PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Grup Sürüşü ile İlgili Detaylar



ledo
05 Haziran 2012, 20:11
Aşağıdaki yazı 5-6 yıl önce geçmişte üyesi bulunduğum bir CCC motosiklet grubu için benim tarafımdan hazırlanmıştır.

İçerikte bulunan bazı kısımlar genel kabul görmüş olsalar da bazı bölümler tamamen kişisel tecrübelerim neticesinde o dönemde o grup için ortaya atılmıştır.

O dönemde gereksiz bazı tartışmalara girmemek için açık sitelerde yayınlamamıştım.

Ancak MT'de sık sık yaşanan toplu gezi karmaşasından sonra olabilecek her türlü gereksiz polemiği göze alarak aşağıda yayınlıyorum.

Umarım küçük te olsa bir faydası olur.


Grup Sürüşlerinde İnce Ayarlar

Hem motosiklet kullanımının artması hem de internet sayesinde birçok motosiklet kulübü kurulması yollarda grup halinde motor sürüşünü çok arttırdı. Grup halinde diyorum, çünkü bu şekilde gerçekleşen bir çok geziye “Grup Sürüşü” ifadesini kullanmak gerçekten çok zor.

Peki bu grup halinde gezen motorcular hangi kurallar doğrultusunda yapıyor bu gezileri ?
Evet, bir elin parmakları kadar düzgün grup sürüşü yapanlar var ama genelde ya hiçbir kural uygulanmıyor ya da yine internette dolaşan bir iki satır, yurtdışından uyarlanmış metinden faydalanılıyor. En ilginci de grup sürüşü kurallarını uyguladığını zannedenler, bu işi için sadece bir iki işareti bilmek yeterlidir sanıyorlar.

Birbirlerine bu kadar yakın mesafe ile ve sıralı bir biçimde yol alan birden fazla motorun aslında ufak bir problem neticesinde ne kadar çabuk zincirleme bir kazanın parçası olabileceğini anlamak için, illa bu tür bir tatsızlığa ihtiyaç yok.

Motosikletler ile grup halinde sürüşlerin Grup Sürüşü olarak adlandırılması için gerekli bazı kriterleri aşağıda sıralayalım.

1) DİSİPLİN VE SORUMLULUK

Gerçek bir grup sürüşü yapabilmek için grubun içinde yer alan her bireyin mutlak bir disiplin ve sorumluluk bilinci taşıması gerekir. Sorumluluk duygusu da gereklidir, çünkü ufak bir hata, dikkatsizlik ya da lakayitlik birden fazla kişiye maddi manevi ve hatta yaşamsal zararlar verebilir.

Bu iki özelliğe haiz olduğu kesin olmayan kişiler grup içine alınmamalıdır. Grup içinde yer alan her birey, ne kadar disiplin ve sorumluluk isteyen bir zincirin halkası olduğunu algılayabilmelidir.

Grup yol alırken tüm sürücülerin huzur ve güven duyguları tam olmalıdır ki, yola ve kurallara daha iyi konsantre olunabilsin.

2) YETERLİ SÜRÜŞ BECERİLERİ

Grubun içerisinde yer alan her sürücünün yeterli sürüş becerilerine haiz olması yine vazgeçilmez şartlardan biridir. Burada ehliyetten bahsetmiyoruz. Bugün için Türkiyede nasıl ehliyet verildiğini hepimiz biliyoruz. Anlatılmak istenen, hem motosiklete hakim olabilme hem de trafiği iyi tanımak konusunda yeterliliktir.

3) TRAFİĞİN BİR PARÇASI OLABİLMEK

Grup sürüşünün Türkiye’ye özel en fazla farklılıklar gösterdiği konuların başında, trafiğin içerisine uyum sağlayabilme konusu gelmektedir. Diğer araç sürücülerinin bir çoğu motosikletleri de trafiğin bir parçası olarak görseler de, bunların dışında kalanlar ve/veya yanlış seyir tercihleri ile çileden çıkan sürücülerin grup sürüşü için en büyük risk olduğu bilinmelidir ! Seyir süresince trafiğin normal akışına zarar vermeyecek bir biçimde organize olunması gereklidir. Bunun içinde sürate göre şerit tercihi, grubun küçük parçalara bölünerek bir otobüs uzunluğunu geçmeyecek ( fermuar sisteminde 5-7 motor ) şekilde seyir edilmesi, grup içinde diğer araç sürücülerine sataşan bireylerin yer almaması ve senkronize olunabilmesi çok önemlidir.

Bu konu ile ilgili diğer konular ilerleyen maddelerde yine gündeme gelecektir.

4) SOLLAMALAR VE SOLLANMALAR

Sollamalar

Yukarıda grupların kullanılan motosikletlerin tipine, süratlerine, gidilen yolun yoğunluğuna ve hız limitine bağlı olarak, ortalama 7 motordan oluşmasının tercih edilmesi sağlıklı olacaktır demiştik. Sollama ve sollanma sürecini de bu adetlere göre anlatacağım.

Grup sürüşü esnasında sollama yapmak için 2 değişik metot vardır. Bu metotların burada bilindiğini varsayarak, “artçıdan başlayan” ve “öncüden başlayan” diye sınıflandırdığımızda, hangisi ne zaman tercih edilecek ve bu tercih tüm grup tarafından nasıl anlaşılacak ?

Çok şeritli yollarda nispeten düşük trafik yoğunluğu varken, ve/veya grup 5 ve üzerinde motordan oluşuyorsa “artçıdan başlayan” sollamalar tercih edilmelidir.

Bu halde öncünün sollama kararını gruba iletmesi neticesinde artçı sollama sürecini kendi insiyatifi doğrultusunda başlatır ve diğerleri de ivedilik ile sollamayı gerçekleştirirler. Sollama sonrasında tekrar sağa geçerken ilk motordan başlanır ve arkadakilere yeterli alanın bırakılmasına dikkat edilir.

Ancak bunun için dikkat edilmesi gereken konu sollama süratinin ve sürecin, soldan akan trafiği uzun süre bloke etmemesi gerektiğidir.

Tek şerit, tek yönlü yollarda ve yine çok şeritli yollarda eğer yoğun bir trafik akışı söz konusu ise bu sefer “öncüden başlayan” sollamalar daha güvenli ve huzurlu olacaktır. Bu şekilde gerçekleşen sollamalarda öncüden başlayarak, gruptakiler teker teker sollama işlemini gerçekleştirir ve arkadan gelenlere yeterli alan da bırakmak sureti ile grubun tamamlanmasını bekler. Yani ikinci bir sollamaya başlamaz.

Her iki durumda da sollanacak olan araç veya araçların önünde tüm grubun girebileceği yeterli bir boşluğun olması öncünün insiyatifindedir.

Sollama sürecinin hangi metot ile yapılacağı ise, önceden karara varılarak, grubun öncüsü tarafından belirlenecektir. Öncü hem el işareti ile hem de sinyali ile sollamayı haber verdikten sonra tercihini de ortaya koyacaktır. Bunun için gruplar kendi işaret mekanizmalarını da geliştirebilirler.

Sollanmalar

Gerek yurtdışında yazılan bazı metinlerde gerek Türkçe olanlarda grubun bölünmemesi ve araya araç alınmaması konusunda bazı anlatılar ve ibareler vardır. Bu öğreti Türkiye yollarında ciddi risklere sebebiyet verebileceğinden ancak yavaş akan trafikte ve en sağ şeritten gidiliyor ise uygulanması uygundur.

Diğer araçların sabırsızlanıp, grubu tehdit edebilecek riskleri almaması için bu konuda biraz daha yumuşak yaklaşılmalı ve özellikle karşıdan gelen araç risklerinin olduğu tek yönlü yollarda sollamak isteyen araçların işi kolaylaştırılmalıdır.

Bunun için eğer grup yediden fazla değilse ortadaki, yediden fazla ise ( ki önermiyoruz ! ) önceden belirlenmiş sürücülerin arada yer bırakarak araçların girmesine müsaade etmeleri grubun huzuru ve güvenlik için çok faydalı olacaktır. Zaten sollamak isteyen araç her fırsat bulduğunda teker teker üçlü ya da dörtlü gruplarlı sollayıp gideceğinden bir süre sonra normal seyir düzenine geçilir.

5) PLANLI OLMAYAN DURUŞLAR VE ANİ MOLA İHTİYAÇLARI

Grup sürüşü yaparken en tehlikeli olabilecek anlar aniden kenara çekilerek yapılan mola ya da duruşlardır. Hangi sebep ile olursa olsun iyi bir grup bu tür duruşlardan kaçınmalıdır. Ancak çeşitli mücbir sebepler ile bu durma işlemi gerekiyorsa, belirli kurallar dahilinde yapılmalıdır.

a) Liderin herhangi bir mücbir sebepten grubu durdurması

Lider, grubu durdurmak istediği zaman işaret ile bunu tüm gruba bildirir ve güvenli bir zaman geçmesini bekleyerek yavaşça süratini azaltarak grubu güvenli bir alanda durdurur. Durma sürecinde süratin iyi ayarlanması ve arkadan gelenlerin de motorlarını durdurabileceği uygun bir alanın öngörülmesi çok önemlidir.

b) Artçının herhangi bir mücbir sebepten grubu durdurması

Eğer artçı ile lider arasında kablosuz bir iletişim yoksa, artçı trafik şartlarının müsait olduğu bir süreçte hızını arttırarak grubun önüne geçer ve liderliği devralır. Grubun tüm üyeleri zaten bu durumda bir haber verileceğini anlarlar. Bu aşamadan sonra artçı, lider olarak yukarıda tarif edilen biçimde grubu durdurur.

c) Grup içindeki bir sürücünün Lidere durma ihtiyacını iletmesi

Daha önceden belirlenmiş ve herkesin anlayabileceği bir işaret ile aradaki bir sürücü bunu lidere veya artçıya iletmelidir. Artçının bu durumu algılaması daha kolay olacağından, grubu artçının durdurması daha uygun olacaktır. Bu konuda gruplar kendi içinde önceden karar almalıdır.

Ancak bu şekilde durmak için, çok geçerli bir sebebin olması gereklidir.

6) GRUPTAN AYRILMAK

Pek tercih edilen bir durum olmasa da, çeşitli sebepler ile gruptan ayrılmak isteyen sürücüler olabilir. Bu tür durumlarda yine önceden konuşularak bir haber verme mekanizması olmalı ve uygulanmalıdır. Ancak gruptan ayrılma kararı veren sürücü ya hızını arttırak ya düşürerek tamamen kopmalı ve grup üyelerini şaşırtabilecek ve dikkatini dağıtacak mesafede seyir etmemelidir. Böyle durumlarda ayrılan sürücü ya önceden belirlenmiş bir sonraki mola noktasına gider ya da sürüşünü tamamen bireysel olarak devam ettirir. Eğer bir sonraki mola noktasında tekrar gruba katılmak istiyorsa bunu lidere bildirmeli ve geçerli sebebini belirtmelidir. Lider eğer mazereti geçerli buldu ise ve ayrılan sürücü bu süreçte gruba bir risk yaşatmadı ise, bunu grubun diğer üyelerine de açıklayarak tekrar gruba katılmasına izin verebilir.

Gruptan ayrılan sürücü bir sonraki mola noktasına yeterli zamanda varamamış ise, grubun kendisini beklemesi söz konusu değildir.

COQ
05 Haziran 2012, 22:28
Vaktim cok az tamamina bakamadim ama sen yazdiysan ciddiye almak lazim.
Daha sonra inceleyip goruslerimi yazacagim.

ledo
06 Haziran 2012, 14:11
Yukarıdaki metin sadece 500 cc üstü cruiser (chopper) sürücüleri için hazırlanmış olduğundan, belirtilmeye gerek duyulmayan önemli bir nokta eksik kalmış!

O da şu :

Büyük ve karışık motosiklet tiplerinin bulunduğu bir grubun sürüşünden bahsediliyorsa, yapılacak ilk iş o grubu motosikletlerin sürat ve karakteristiklerine göre bölmektir.
Eğer alt gruplarda yine de sayı fazla ise yukarıda 3. maddede belirtilen şekilde onları da alt gruplara bölmek gerekir.

Dikkat edilmesi gereken en önemli konu, buluşma yerinden ilk önce en hızlı grubun ayrılması ve hız durumuna göre bir silsile ile en yavaş grubun en son harekete geçmesidir.
Çünkü bu gruplar asla yolda birbirine denk gelmemeli, uzun ve karmaşık bir grup oluşmamalıdır.

Gidilecek mesafe, yol ve trafik durumuna göre en az 5 dakikalık aralıklar ile gruplar yola çıkılmalıdır.

Geziyi yöneten ve nispeten hızlı karakteri olan yol motorlarına sahip 4-5 kişilik bir grup ise en son yola çıkmalı ve en yavaş grubu göz ile takip edilebilecek güvenli bir mesafeden takip etmelidir.

Bu durumda tüm gruplar önceden belirlenmiş ara duraklarda tekrar bir araya gelebilir ya da tercihan gelmeyebilir ( Nerde çokluk, orda ... :) )
Eğer ara duraklarda grup birleşmiş ise, harekete geçerken sabırla ilk kalkış naktasında başlayan silsile devam etmelidir!

mete_han
06 Haziran 2012, 14:20
Ya Ledo abi bırak allasen donald daktan yürütüp buraya koymuşun..yakışmadı sana:):)

ledo
06 Haziran 2012, 14:53
Ya Ledo abi bırak allasen donald daktan yürütüp buraya koymuşun..yakışmadı sana:):)

Metehan cümlenin sonuna 2 tane pişmiş kelle koymuşsun ama yine de anlayamadım, ciddi misin yoksa şamata mı yapıyorsun ?

Eğer ciddiysen, lütfen Donald'ın metinlerini buraya yapıştır da görelim. Bende kitabı var. Zaten Donald grup sürüşü işine pek değinmemiştir.

Yok eğer şamata yapıyorsan, herhalde benim şamatadan pek haz etmediğimi unutmuşsun.
Neyse ben de bir fazla pişmiş kelle ekleyeyim de tadımız bozulmasın :) :) :)

mete_han
06 Haziran 2012, 15:57
Mobilden yazdığımdan dil çıkaran smıleysi giremedim valla tabiki makaroni abicim.. neşemiz artsın gerekirse polenmik yapalım konu dikkat çeksin...:):)

ysn17
06 Haziran 2012, 16:16
Şu zamana kadar hiç grup sürüşü yapmamış olsam da, içerisin de önemli bilgilerin ve uyarıların olduğu bir yazı.
Paylaşım için teşekkürler.

The Dude
06 Haziran 2012, 16:44
şu "grup sürüşü" kavramı çok enteresan,
bir miktar motosikletli tayfanın belirlenen hedefe beraber olarak varabilme olgusu grup sürüşünün temelini oluşturuyor sanırım.

sonra da dallanıp budaklanıyor,
sağa şöyle dönülür vs ...

bireysel olarak trafik içerisindeki her seyri bu şekilde değenlendirebilir miyiz ?
trafik içerisindeki diğer araçlar ile de grup sürüşünde bulunan kurallara riayet etmek gerekmiyor mu ?
özel olarak sadece bu grubu bir arada tutarak yola devam etmek gerekiyor.
sanırsam,
galiba,
belki .
diye geldi aklıma şu an.

ilk katıldığım grup sürüşünden (ben dahil birden fazla motosikletin olduğu aynı noktaya aynı anda aynı rotada gidecek olan topluluk) evvel organizasyonu yapan arkadaş sürüş esnasında yapılacakları ve yapılmayacakları ana hatları ile anlatarak anlatarak en azından günü kurtarmıştı.
motosiklet kullanan kişinin en azından evrensel işaretleri konusunda bilgi sahibi olmalı , ben değilim.

misal Türkiye de aynı şerit içerisinde iki aracın yanyana seyir etmesi ,
aynı şeritte araç sollama (bunun bir ismi var tam hatırlayamadım)
yasak.

neyse
zaten grup sürüşünü de sevmem.

Pain
06 Haziran 2012, 16:51
Alın işte konuda açıldı,dün gece herkesin bir fikri vardı.10 ar kişilik guruplar olsun,her gruba bir lider olsun,daha fazla yancı olsun,daha ince sınıflandırma yapılsın diyenler;nerdesiniz? O kadar muhabbettin üstüne bu konunun patlaması gerekirdi.Zaten ne zaman sürüşe tekniği,ilkyardım gibi işe yarar konu açılsa,kısa süre içerisinde unutulup gidiyor.Bkz.Moto Bilgiler

KUVVETMİRA
06 Haziran 2012, 16:58
bence en önemlisi şu ki; şu ya da bu sebeple bu kaidelere uyamayacakların grup sürüşüne dahil olmaması herkes için en iyisi olacaktır.

metin çok şey diyip pek bişey diyemeyenlerden olmuş, ağır-akademik bir dil. doktora tezi için iyi ama motorculara grup sürüşü kaidelerini anlatmak için kötü.

Tolga Can
06 Haziran 2012, 17:11
Dün bizde grup sürüşü yaptık. 10 kişiydik. Diğer 5 kişi ile yolda sürüş yapmamıştık.
Biri arabaların solundan biri sağından araçların kafasını karıştırarak gidiyordu. Geliş ve gidiş yoğun olduğu yerde tam ortadan gitmeleri ise faciaydı.
Hayatımda ilk defa grup gezi yaptım ve hiç beğenmedim. Gerçekten yola çıkmadan önce bu konular konuşulmalı ve uygulanmalıdır.
Paylaşım için teşekkürler.

yasdal
07 Haziran 2012, 09:24
Birlikte sürmek çok eğlencelidir. Hatta diğer araçlardan gelen meraklı imrenen bakışlar hoşunuza gider göğsünüzü kabartır. Birlikte sürdüğün adamları tanımak durumu daha eğlenceli hale getirir, Bilirsin kimsenin seni aynı şeritten sollamayacağını, çok yakın takp edip taciz etmeyeceğini sürüşünden zevk almaya bakarsın. Ama illa ki tanıman gerekmez. Eğer planlı bir geziyse ufak bir broşür dağıtırsın. Sonra hareket etmeden insanları toplayıp genel kuralları yüksek sesle söylersin. Genelde itiraz eden çıkmaz. Adam apaçi de olsa genel çoğunluk riayet edeceğinden, çekinir apaçilik yapamaz. Biz ara sıra sürüş yaparız arkadaşlarla. İnanın hiç bir zaman arkamdan geleni takip etmek zorunda kalmıyorum. Sadece sürüşüme, yolun güzelliğine bırakıyorum kendimi. Ne zaman ki yolda başka bir motorcu bizi görüp heyecanlanıyor ve grubun arasına dalıyor herkeste bir tedirginlik başlıyor. Yeni gelen baştaki brifingi dinlemediğinden midir, rüştünü ispatlamak istediğinden midir, aradan geçer, yana çıkıp gaz açar tehlike yaratır genelde. Bu durumlarda grubun arasını daraltıp el ile işaret ederiz aradan çıkmasını. Veya yavaşlayıp geçip gitmesini sağlarız. Ama inanın tek bir adamın dengesizliği 20 kişinin ahengini bozar ve o arada yaptığımız yol burnumuzdan gelir. Benim de naçizane önerim 20 kişiyi geçmeyen gruplar ve gruptan sorumlu en az bir, en iyisi 2 arkadaşın belirlenip genel kuralları başta anlatarak yola çıkarması.

Aşağıda yardımcı olması açısından yaptığımız gezilerde dağıttığımız broşürü ekliyorum. Umarım faydası olur.

http://img3.imageshack.us/img3/7954/19399410150110502884094.jpg

http://img515.imageshack.us/img515/2782/19413010150110502419094.jpg

Olcay Avşar
07 Haziran 2012, 14:28
Levent abi eline sağlık, ama problemin ana kaynağını unutuyoruz.

Problem kaliteli ve düzgün bir grup sürüşü yapmak isteyen insanların bunu bilmemesi ve öğrenmek için can atıp, bu başlıktaki ve bir çok diğer kaynaklardaki bilgilendirici yazıları okumaması değil.

Kaliteli ve düzgün bir grup sürüşü yapmak isteyen insanlar zaten ilk grup sürüş tecrübesinden sonra kendini geliştirmek için çaba sarf eder.

Problem, grup sürüşünde problem çıkaran insanların bu tarz yazıları okumaması, umursamaması. Kendini eğitmeye çalışmaması, hatta bu tartışmadan haberi bile olmaması :)

Yani o adamların grup sürüşünde hata yaptıklarından, problem çıkarttıklarından ve sürüşten 4-5 gün sonra hala insanların "nasıl bu durumu iyileştirebiliriz" diye tartıştıklarından haberleri bile yok :mrgreen:

Bu adamları bulup zorla eğitsek bile seneye yenileri çıkacaktır, bunun da tek çaresi bu kadar kalabalık ve kamuya açık bir organizasyonda grup sürüşü yapmamaktır.

Grup sürüşü yapmak isteyen ve bunu becerebilenler kendi aralarında mikro gruplar oluşturarak organizasyon mahaline varabilirler.

Hem sürücüler hemde sürüşten sonra çekilen videoları izleyen kişiler için çok daha zevkli olacağına eminim.

Maalesef başka çaresi yok, kamuya açık bir organizasyonda grup sürüşünü bilen bilmeyen diye adam seçemeyeceğimize göre ...

fwItNhDVj6E

Allah rahmet eylesin.

ledo
08 Haziran 2012, 13:44
Levent abi eline sağlık, ama problemin ana kaynağını unutuyoruz.

Problem, grup sürüşünde problem çıkaran insanların bu tarz yazıları okumaması, umursamaması. Kendini eğitmeye çalışmaması, hatta bu tartışmadan haberi bile olmaması :)



Sevgili Olcay,

Bahsettiğin problemi 1. ve 2. maddelerde çok net biçimde ortaya koyuyor bu yazı.

Aslında bu yazıdaki içerik, grup sürüşüne dahil olmak isteyen bireylerden ziyade böyle bir sürüşü organize etmek isteyenler için faydalıdır.

Zaten bazı arkadaşlar da ne yazdığını anlayamamış.

Bir ara kısa bir özetini de hap yapıp eklerim buraya.

Eğer MT bir daha gezi düzenlerse ya senin önerin gibi, herkes kendi mikro gruplarını kurup katılacak ya da Alper'in yanına en az 10 kişilik bir ekip yardıma gelip, daha düzenli bir sistem kurulmaya çalışılacak.

Her 2 durumda da isteyen yukarıdaki metinden faydalanabilir.