dayanıklılık / uzun ömür 9 4,50
TOPLAM 80
YBR bu sisteme ve benim değerlendirmeme göre 100 üzerinden 80 puan almış oluyor. En güçlü yönleri, ödenen paranın karşılığını tam olarak vermesi, ikinci el değerinin yüksek olması, uzun ömürlü oluşu ile arazide de kullanılabilmesi, yani Türkiye yollarına uygunluk. En zayıf yönü ise Racing ve Touring kapasiteleri ile motorun performansının düşük kalması (birkaç PS daha gücü olsaydı, ne güzel olurdu).
Başka forum kullanıcıları tarafından yapılacak değerlendirmelerin ortalaması ise bu model hakkında genel kanıyı oluşturabilir. Bence bu tür bilgi model seçmek isteyen arkadaşlarımız için çok yararlı olacaktır.
Böyle bir değerlendirme sistemi bu forumda gerçekleşebilir mi, bilmiyorum. Ama forumdaki değerlendirmelerin daha nesnel kriterlere dayanması gerektiği ise çok açık.
İyi sürüşler
Marka ve modeller nasıl karşılaştıralım?
Karşılaştırmaların çoğu bana ilkokulda öğretilen bir kuralı hatırlatıyor: Elmalarla armutlar kuralını... Bunlar faklı meyvelerdir ve toplanmaz. Toplanmadıkları gibi karşılaştırılmaz da. Motorlarda da bu yapılıyor, herhangi bir gerekçe gösterilmeksizin, şu marka iyidir, şu modelin üstüne yoktur, hayat bundadır, hayır şundadır deniyor.
Peki motorlar hiç karşılaştırılmaz mı? Yurtdışı sitelerini incelerseniz birçok karşılaştırma, test, değerlendirme sitesi olduğunu görürsünüz. Bunların motosikletleri değerlendirme yöntemleri de kendilerine özgü. Yani, kendi bulundukları ülkenin koşullarda yapılıyor bu değerlendirme, mutlak değil; bize de uygun değil.
Ben diyorum ki, bizler de bir değerlendirme sistemi geliştiremez miyiz? Türkiye koşullarına özgü... Bizim için önemli olan Almanya ya da İngiltere için önemli olmayabilir. Örneğin, ikinci el değeri, tüketim miktarı vb.
Bence, bikez.com örneğindeki gibi 100 üzerinden bir değerlendirmeye ulaşmak için önce kriterleri belirleyelim, sonra da bunların ağırlıklarını tespit ederek kendimize özgü bir değerlendirme sistemi kuralım. Böylece arkadaşlarımız da hangi motosikletin hangi alanlarda güçlü, hangi alanlarda zayıf olduğunu görsün; marka ve model seçerken bilgi sahibi olsun.
Sizler katılır mısınız ve bu işi teknik olarak nasıl yaparız, bilmiyorum. Ama ben bunun yararlı olduğuna inanıyorum. Şimdilik bikez.com daki gibi bir sistem oluşuncaya dek manuel olarak da deneyebiliriz.
BIKEZ.COM'un değerlendirme sistemi ile başlayabiliriz. Biraz serbest çeviri yaparak (eleştirilere açık olarak) kategorileri şöyle sıralayabiliriz:
1. Motor performansı
2. Sorunsuz sürüş
3. Keyif
4. Ödenen paranın karşılığı
5. Bakım ve tamir masrafları
6. Görünüş
7. Arazi kapasitesi
8. Racing kapasitesi
9. Touring kapasitesi
10. Kaza riski
Toplam 10 kategori var, ama sözkonusu sitede bunların ağırlıkları belli değil. Biz neler ekleyebilir ya da çıkartabiliriz ve ağırlıkları nasıl belirlemeliyiz? Benim aklıma gelen iki kategoriyi yukarıda söyledim, bir üçüncüyü daha ekleyeyim:
11. İkinci el değeri
12. Yakıt tüketimi
13. Dayanıklılık / uzun ömür
Bu listeyi tamamladıktan sonra ağırlıklara geçebiliriz. Toplam 100 puanı bu 13 kriter arasında şöyle dağıtabiliriz:
1 Motor performansı: 10
2 Sorunsuz sürüş: 8
3 Keyif: 8
4 Ödenen paranın karşılığı: 10
5 Bakım ve tamir masrafları: 7
6 Tasarım ve görünüş: 7
7 Arazi kapasitesi: 10
8 Racing kapasitesi: 5
9 Touring kapasitesi: 5
10 Kaza riski: 10
11 İkinci el değeri: 10
12 Yakıt tüketimi: 5
13 Dayanıklılık / uzun ömür: 5
TOPLAM: 100
Şimdi her kritere 10 üzerinden puan vermek suretiyle herhangi bir marka ve modeli değerlendirebiliriz. Ben bir örnek olsun diye kullanmakta olduğum YBR 125'i bu sistemle değerlendirdim.
Kriter 10 üzerinden Ağırlıklı
1 Motor performansı 7 7,00
2 Sorunsuz sürüş 8 6,40
3 Keyif 7 5,60
4 Ödenen paranın karşılığı 10 10,00
5 Bakım ve tamir masrafları 9 6,30
6 Görünüş 6 4,20
7 Arazi kapasitesi 9 9,00
8 Racing kapasitesi 4 2,00
9 Touring kapasitesi 5 2,50
10 Kaza riski 8 8,00
11 İkinci el değeri 10 10,00
12 Yakıt tüketimi 9 4,50
13 Dayanıklılık / uzun ömür 9 4,50
TOPLAM 80
YBR bu sisteme ve benim değerlendirmeme göre 100 üzerinden 80 puan almış oluyor. En güçlü yönleri, ödenen paranın karşılığını tam olarak vermesi, ikinci el değerinin yüksek olması, uzun ömürlü oluşu ile arazide de kullanılabilmesi, yani Türkiye yollarına uygunluk. En zayıf yönü ise Racing ve Touring kapasiteleri ile motorun performansının düşük kalması (birkaç PS daha gücü olsaydı, ne güzel olurdu).
Başka forum kullanıcıları tarafından yapılacak değerlendirmelerin ortalaması ise bu model hakkında genel kanıyı oluşturabilir. Bence bu tür bilgi model seçmek isteyen arkadaşlarımız için çok yararlı olacaktır.
Böyle bir değerlendirme sistemi bu forumda gerçekleşebilir mi, bilmiyorum. Ama forumdaki değerlendirmelerin daha nesnel kriterlere dayanması gerektiği ise çok açık.
İyi sürüşler