Orijinalini görmek için tıklayınız : Racing'lerde neden ABS olmaz
Gökhan
16 Temmuz 2006, 13:51
gerçekten çok merak ediyom arkadaşlar racinglere neden abs takmıyorlarki:silent:
hadi onlar takmadı diyelim bizim sonradan taktırma imkanımız yokmu:silent:
PcKopatGhostRider
16 Temmuz 2006, 14:03
racing motorun bütün kontrolleri sürücüde olmalıdır.. en ufak kaymayı vs vs hissetmelidir.. yani ek olarak bir sisteme gerek yoktur..
Gökhan
16 Temmuz 2006, 14:12
bu sistem sadece racinglerde uygulanmıyor. enduro,sport touring,touring,naked,socooterlarda bile var bir racingde işte bu abs olayı yok. racing e en azından ön tekere abs uygulanması lazım bence.... gerçekten abs nin büyük faydası var süper bir sistem motoru resmen yola çiviliyor. hemen durmasını saglamıyor ama sistemin asıl amacı kaymayı önlemek oda bunu çok güzel yapıyor.
aitho
16 Temmuz 2006, 14:14
ABS fren sistemi yani Anti-Lock Brake System; kilitlenmesiz fren sistemi. Saniyede 6 kez freni kendi kendine sıkıp bırakır, yani zor durumlarda bizim motor ya da arabada yaptığımız fren pompalamayı otomatik olarak yapar. Yapmasına yapar ama duruş mesafesini uzatır. Durma konusunda daha iyi bir sistem değildir, sadece daha stabil ve güvenli bir frenleme sağlar. SS makinalarda gereksizdir yani. ST de belki :)
Gökhan
16 Temmuz 2006, 14:26
sagolun ögrenmek istedigimi ögrendim.....
PcKopatGhostRider
16 Temmuz 2006, 14:29
ben saniyede 1000 kere sıkıp bırakıyo diye biliyodum?_ :silent:
THE_LANCET
16 Temmuz 2006, 14:33
abs fren sistemi yükse hızda motosikleti sarsar ve dengenın kaybolmasına neden ola bilir
aitho
16 Temmuz 2006, 14:37
ben saniyede 1000 kere sıkıp bırakıyo diye biliyodum?_ :silent:
Tam olarak emin değilim ama 1000 sefer yapması bana biraz olanaksız gibi geldi. Herneyse işte sonuçta sıkıp sıkıp bırakıyo, bırakınca sarsıyor ve duruş mesafesini uzatıyor. Yarım debriyaj kompresör artı ön-arka iyi ayarlı bir fren kadar başarılı durduramaz ABS..
Gökhan
16 Temmuz 2006, 14:40
aslında sorumun cevabını tam olarak alamadım . tamam abs nin ne oldugunu bende biliyorum fakat racinglere neden gerek yok. bazen öyle durumlar oluyorki güvenli bir fren gerektiriyor . bir arkadaşım abs sayesinde hayatı kurtuldu bu kişi hızla bir arabanın arkasında gidiyor. öndeki araba birden durmuş solunda kurtarsam diye düşündüm diyor ordada bir araba ve bu iki araba arasında sadece bir motor geçecek kadar boşluk var diyor. frenlere asılıp o aradan geçmeye çalıştım fakat kesin kayıp düşücem diye aklımdan geçiyor diyor. ve freni sonuna kadar sıktıgımda motorun frenleri tık tık diye vurmaya başladı ve kaymadan o aradan geçtim diyor geçemeseydim. önümdeki arabanın arka camına sinek gibi yapışmıştım diyor. .:) bende motora abs taktırmayı düşünmüyor degilim ama işte böyle brişey varmı ögrenmek isitiyorum racing de olsa yinede abs ye ihtiyaç olan durumlar olabilir diye düşünüyorum.:silent: biraz uzun oldu kusura bakmayın:P
Makine
17 Temmuz 2006, 10:38
ELINT, BMW'nin SS makinelerinde (ki bazı arkadaşlar bmw racing yapmıyor deyip bunu kabul etmesede) ABS vardır. Ve her tür zeminde çok güzel frenleme yaparsınız. Şimdi ABS devamlı devrede olup her frende açıp kapama yapmaz. Ne zaman teker kitlenir o zaman devreye girer. Şimdi 250km hız ile ABS'li bir motorla acil fren ile abs'siz bir motorla fren yapmak bir değil. Benim tercihim abs gibi faydalı bir sistemin motorumda olmasını isterim. Türkiye gibi yol şartları çok değişken olan bir ülkede abs gerekli birşey.
aitho
17 Temmuz 2006, 13:10
ABS'den bu kadar dem vurmuşken aklıma geldi hem yazayım hem bilmeyen arkadaşları uyarayım.
