.....Nedir bu telelever, paralever, ne ise yarar?....
Telelever, on suspansiyon sistemi. Baslica iki fonksiyonu var, 1) Direksiyon isleminden dogan vibrasyon, darbe, ve daha onemlisi yanal yukleri gidona iletmemek. 2) Fren altinda motosikletin one "dalmasini" onlemek. Motor frenajda alcalir ama yere paralel kalir, burnu asagiya dalmaz.
Paralever, arka suspansiyon sistemidir. En onemli ozellikleri 1) frenajda tekerlegi yerde tutmak (butun sistemler iyi kotu bunu yapar) 2) tumsekli bir arazide "saft efekti" ni ortadan kaldirmak.
Saft efekti de nesi dersen, soyle izah etmeye calisyayim...
soldaki resim, pek cok motosiklette gorulen (saftli yada zincirli farketmez) tipik arka suspansiyondur. BMW eski modellerinde buna "monolever" demistir.
Soldaki resime dikkat edecek olursan, yere temas noktasinin arac yukselip alcalirken hic olmamasi gereken bir hareket yaptigini, ileri-geri gidip geldigini goreceksin.
Oysa sagdaki resimde gorulen, "paralever" sisteminde temas noktasi sadece yukari-asagi iner cikar, cekis, guc aktarimi,fren emniyeti ve surus konforu etkilenmez.
Altta monolever (klasik sistem) ve paralever calisma prensibi / ne ise yaradigi konusunda daha iyi bir cizim var.
Daha detayli bilgi icin
http://www.largiader.com/paralever/ linkine de bakabilirsiniz.