Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Kaza ve Çarpışmalarda Ne Yapmalıyız?

    REKLAM ALANI
  1. #1
    alfawings - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Triumph Tiger 1050 SE
     
    Herkesin bayramını kutlarım. Herkese sağlık ve huzur dolu günler dilerim. Şimdi bir takım 30 yaşlarından sonra türedi sıradan eğitmenler, gerek motor ve gerekse de eğitim konusunda önceden hiçbir ön tecrübesi olmayan, kalıplaşmış sözlerle size ‘’Kaza yapmayın, gelin bizim pahalı kurslarımıza katılın’’ diyebilirler. Tabi kaza yapmamak insanın bu kadar elinde olan bir şey ise en gelişmiş ülekelerde bile neden hala kaza oranları çok yüksek!!! Ezbere bilgilerle derinlemesine bir algılamaya sahip olmadan laf üretenlerin vesvesesine bakmadan ben burada ebette sağlam bir temel eğitim şarttır ancak buna rağmen -takdir tedbiri bozar- sözünü esas alarak marjinal bilgileride vermek istiyorum ve uyarıyorum kaza yada çarpma kaçınılmaz ise bu bilgiler geçerlidir.

    KASILMAYIN...
    Low side: Bu türde siz ve motorunuz diğer türlere kıyasla daha az hasar alma durumundasınızdır. Yol tutuşunun kaybolması bu tip kazanın sebebidir. Motor altınızdan bir tarafa doğru kayar. Yol yüzeyinin tutuş kabiliyetinde ki bir değişme ya da aşırı yatmalardan kaynaklanır. Bu durumda kasılmayıp kendinizi rahat bir durumda tutun. Esasen kasılmamak ve gevşek durmak tüm kazalar için uyulması gerekli bir fiziksel haldir. Kasılmadan soğukkanlılığınızı muhafaza ederseniz olup bitenin daha fazla farkında olursunuz.

    Öncelikle motorunuz nerede? Önünüzde ise sorun yok. Arkanızda ise size çarpabilir. Motoru gerekirse itmeğe çalışın. Kayma esnasında ayağa kalkmağa veya bir yere tutunmağa kalkmayın. Bu büyük hata olur. Kayma hızını o an tahmin edemezsiniz ve birçok kırık hadiseleri bu yüzden olur. Bu durumun tek istinası üzerinize doğru gelen trafik varsa ondan kaçınmak içindir. Kayma durduktan sonra bile bir müddet bedeninizi kontrol edip sorun yoksa kalkın.

    High side: Bu kaza cidden acı verir. Bu kazanın sebebi arka tekerin yol tutuşunu bırakıp sonra tekrar tutmasıdır. Neticesinde sürücünün motorun yattığı istikametin tersine doğru fırlamasıdır ki çok ani olur ve pek düşünmeğe vakit olmaz. Burada da yapılabilecek tek şey kasılmamaktır. Kaslarınızı rahat bırakın, kendinizi sıkmayın. Bunu ne oranda başabildiğiniz sizin bu işe o kadar yatkınlığınızın bir göstergesidir. Burada hem ileri doğru fırlatılmanın yatay etkenlerine hem de düşüşün dikey etkenlerine maruz kalırsınız. Şanslı iseniz yumuşak yerinizin üzerine ve yumuşak bir zemine düşersiniz. Bu durumda yine motorunuzun nerede olduğuna bakın. En azından nerede olabileceğini tahmin edin. Büyük ihtimalle havadan taklalar atarak üzerinize düşmek üzeredir. Uçan bir motosikletten kendinizi korumak için yapabileceğiniz fazla bir şey yoktur. Bu kazalarda kendiniz top gibi bir pozisyona sokmayın, toplanmayın çünkü bu bel kemiğinizi darbe almaya açık ve kırılgan bir hale getirir. Kırılmasına zemin hazırlar. Kollarınızla yüzünüzü koruyun. Kötünün iyisini tercih edin, kol kırılması bel ya da boyun kırığına göre tercih edilir.

