PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : [MT Yol Dersleri :1] Trafikte Konumlanmak



Uğur
23 Kasım 2016, 14:50
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/pos1ww.jpg


Hattın içinde kalınarak yapılan yer değiştirmelere pozisyon değiştirme denir. Diğer hatlara geçiş ise hat değişimidir. Arabalara göre çizilmiş hat genişlikleri motosiklere hat içinde üç değişik konum alma imkanı verir. 1. Sarı(Sol), 2. Turuncu(Merkez) ve 3. Kırmızı(Sağ).

Aldığınız pozisyon size aşağıdaki avantajları sağlamalıdır:

1. Görünmenizi ve görmenizi iyileştirmelidir.
2. Diğer araçların kör noktalarına girmenizi engellemelidir.
3. Yol yüzeyinden gelecek tehlikeleri erken görmenizi sağlamalıdır.
4. Hattınızı diğer sürücülerden korumalıdır.
5. Niyetinizi belli etmelidir.
6. Diğer araçların yaratacağı rüzgâr patlamalarından sizi korumalıdır.
7. Kaçış yolu sunmalıdır.
8. Dönüş keskinliğini azaltmalıdır.

Genel olarak pozisyon seçerken size maksimum alan korumasını sağlayacak ve maksimum görünmenizi sağlayacak konumun seçilmesi gerekir. Bunun içinde tek bir en iyi konumlanma pozisyonu yoktur. Trafiğin durumuna göre, trafik durumu değiştikçe sizde yeni pozisyonunuzu almak üzere konumunuzu değiştirin. Eğer tehlike sadece solunuzdan geliyorsa 2 yâda 3üncü pozisyonda sürüş yapınız. Eğer muhtemel tehlike sağdan gelebilirse 1 veya 2inci konumda pozisyon alınız. Eğer her iki yönden tehlike geliyorsa merkez konumda yani 2 de pozisyon almak gerekir.

Dönüşlerde en iyi hat dönüş yayının izlenmesi olmayabilir. Hattaki pozisyonunuzu trafik, yol ve dönüş tipini göz önünde bulundurarak değiştirebilirsiniz. Eğer trafik yoksa dönüşe açık girip görüş mesafenizi ve etkin dönüş çapınızı artırın. Döndükçe içe doğru kayın - hattınızı kapatın - ve dönüşün merkezini(apeks) geçince tekrar dışa çıkış için yönelin. Bir diğer alternatifte dönüşe başlamadan önce hattınızın içinde merkez pozisyonu alıp çıkışa kadar bunu muhafaza ederek dönmektir.


http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/blind1.jpg

Arabaların aynalarının arkasındaki üçgen bölüm aracın sürücüsünün görebildiği alandır. Sarı motosiklet bu alanın dışındadır ancak aracın gerisindedir. Bu kötü bir konumlanma sayılır. Yeşil motosiklet ise hem görüş alanının dışında hem de arabaya paralel sürüştedir. Bu ikinci durum ölümcüldür. Araçların kör noktalarında yakın sürüş yapmayınız.

Araçları sol tekerlek izinden takip ediniz ama en hızlı hatta(sollama hattı) gidiyorsanız önünüzdeki aracın sağ tekerlek izinden gitmeniz daha iyidir. Çünkü solunuzda sizi görmesi gereken başka bir araç olmayacaktır.

Konumlanmada aranan faktörlerin başında iyi görüş alabileceğiniz yerde olmak ve iyi görüş verebileceğiniz yerde olmak esastır. Motosiklet sürücüsü olarak görünmesi zor bir obje olduğunuzu hiç unutmayınız.

Diğerlerinin sizi gördüğüne dair hiç bir garanti yoktur. Göz temasına da güvenmeyin. Çok sık olarak araç sürücülerinin direk olarak motosiklete baktıkları halde onları görmedikleri bilinmektedir. Güvenebileceğiniz tek şey kendi gözleriniz olsun. Eğer araç yolunuza girecek durumda ise onun yolunuza gireceğini varsayarak hareket edin. Usta sürücüler devamlı tehlike senaryosu ile sürüş yaparlar. Tehlikeye girmek için değil tehlikeden kaçınabilmek için. Kavşaklarda görünme şansınızı artırın. Çevrenizde bir reaksiyon verebileceğiniz yeterince alan bırakın. Debriyajı ve her iki freni kavrayın ki tepki süreniz kısalsın. Kavşağa yaklaştıkça hızınızı düşürün. Girdikten sonra dönüş yapmağa hazırlanan araçlardan uzakta durun. Hızınızı ve pozisyonunuzu radikal bir tarzda değiştirmeyin. Diğer sürücüler sizin dönmeğe hazırlandığınızı sanmasınlar.