Şimdi bu çin malı motorların neredeyse büyük kısmında, yani disk fren olanlarında hidrolik hortumunu fren mekanizmasına bağlayan bujiden biraz daha büyükçe boyda bir ara parça var. Basıncı dengeleyen bir çeşit valfmiş kendileri. Herneyse bu parçanın üzerinde koca koca ABS yazıyor, uyanık satıcılarda "Bak bu motorda ABS var" diye anlatıp duruyor müşterilere. Bi ara bakarken bana da söylediler "Bak ABS işte" diye, bende dedimki madem bu ABS peki bunun sensörleri nerede ? Sustu kaldı abi bi anda satışı kesti başka müşterilere yöneldi. :cherry:
fakir ama gururlu
18 Temmuz 2006, 22:51
Saniyede 6 kez freni kendi kendine sıkıp bırakır, yani zor durumlarda bizim motor ya da arabada yaptığımız fren pompalamayı otomatik olarak yapar. Yapmasına yapar ama duruş mesafesini uzatır.
saniyede 8-10 kere sıkıp bırakır. sadece teker kilitlendiğinde devreye girer. tekerin kilitlenmesini önler. hem tutunma sağladığı hemde kaymayı yok ettiği için durma mesafesi abs olmayan bir frene göre çok çok kısadır.
aitho
19 Temmuz 2006, 11:41
saniyede 8-10 kere sıkıp bırakır. sadece teker kilitlendiğinde devreye girer. tekerin kilitlenmesini önler. hem tutunma sağladığı hemde kaymayı yok ettiği için durma mesafesi abs olmayan bir frene göre çok çok kısadır.
Aman da aman ben 6 demişim sen de 8-10 diyorsun, sanki arada dağlar var :cherry:
Mantık olarak boşluk verilerek sıkılan bir frenle boşluksuz sıkılan bir frenin durma mesafelerinin aynı olmasına imkan yok. İnanmayan arkadaşlar arabayla falan test edebilirler. ABS sadece fren stabilizasyonunu sağlar mesafeyi her şekilde uzatır. Ha acemi biri normal frenle kazıklar kaydırır makinayı yatar o ayrı, burada binici yeteneklerinden değil fren sistemlerinin artı eksilerinden bahsediyoruz.
Sadece fren kilitleyip lastik kaymaya başladığı zaman devreye girmesi durumunu ayrıca belirtmek istemedim. Adı üstünde ABS...
fakir ama gururlu
19 Temmuz 2006, 21:31
abs frenin durma mesafesinin daha uzun olduğunu ilk defa sizden duyuyorum. linkteki yazıyı ingilizceniz varsa baştan sona okumanızı tavsiye ederim. bütün tekniğini ayrıntılarıyla açıklıyor. yinede benim mantığım doğru diyosanız haklısınız.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
On high-traction surfaces such as bitumen, whether wet or dry, most ABS-equipped cars are able to attain braking distances better (i.e. shorter) than those that would be easily possible without the benefit of ABS. An alert skilled driver without ABS should be able, through the use of techniques like cadence braking or threshold braking, to match or improve on the performance of a typical driver with an ABS-equipped vehicle. However, for a majority of drivers, in most conditions, in typical states of alertness, ABS will reduce their chances of crashing, and/or the severity of impact.
aitho
19 Temmuz 2006, 21:53
An alert skilled driver without ABS should be able, through the use of techniques like cadence braking or threshold braking, to match or improve on the performance of a typical driver with an ABS-equipped vehicle.
Yani senin alıntının alıntısında dediğim gibi açıklamış, olmazsa olmaz değil, kötü birşey de değil, üstelik bende isterim motorumda olsu diye. Ama tercihen o kadar faydalı birşey değil ki günün maksimum teknolojisinin kullanıldığı yarışlardaki motorlarda ya da onların replikalarında kullanılmıyor. ABS kötü birşey değildir tabiki ama demekki negatif bir yönü dolayısı ile tecrübeli ve motoruna hakim yarışçılar ve SS makina kullanıcıları için uygun görülmüyor. Bana sorarsan bu negatif yön duruş mesafesinin uzaması. Ama tabiiki usta olmayan eller altında kötü frenleme yapıldığında geçerli değil bu dediklerim.
Şimdi kaydırarak yapılan ABS'siz frenin duruş mesafesine göre ABS kontrollü fren kısadır. Ama kaydırmadan yapılan ABS'siz iyi bir frenin duruş mesafesine göre ABS kontrollü bir fren mesafesi uzundur.
İyi Seyirler...
Fatih
19 Temmuz 2006, 22:05
Olaya biraz espirili anlatımla yaklaşırsak:
absli aracın abs bulunmayan standard hidrolik fren sistemine sahip araca göre daha kısa mesafede durması çok basit fizik kurallarına dayanmaktadır. bu bir olay ya da iddia değil, basit bir gerçektir. bunu anlayabilmek için önce sürtünme, hız, ivme, atalet gibi bazı fizik kuralları ve kavramlarını kafamıza iyice oturtmak gerekiyor ki bu da benim üç saat bu konuda konuşmamı* dinlemeyle mümkün olduğu gibi ortaokul fizik derslerini anımsama ve biraz araştırma öğrenme merakıyla da giderilebilir. ben tercihimi soru cevap yönteminden yana kullanıp evrensel bir şekilde çok yanlış inanışlara sahne olmuş bu konuyu çok da uzatmamak niyetindeyim:
soru: abs nedir?
cevap: abs, ek$i sözlükte (bkz: abs) başlığında daha önce anlatıldığı üzere sürtünme kuvvetinin az olduğu zeminde ya da ani frende oluşan kızaklama diye de tabir edilen lastiklerin hareketsiz halde yol üzerinde sürüklenmesine neden olan kaymayı engellemek, aracı daha kısa mesafede durdurmak ve direksiyon hakimiyetini korumak için hidrolik frene müdahale eden bir sistemdir.
soru: abs nasıl çalışır?
cevap: abs tekerleklerin dönüş hızlarını sürekli monitor edip bir tekerlek kilitlendiğinde frene basılıyorsa o an ilgili taraftaki freni geçici olarak serbest bırakan bir mekanizmaya sahiptir. saniyede yaklaşık onbeş kere freni kesintili olarak serbest bırakabilir. bu sayede aracın zeminde kayarak ilerlemesine engel olur.
soru: abs'li araç abs'siz araca göre neden daha kısa mesafede durur?
cevap: çünkü kayarak (kızaklayarak) gidilen mesafe her zaman ani harekete geri dönüşle sürtünmeden faydalanmayı sağlayıp elde edilen tekrar frenlemeyle gidilen mesafenin toplamından daha uzundur. bu mesafeler arka arkaya eklendiğinde kayarak durmak ve seri frenleyerek kaymaya engel olup durmak arasındaki fark zeminin sürtünme katsayısı azaldıkça artacaktır. dolayısıyla kumlu karlı bir yolda özellikle abs'li araç daha kısa mesafede dururken, abssiz araç ve köküne kadar frene basan sahibi hidayete doğru yolalacaktır. matematiksel ifadesi delikan76 tarafından (bkz: abs/15) entrysinde çok güzel yapılmış, daha fazla merak edeniniz varsa konuyla ilgili bir de fuzzy logic test var: http://www.fuzzytech.com/e/e_a_sie.html url'sinden abs'li ve abs'siz araçların simülasyonu ve ilgili formülasyonlar da görülebilir.
soru: abs'siz aracın abs'li araçtan daha kısa mesafede durma ihtimali var mıdır?
cevap: evet vardır. yoldaki sürtünme kuvvetinin yüksek olduğu ve aracın bundan ideal oranda etkilendiği bir düzenekte absden absye fark olduğu için, aracın ağırlığı, yol tutuş olarak dizaynı tasarımı vs gibi bir sürü etken gözönünde bulunarak iyi bir abs sahibi araç her zaman daha kısa mesafede dururken, çok küçük bir ihtimalle abssiz aracı kullanan mükemmel bir sürücü (yolun kesinlikle kaygan olmaması koşuluyla) çok kötü bir dizayna sahip ve absli bir araca göre bir ihtimal aracı bir ya da iki metre geride durdurmayı başarabilir. bu da ancak tekerleklerin kızaklama yapmayacağı muhteşem sürüş koşullarında, düşük hızda ve boş yere devreye giren abs'li dandik bir araca karşı mümkün olabilir. (bkz: hayatta her şey mümkün)
soru: abs'li aracın daha uzun mesafede durduğu inanışının kaynakları nelerdir?
cevap: bilmiyorum fakat evrensel bir yanılgı olduğu gerçek. tahminlerim insanların ayaklarının altında tırtır eden frenden kıllanmaları ve absli araç kullanırken farkında olmadan bilumum beceriksiz sürüş pozisyonlarında yaptıkları ani frene abs'nin verdiği mükemmel tepkiyi algılayamamaları -ki kötü araba kullanmayı beceriksiz bir insanın beceriksizliğinin bilincinde kendine ve başkalarına zarar verecek hareketlere kalkışmayacak kadar sorumluluk bilincinde olduğu varsayımıyla bir davranış bozukluğu olarak tanımlıyorum (cümle uzun, kısaca: kötü araba kullanmak=davranış bozukluğu)- ve abs olmasa esas süper dururdum ben yanılgısına düşmeleridir buna neden. kullandığı araca hakim bir sürücünün aracın yapılan frene sürüş tekniğine verdiği tepkiyi tam olarak algılayamamasının doğal sonucudur.
soru: abs frenleri kilitler mi?
cevap: hayır kilitlemez, kilitleyemez. abs freni bırakan, release eden bir sistemdir. abs'nin en kötü olasılıkla bozulacağı ihtimal ilk frene bastığınızda abs'nin o freni release etmesi ve kendini kapatması olabilir, bunu da ayağınızdaki boşalmadan anlayıp frene tekrar bastığınız sürece bir şey olmayacaktır. kaldı ki frene basmak çok güzel bir davranış değildir bir ani tepki olarak kazaların büyük çoğunluğu yanlış ya da gereksiz yere fren yapmaktan kaynaklanmaktadır.
soru: abs kafayı yedi, frenler kilitlendi araba yirmiüç takla attı hikayeleri duyuyorum, neden?
cevap: yalan söylemeyi seven ya da kötü sürücülüğünü abs'ye bok atarak kapatmaya çalışan arkadaşlarınız var. insan psikolojisi her şeye müsait.
sonuç paragrafı: abs hakkında bu kadar atılıp tutulan bir konu olmasına rağmen, faydalı bir sistemdir. bosch tarafından geliştirilerek, tcs ile birleştirilerek (bkz: esp) adında çok daha güzel bir forma sokulmuştur. türkiyede yetkili servis kavramı bir sürü boş insanla birlikte tanımlı olmasına rağmen işi çok iyi bilen ve severek öğrenen insanlar da vardır. araba bir din, "tofaşların freni çok güzel be abi dann basıyosun şak diye duruyor" da onun ayeti değildir. tırnaklarınızı uzatmayın içine şeytan girer yaklaşımı ise kuran kurslarına özgüdür.
Kaynak (http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?id=842300)
LesPaul
19 Temmuz 2006, 22:48
Yani senin alıntının alıntısında dediğim gibi açıklamış, olmazsa olmaz değil, kötü birşey de değil, üstelik bende isterim motorumda olsu diye. Ama tercihen o kadar faydalı birşey değil ki günün maksimum teknolojisinin kullanıldığı yarışlardaki motorlarda ya da onların replikalarında kullanılmıyor. ABS kötü birşey değildir tabiki ama demekki negatif bir yönü dolayısı ile tecrübeli ve motoruna hakim yarışçılar ve SS makina kullanıcıları için uygun görülmüyor. Bana sorarsan bu negatif yön duruş mesafesinin uzaması. Ama tabiiki usta olmayan eller altında kötü frenleme yapıldığında geçerli değil bu dediklerim.
Şimdi kaydırarak yapılan ABS'siz frenin duruş mesafesine göre ABS kontrollü fren kısadır. Ama kaydırmadan yapılan ABS'siz iyi bir frenin duruş mesafesine göre ABS kontrollü bir fren mesafesi uzundur.
İyi Seyirler...
ABS fren her durumda normal frenden daha iyi tutar. Her durumda duruş mesafesi normal frene göre daha kısadır!!!
ABS freni olan araba da kitler, kayabilir. Bu ancak yamurlu,karlı veya kaygan zeminde gerçekleşir. Ancak yine de ABS nin tutuşu daha iyidir.
ABS fren duruş mesafesini uzatır diye bu kadar ısrar etmeniz çok enteresan. Emin olmadan yanlış bilgi vermeyin.
yukarıdaki mesajdan alıntı:
soru: abs'li aracın daha uzun mesafede durduğu inanışının kaynakları nelerdir?
cevap: bilmiyorum fakat evrensel bir yanılgı olduğu gerçek. tahminlerim insanların ayaklarının altında tırtır eden frenden kıllanmaları ve absli araç kullanırken farkında olmadan bilumum beceriksiz sürüş pozisyonlarında yaptıkları ani frene abs'nin verdiği mükemmel tepkiyi algılayamamaları -ki kötü araba kullanmayı beceriksiz bir insanın beceriksizliğinin bilincinde kendine ve başkalarına zarar verecek hareketlere kalkışmayacak kadar sorumluluk bilincinde olduğu varsayımıyla bir davranış bozukluğu olarak tanımlıyorum (cümle uzun, kısaca: kötü araba kullanmak=davranış bozukluğu)- ve abs olmasa esas süper dururdum ben yanılgısına düşmeleridir buna neden. kullandığı araca hakim bir sürücünün aracın yapılan frene sürüş tekniğine verdiği tepkiyi tam olarak algılayamamasının doğal sonucudur.
fakir ama gururlu
20 Temmuz 2006, 01:56
ABS fren her durumda normal frenden daha iyi tutar. Her durumda duruş mesafesi normal frene göre daha kısadır!!!
her durumda değil. yalnızca kuru zeminde abs çok daha kısa mesafede durma sağlar. kar, buz gibi zeminlerde abs olmayan araç tekerleri kitleyerek kazıma yapar ve daha kısa mesafede durur.
80-0km/s testleri şöyleymiş:
abs olmayan:
kuru zemin: 45 m
karlı zemin: 53 m
buzlu zemin: 255 m
abs:
kuru zemin: 32 m
karlı zemin: 64 m
buzlu zemin: 404 m
aitho
20 Temmuz 2006, 10:53
Tamam arkadaşlar, güzel bir konu olmuş, yapılan beyin fırtınası sayesinde ABS hakkında tüm detayları öğrendik, hatta fakir ama gururlu, LesPaul, death beni paylamayı bile eksik etmemiş.
Madem bu konuya bu kadar hakimsiniz, benim batıl inançlarımı ve uzayan tırnaklarımın arasına girmesi olası şeytanları bir kenara bırakalım ve konunun anatemasına dönerek bu bulutların arasından meleklerle yeryüzüne inmiş harikalar harikası fren sisteminin neden yarış pistlerinde koşan motosikletlerde ve caddelerde gezen replikalarında da kullanılmadığını bir güzel açıklayın da ben de çenemi kapatıp, cahilliğimden ötürü özür dileyip oturayım.
Hatta durun durun, ben SS'lerden bahsetmenizi bile beklemeden dediğimi yapayım. "Arkadaşlar cehaletim sebebiyle sizleri batıl inançlara ve yanlış bilgilere yönlendirdiğim için özür dilerim." Hepiniz gönlünüzce asılın ABS frenlere ve istediğiniz mesafede durun :cherry:
İyi Seyirler...
Gökhan
20 Temmuz 2006, 11:30
ELINT, BMW'nin SS makinelerinde (ki bazı arkadaşlar bmw racing yapmıyor deyip bunu kabul etmesede) ABS vardır. Ve her tür zeminde çok güzel frenleme yaparsınız. Şimdi ABS devamlı devrede olup her frende açıp kapama yapmaz. Ne zaman teker kitlenir o zaman devreye girer. Şimdi 250km hız ile ABS'li bir motorla acil fren ile abs'siz bir motorla fren yapmak bir değil. Benim tercihim abs gibi faydalı bir sistemin motorumda olmasını isterim. Türkiye gibi yol şartları çok değişken olan bir ülkede abs gerekli birşey.
evet bende size katılıyorum türkiye gibi yolları süprizlerle dolu bir ülkede ve racing gibi kontrolü zor motosikletler de absnin kesinlikle olmasını düşünüyorum. fakat bu honda yamaha gibi kalitesini dünyaya kabul ettirmiş firmalar neden racing lerine abs takmıyor... ben şimdi abs taktırmak istiyorum fakat bu sistemi sonradan motora takılması mümkünmü ??
fakir ama gururlu
20 Temmuz 2006, 16:36
Tamam arkadaşlar, güzel bir konu olmuş, yapılan beyin fırtınası sayesinde ABS hakkında tüm detayları öğrendik, hatta fakir ama gururlu, LesPaul, death beni paylamayı bile eksik etmemiş.
Madem bu konuya bu kadar hakimsiniz, benim batıl inançlarımı ve uzayan tırnaklarımın arasına girmesi olası şeytanları bir kenara bırakalım ve konunun anatemasına dönerek bu bulutların arasından meleklerle yeryüzüne inmiş harikalar harikası fren sisteminin neden yarış pistlerinde koşan motosikletlerde ve caddelerde gezen replikalarında da kullanılmadığını bir güzel açıklayın da ben de çenemi kapatıp, cahilliğimden ötürü özür dileyip oturayım.
Hatta durun durun, ben SS'lerden bahsetmenizi bile beklemeden dediğimi yapayım. "Arkadaşlar cehaletim sebebiyle sizleri batıl inançlara ve yanlış bilgilere yönlendirdiğim için özür dilerim." Hepiniz gönlünüzce asılın ABS frenlere ve istediğiniz mesafede durun :cherry:
İyi Seyirler...
neden küstüğünüzü anlayamadım sadece tartışıyoruz. sizi kızdırmak değil amacım. absnin motosikletlerde tercih edilmemesinin muhakkakki bir sebebi vardır. ama bu abs frenin daha kötü olduğunu göztermez. 2000 yılından sonra üretilmiş ve abs si olmayan kaç araç gösterebilirsiniz bana?
Fatih
20 Temmuz 2006, 18:31
şu sitede (http://ikiteker.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=65047&highlight=)
Kawasaki nin sitesinde sıkca sorulan sorular bölümünde şöyle bir ifade olduğu yazıyor. (ben girdim baktım bulamadım, sizde bkz (http://www.kawasaki-turkiye.com/diger/sss.htm))
Diyormuş ki,
" 33. ABS,Kawasaki modellerinde neden kullanılmıyor ?
Anti Blockier System "ABS'',Kawasaki tarafından GPZ1100 modelinde 90'lı yıllarda kullanılmış olup daha çok Touring modellerinde tercih edilen bir fren sistemidir.Zaman içinde iki tekerleklilerdeki kullanımında problemler ile karşılaşılan bu sistemin diğer imalatçılar tarafından kullanımı da oldukça azalmıştır.
"
Halen neden ss makinalarda kullanılmadığını araştırıyorum :)
turkishflier
20 Temmuz 2006, 20:53
ABS nin ne olduğunu konusunu bir kenara bırakalım.Zaten bu topicte tartışılarak öğrenilecek bir konu değil.Sağlam kaynaklar bulup,buralardan araştırmanızı tavsiye ederim.Burda herkes ''heeeyt höööyt'' deyip birbirine karşı çıkıyor.
Neden racinglerde kullanılmadığını konusuna gelince.Diğerlerinin yanında bir de şu şekilde bir neden aklıma geldi benim.
Bazı yarış serilerinde takımlar yarışa ''stock'' diye tabir edilen;piyasaya sürüldüğü haliyle üzerinde hiçbir oynama yapılmayan makineleri sürmek zorundalar.Bununla beraber motorsporlarının genelde her türünde olduğu gibi,bu yarışalarda da yarışa katılan araçlarda ABS kullanma yasağı vardır büyük ihtimal.Yani fabrika ürettiği makinaya ABS koyarsa,o makinayı yarışlarda kullanamaz.
Böyle bir neden de olabilir tahminimce.
ylmzzz
20 Temmuz 2006, 21:35
ben saniyede 1000 kere sıkıp bırakıyo diye biliyodum?_ :silent:
saniyede 1000 kere sıksa bi de frene fan lazım olurdu heralde :cherry:
bu konu daha önce tartışılmıştı. boy ve saykoykey in SS tecrübeleriyle anlatılmıştı.
vBulletin v4.2.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by
vBSEO