    Yandan çarpma: Bu tip kazalarda can yakar. Bu kazlara genellikle cep telefonu kullandığı için yanlış rotada gezinen diğer araç sürücüleri sebep olur. Genellikle motosiklet araca yandan vurur. Yandan vurmada yapabileceğiniz çok az şey vardır ki bu da saniyede yapılması gerek şeylerdir. Bu sebeple zihinsel canlandırma tekniğiyle bu tip durumlarda yapmanız gereken hareketleri bilincinize ve bilinçaltınıza yerleştirmek için her motora binişinizde tekrar yapın. Unutmayın düşünmeye zamanınız olmayacaktır öyleyse içgüdüleriniz devreye girecektir ki bunlarda sizin önceden kendinize sıkça telkin ettiğiniz doğrular ya da yanlışlardır. Çarpışma anından hemen önce ayaklıklar üzerinde yükselin ki (ayağa kalkın) gidonunuzun ve yandan vurmak üzere olduğunuz arabanın üzerin uçasınız, high side de de benzer şekilde davranılır. Yandan vuruşun high side a göre tek avantajı uçuş eğrinizin tahmin edilebilir olmasıdır. Eğri vuruş anındaki yönünüz doğrultusunda olur ve siz fazla bükülmez ya da kıvrılmazsınız. Şanslı iseniz ayaklarınızın üzerine düşebilirsiniz sonra birkaç adım atıp yüz üstü kapaklanırsınız. Bunu uzun zaman önce yaşadım ve hiç yara almamıştım. Eğer çarpma anından hemen önce ayağa kalkmazsanız kaskınız çarptığınız aracın yanına ya da tavanına vuracaktır tabi sizin kafanız içinde olarak. Arkasından gelen tüm beden ağırlığınız ise kafa sarsıntınızın yanında bel kırığı ya da boyun kırığını beraberinde getirebilecektir. Bacaklarınız gidona çarparak kırık ihtimalini beraberinde getirecektir. Hatta ortada göstergeler kasık aranıza ne yapar siz düşünün.

    Şayet çarptığınız araç yüksek bir vasıtaysa ayağa kalkmakla aracın üzerinden uçarak az zarar görmek burada mümkün olamayacaktır. Burada yapabileceğiniz en iyi şey motoru yatırmaktır. Bu low side demektir ki dikkat edilmesi gereken birkaç ince nokta vardır. Bir kamyonun altına kayıyorsanız kafanızın tekerin altına gelip gelmediğine çok dikkat edin ve bunu önleyin. Motoru yatırmak için arka frene sert basın ve yatmak istediğiniz yöne doğru motoru sert bir şekilde yatırın (hayabusa da bunu yapmak ölüm, motor yatmıyor). Arka teker kilitlenmelidir ki motor altınızdan kaysın. Motor o yönde kaymaya başladığında gidonu da o yöne çevirip (siz aksi yönde baskı uygulamazsanız kendiliğinden döner) kayma kendi süreci içinde olacakları hızla devreye sokar.

    Kafa kafaya çarpışma: Genellikle dönüşlerde karşı hatta motoru kaçırma ya da gelen aracın motosikletin hattına girmesi, yanlış sollamalar bu tip kazaların baş sebebidir ve yüksek hızlarda ölümcüldür. Yüksek hızlarda tedbir alınacak zaman yoktur ve çoğunlukla motor sürücüsünün hayatına mal olur. Alt hızlarda ise yandan çarpışma ile aynı kurallar geçerlidir. Hareketsiz objelere çarpma hızınız 10km/saatin altındaysa sakin kalmak şartıyla ve motoru olabildiğince bacak ve karın kaslarınıza yüklenerek, kollara fazla yüklenmeyin, tutarak yerinizde oturun.

