GrafiQer
03 Ağustos 2013, 00:32
Selamlar. Amerikan malı bir Atv aracım var. Arctic Cat 650 H1 TRV. 650cc bir makine. Üstünde Harley motorlarda kullanılan 40mm Keihin Cv karbüratör mevcut. Performanslı bir makine, normal kullanımda bile gece egzoz manifoldunu kızartan bir geri zekalılığı var ama. Komple egzoz borusu boyunca ısı kalkanlarına sahip olduğu için kızaran borunun 5 cm yanı bile el yakmayacak denli az ısınıyor. Pek sıkıntı değil yani. Fakat son bir yıldır nedense bu kızarma ciddi arttı. Performansta sıkıntı yok, gaz yemesi çok iyi... Fakat ısı ciddi boyutlarda olmaya başladı. Bu nedenle üretici firma ile görüştüm ve egzoz problemi olabileceği söylendi. Ben de egzozu değişmeye karar verdim ve modofiyede usta olan bir amerika firması olan Speedwerx firmasına Slip-On egzoz siparişi verdim. Bütün ürünleri el yapımı yapıyorlar ve süpariş üzerine üretiyorlar. Üretilen ürünleri motoru üreten firma da onaylıyor.
Egzoz geldi, taktım, inanılmaz bir sesi var. Bas ve gümbür gümbür. Ben ses çıkarmasını amaçlamıyordum. Özellikle sessiz olmasını amaçlamıştım. Ama sesi duyunca içim eridi desem yalan olmaz. Egzozu takıp denediğimde alt devirlerde bir isteksizlik olduğunu gözlemledim. Zaten firma egzoz ile birlikte bir de idle jet göndermiş. Karbüratör üzerinde 40 lık idle jet var idi. Gelen ise 55 lik idi. Karbüratörü sökerek 55 lik idle jeti taktım. Yerine monte ettim ve çalıştırdım... Fakat gaz vermeyi bıraktığımda motor stop ediyordu. Ben de rolantiyi yükselterek yola çıktım. Amacım ısındıktan sonra yeniden genelde hava ayarı denilen ayarı yapmaktı. Genelde hava ayarı deniyor ama hava ayarının 2 zamanlı motorların karbüratörlerinde olduğunu, 4 zamanlı karbüratörlerde bu vidanın zaten bir miktar giren havaya sadece yakıt karıştırmakla görevli olduğunu biliyorum. Bir de ilişki ters. Genelde bu vida sıkılınca karışımın zenginleştiği, yani benzin fazla hava az, açılınca ise hava fazla benzin az şeklinde fakir karışım olduğu yazılıp çiziliyor. Ama oysa 4 zamanlı karbüratörlerde bu vidayı gevşetince bu delikten çıkan benzin miktarı artıyor, kısınca azalıyor. Yanlışsın diyenler 4 zamanlı bu karbüratörlerin çalışma diyagramları ve animasyon videolarını kolayca bulabilirler.
Neyse, motoru bir süre kullandım, sonra kenara çektim ve rölanti vidasını, devir 2000 leri gösterene dek yükselttim. Daha sonra vida ile oynamaya başladım. Eski 40 lık idle jet ile fabrika ayarı 2 tur şeklinde idi. Ama gelin görün ki, 55 lik idle jet ile hiçbir tur işe yaramadı. Sadece vidayı tam sıkınca rpm çıldırıyor. Yarım tur bile gevşetsem devir düşmeye başlıyor. Kaç kere denedi isem, tam gaz verip bırakıp tekrar deneme yaptıysam sonuç aynı. Ben de ayar vidasını tam sıkıp öyle bıraktım, rolantiyi önerilen değere indirdim ve kapakları kapadım. Bu şekilde sürdüm geldim. Motorun gaz yemesinde, alt devirlerdeki performansında zerre sorun yok. Gayet iyi durumda.
Sormak istediğim bu durum normal mi? Bana anormal geldi. Bu vida kapalı iken ana jetten benzin vakumluyor olabilir mi? Ana iğnenin shim denilen yükseltileri de deaktif durumda. Yani en üstte. Acaba tek silindir, yüksek vakum nedeni ile ve idle jetin büyük olmasından dolayı, fuel screw denen ayara gerek mi kalmadı? Benim bilgilerim sadece meraka dayalı, profesyonel olmayan, kendi motorumla uğraştığım kadar deneyim ve okuduklarımdan ibaret. İşin deneyimli üstadları daha başarılı tespitlerde bulunabilir diye yazmak istedim.
Gözden kaçırdığım bir nokta mı var? Karbüratörde şu kısım diyebileceğiniz bir problem olabilir mi? (temizliği ve bakımı yapıldı). Bir de egzoz ve tek silindirden de olabilir tabi ama giderken gazı bıraktığımda motor freni devreye girince egzoz patırdaması oluyor. Sanırım bu patırdama normal ya da alt devire birden bire düştüğünde yakamayacağı benzinle mi boğuşmak zorunda kalıyor bir iki saniye? Beni aydınlatırsanız çok sevinirim.
Egzoz geldi, taktım, inanılmaz bir sesi var. Bas ve gümbür gümbür. Ben ses çıkarmasını amaçlamıyordum. Özellikle sessiz olmasını amaçlamıştım. Ama sesi duyunca içim eridi desem yalan olmaz. Egzozu takıp denediğimde alt devirlerde bir isteksizlik olduğunu gözlemledim. Zaten firma egzoz ile birlikte bir de idle jet göndermiş. Karbüratör üzerinde 40 lık idle jet var idi. Gelen ise 55 lik idi. Karbüratörü sökerek 55 lik idle jeti taktım. Yerine monte ettim ve çalıştırdım... Fakat gaz vermeyi bıraktığımda motor stop ediyordu. Ben de rolantiyi yükselterek yola çıktım. Amacım ısındıktan sonra yeniden genelde hava ayarı denilen ayarı yapmaktı. Genelde hava ayarı deniyor ama hava ayarının 2 zamanlı motorların karbüratörlerinde olduğunu, 4 zamanlı karbüratörlerde bu vidanın zaten bir miktar giren havaya sadece yakıt karıştırmakla görevli olduğunu biliyorum. Bir de ilişki ters. Genelde bu vida sıkılınca karışımın zenginleştiği, yani benzin fazla hava az, açılınca ise hava fazla benzin az şeklinde fakir karışım olduğu yazılıp çiziliyor. Ama oysa 4 zamanlı karbüratörlerde bu vidayı gevşetince bu delikten çıkan benzin miktarı artıyor, kısınca azalıyor. Yanlışsın diyenler 4 zamanlı bu karbüratörlerin çalışma diyagramları ve animasyon videolarını kolayca bulabilirler.
Neyse, motoru bir süre kullandım, sonra kenara çektim ve rölanti vidasını, devir 2000 leri gösterene dek yükselttim. Daha sonra vida ile oynamaya başladım. Eski 40 lık idle jet ile fabrika ayarı 2 tur şeklinde idi. Ama gelin görün ki, 55 lik idle jet ile hiçbir tur işe yaramadı. Sadece vidayı tam sıkınca rpm çıldırıyor. Yarım tur bile gevşetsem devir düşmeye başlıyor. Kaç kere denedi isem, tam gaz verip bırakıp tekrar deneme yaptıysam sonuç aynı. Ben de ayar vidasını tam sıkıp öyle bıraktım, rolantiyi önerilen değere indirdim ve kapakları kapadım. Bu şekilde sürdüm geldim. Motorun gaz yemesinde, alt devirlerdeki performansında zerre sorun yok. Gayet iyi durumda.
Sormak istediğim bu durum normal mi? Bana anormal geldi. Bu vida kapalı iken ana jetten benzin vakumluyor olabilir mi? Ana iğnenin shim denilen yükseltileri de deaktif durumda. Yani en üstte. Acaba tek silindir, yüksek vakum nedeni ile ve idle jetin büyük olmasından dolayı, fuel screw denen ayara gerek mi kalmadı? Benim bilgilerim sadece meraka dayalı, profesyonel olmayan, kendi motorumla uğraştığım kadar deneyim ve okuduklarımdan ibaret. İşin deneyimli üstadları daha başarılı tespitlerde bulunabilir diye yazmak istedim.
Gözden kaçırdığım bir nokta mı var? Karbüratörde şu kısım diyebileceğiniz bir problem olabilir mi? (temizliği ve bakımı yapıldı). Bir de egzoz ve tek silindirden de olabilir tabi ama giderken gazı bıraktığımda motor freni devreye girince egzoz patırdaması oluyor. Sanırım bu patırdama normal ya da alt devire birden bire düştüğünde yakamayacağı benzinle mi boğuşmak zorunda kalıyor bir iki saniye? Beni aydınlatırsanız çok sevinirim.