Toplu halde yapılan gurup sürüşlerinde araya başka vasıtanın girmesini engelleyecek kadar biribirinize yakın ama birbirinizi engellemeyecek oranda da birbirinizden uzak olmağa özen gösteriniz. Daima önünüzde ve yanınızda serbest kaçış hattı olacak şekilde fermuar düzeninde gidiniz. Aşağıda ki şekilde fermuar düzeni görülmektedir. Oklar serbest kaçış alanlarını işaret etmektedir.
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/stagger1.jpg


Alpaslan KUZUCAN
Kaynak:http://alfamotosiklet.blogspot.com.tr/


Gelecek Konu:Kavşakda konumlanma,Kör alanlar ve engellenen görüntü

wing41
23 Kasım 2016, 14:58
Çok yararlı bir başlık olmuş ellerinize sağlık .

Mengu16
23 Kasım 2016, 15:09
Çin malı motorlarda amortisörlerin sağında solunda reflektör var, oraya güçlü led ışıklar takmak lazım şerit değiştirirken sağına soluna pek bakmayanların dikkatini çeker.

COQ
23 Kasım 2016, 15:24
Otomobil aynaları dar bir görüş alanı oluşturuyor.
Ben motosiklet sürücüsü olduğum ve ekstra dikkat ettiğim halde bir kaç gün önce az daha bir motosiklete kaza yaptıyordum.
Hatta motosikletli az daha dangalak olsa kaza kaçınılmazdı.
Allahtan dikkatli ve gözü açık biriydi ama yanlış işler yapıyordu.

Otomobille 2 şeritli bölünmüş yolda gidiyordum.
Arabayı otomatiğe aldım ve sabit bir hızla giderken bir kamyonu sollamaya çıktım.
Yol boş olduğundan hızımı arttırma gereği duymadan yavaş bir şekilde kamyonu geçtim ve güvenli bir mesafe oluşana kadar sol şeritten devam ettim.

Tüm bunlar olurken spor tip bir motosiklet arkamdan gelmiş ve o da kamyonu sollayıp sağ şeride geçmeye başlamış.
Buraya kadar motosikleti görmemem benim hatam ama kontrol etmemi gerektirecek bir manevra da yapmıyordum.
İşler ben sağ şeride geçmeye kalkınca karıştı.
Sinyalimi verdim.
Motorcunun hayatını kurtaran bu sinyali görmesi oldu.
Aynalarımı kontrol ettim ve sağa geçmeye başladığım anda motoru gördüm.
Motorcu sağıma kadar girmiş ve ne iç aynada ne de dış aynalarda görünmüyordu.
Ben hemen arabayı düzelttim ama motorlu arkadaş sinyalimi görüp fren yapmaya başlamamış olsa çarpışma ya da motorun bariyerlere girmesi kaçınılmazdı.

Şimdi böyle anlatırken uzun bir zaman diliminden bahsediyormuş gibi oluyor ama aslında 10-15 saniyelik olaylar bunlar.

Yani trafite otomobil sürücülerine ne kadar güveneceksinizde kafanıza göre konumlanma lüksünüz olsun?
Ben sağ sinyalimi yakmasam,
motosiklet sürücüsü sinyalimi fark etmese,
sağ şeride girerken kör noktada görmediğim şeyler olabileceğinin bilincinde olmayıp ısrarla aynaya bakmaya devam etsem
şerit değiştirmeyi sert bir şekilde yapsam tüm bu anlattıklarımın sonucu bir faciaydı.

Trafikte her olayın böyle pozitif gelişeceğine inanıyorsanız bildiğiniz gibi sürmeye devam edin.

Fakat;
" yok ben o kadar şanslı(salak) değilim diyorsanız konuyu iyi okuyun.

Dublebas
23 Kasım 2016, 16:01
Hep derler ya araba kullananlara motor kullandırsınlar bir müddet diye. Araba kullanmayan motorcularında bir miktar araba kullanması lazım bence (ehliyeti olup trafiğe 2 kere çıkan da dahil)

2 sn içinde arabanın solundan sağına geçip sonra niye aynaya bakmıyorsun diyorlar :)
Ben bakana kadar sen geçtin gittin be kardeş sürekli aynaya bakarsak önümüze kim bakacak :)

Öz_Musti
13 Ocak 2017, 15:18
Forum paylaşımlarında da görüyoruz. Şerit ortasından gidiyor bir de "en sağdan sakin sakin gidiyordum yahu" diyor. Yanlış konumlanma.

Yol dönüşü, yola giriş çıkış yapılan yerlerde araba solluyor, zınk diye öndeki adam dönünce "sinyal vermeden önüme kırdı" diyor. Kırar tabi.

Kırmızı ışık yanmış, şeridin ortasında en önde duruyor. Yahu iki araç arasında kalacak şekilde duracaksın. Ne işin var şerit ortasında.