    Kaza sonrası: Durumu değerlendirin. Hemen kalkmayın. Bedeninizin uzuvlarını kontrol edin, herhangi bir kanama ya da ağrı var mı bakın. Şüphelenirseniz ayağa kalkmayın, hareket etmeyin. Ambulans gelmesini bekleyin. Onlar sizin kendinizin kaskınızı çıkarmanızı isteyebilirler. Çıkaramazsanız onlar çıkarırlar. Kaskınızı çıkarmaları için iki kişi gerekir. Ucuz atlattıysanız şükredin ve bu kazadan ders alın.

    Alpaslan Kuzucan.

    Karanlığa küfür edeceğinize kalkıp bir mum yakın. Konfiçyüs.
    alfamotosiklet.blogspot.com


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Çok güzel ve bilinçlendirici bir yazı, teşekkürler.

    Bir ekleme de benden:
    Kaza yapan kişi (siz veya başka bir motorcu) kaza sırasında sert bir darbe aldıysa ve hareket etmekte zorlanıyorsa kaskını sakın çıkartmayın, çıkartılmasına izin vermeyin. Sağlık ekibini bekleyin. Kaskı sadece yaralı nefes almakta zorlanıyorsa boynu hareket ettirmeden iki kişi birlikte çıkartmak gereklidir. Kaza anında omurilik zarar görmemişse boyun kırıkları iyileşebilir, ancak kırığın uçları hareket ederse felç, hatta ölüm tehlikesi yaratır.

  3. #3
    alosyi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Mayıs 2010
    Şehir
    konya
    Motosikleti
    klx250
    emeğine sağlık
    Allah rahmandır rahimdir, ama arpa ekene buğday vermez

  4. #4

    Üyelik
    28 Ekim 2010
    Şehir
    antalya
    Motosikleti
    09YBR125, 08DYLAN
    çok bilgilendirici olmakla beraber kazanın oluş şekli vurdugunuz araç o aracın sürücüsünün verdigi tepkime farklı olacagı için bazı bilgiler işe yaramayabilir.

    moto gp deki pilotlara baktıgımızda mümkün oldugu kadar bedenlerini motosikletten uzak tutuyorlar ve düşme anından itibaren tamamiyle kendilerini kasmadan sürüklenerek durmayı bekliyorlar.

    ölümcül kazaların ana nedeni yüksek sürattir. istisnalar kaideyi bozmaz ama bu bilinen bir gerçektir. hız aattıkça düşünme süreside azalacagı için fren manetine 1 saniye geç basmak bile yaşamla ölüm arasındaki çizgiyi belirler.

  5. #5

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    Alparslan Abi, müthiş yazın için tebrikler-teşekkürler.Hayat kurtarıcı bilgiler.

    Harfi harfine katılıyorum, tüm yazdıkların birçok tecrübeleri ve bilimsel verileri kapsamış.

    Bak sen şu sözde motosiklet eğitmenlerinin yanlışına, düşünce cenin pozisyonu gibi uydurmalarla omurgayı düşünmeden tehlikeye atmışlar.
    Parayla saadet olmuyor demek ki

  6. #6
    ergün1968 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ağustos 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    NC 700 SA
    Teşekkürler Alpaslan ağabey,bilinçlenme adına güncel tutulması gerekli konulardan biri daha.
    AKILLI OLALIM;DÜNYADA EŞİ BENZERİ OLMAYAN BU MÜKEMMEL COĞRAFYAYA,TÜRK İNSANINA VE TÜRK'LÜĞE SAHİP ÇIKALIM.100 YILI AŞKIN SÜRDÜRÜLEN TÜRK ULUSUNU BÖLMEYE YÖNELİK OYUNLARA ALET OLMAYALIM.HEPİMİZ KARDEŞİZ.NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE...

  7. #7
    extrem_015 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Temmuz 2010
    Şehir
    ☺ ßƲRĐƲR ☻
    Motosikleti
    EŞŞİZ TR'DE TEK CBR600F PC35 4 CİĞERLİ EŞEK ARISI
    teşekkürler, içi boş konuşmalardan bıktığım şu günlerde çok iyi geldi


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler