Selam herkese,
Ne zaman ABS fren sistemleri ile ilgili bir konuşma olsa herkes tecrübelerini ve duyduklarını -iyi niyetli olarak tabii- paylaşıyor.
Ancak bu konuda tam olarak gerçeği sadece gerçeği tek seferde tam olarak açıklayan birinin yazısını okumadım.
Ya ben göremedim yada bu iş şimdi bana kaldı:
ABS Almancadaki Anti-Blockier System'in kısaltmasından oluşur.
Tekerleklerin aşırı frenleme sırasında kilitlenmesini önler.
Bu sistemde her bir tekerlekteki algılayıcılar yoluyla sürekli olarak ABS'nin beynine tekerleklerin durumu hakkında bilgi gönderilir.
Bilgisayara Tekerleğin durduğu iletildiğinde sistem devreye girerek freni kısa bir süre için serbest bırakır. Frene basmaya devam ettiğimiz için yeniden tekerlek kilitlenir ve sistem yeniden freni serbest bırakır. Bütün bunlar aslında frenleme sırasında bazı sürücüler tarafından uygulanan "pompalama" işleminin bilgisayar tarafından yapılan biçimidir.
Doğal olarak, bu sistem çok daha çabuk ve etkili bir şekilde çalışır.
ABS ile ilgili insanların kafasını karıştıran konu ise fren mesafesinin kısalıp kısalmayacağıdır, hatta uzayacağı endişesidir.
Aslında bu endişe veya ümit yanlış bilgiden kaynaklanmaktadır, çünkü ABS fren sisteminin amacı motosikletin fren mesafesini kısaltmak veya uzatmak ile ilgili değildir.
ABS 'nin tek amacı sürücü panik fren yaptığında tekerleklerin kilitlenmesi önleyerek düşmesine mani olmaktır.
Yani frenleri sonuna kadar sıkarsak ve tekerlekler kaymaya başlarsa ABS devreye girer
Yoksa ABS devreye girmez ve ABS sistemi olmayan motosikletle aynı fren karaktersitiğini gösterir.
ÖRNEK: Şimdi Türkiye'de Fazer Satılıyor, Bunları örnek verelim.
FZ6 Fazer 16.750,00 YTL
FZ6 Fazer ABS 18.600,00 YTL
Diyelim ki iki arkadaş gitti iki Fazer Aldı: Osman ABS 'li, Ali ABS'siz.
ve fren testine başlıyorlar.
Kuru yolda test:
Ali bastı frene ve 30 mt.'de durdu.
Osman da frene bastı ve o da 30 mt.'de durdu.
Osman tekrar denemek için hızlandı, bu sefer Osman Frenleri aniden o kadar sert sıktı ki ön tekerlek hemen kilitlendi ve ABS çok çok hızlı bir şekilde devreye girerek, Osman'ın Fazer 'ının sola yatmasını engelledi, Osman freni sıkmayı bırakmadığı için, bir iki kere daha ABS sistemi ile tekerleklerin kilitlenmesi engellendi ve Osman 35 mt.'de durdu.
Ali ön freni tekerleklerin kilitlenmsine sebep olacak kadar sıkmaya cesaret edemedi, çünkü biliyordu netice hiç de hoş olmazdı.
- Osman tekerlekleri kilitleyecek kadar frene basmazsa Ali ile aynı mesafede durabilir.
- Ali frenleri kilitleyecek kadar frene basarsa düşer.
- yaşanan bir olay : http://www.cbfturkiye.org/viewtopic....hlight=abs#276
Islak Yolda Test:
Ali bastı frene ve 70 mt.'de durdu.
Osman da frene bastı ve o da 70 mt.'de durdu.
Osman tekrar denemek için hızlandı, bu sefer Osman Freni sert sıktı ve ön tekerlek hemen kilitlendi ve ABS çok çok hızlı bir şekilde devreye girerek, Osman'ın Fazer 'ının sağa yatmasını engelledi, Osman freni sıkmayı bırakmadığı için, motosiklet nerdeyse durana kadar ABS sistemi ile tekerleklerin kilitlenmesi engellendi ve Osman 50 mt.'de durdu.
Ali aslında o yolda 45 mt. 'de de durabilirdi ama en ufak bir hatada yere yapışacağı için ön freni tekerleklerin kilitlenmsine sebep olacak kadar sıkmaya cesaret edemedi.
Bu yüzden Ali Osman'ı motorundan indirerek kendisi bindi ve fren testine başladı.
Freni hızla sıkınca gördü ki ABS sayesinde motor yan yatmıyor ve ali bir kaç deneme ardından motorun o yoldaki yol tutuş kapasitesini iyice anlamış ve Frenleri öyle ayarlıyordu ki hem tekerleklere o yol için verilebilecek en fazla fren basıncını veriyor hem de tekerlekler kilitlenmediği için ABS yi devreye sokmuyordu, böylece o yolda yapılabilecek en kısa duruş mesafesini yapmıştı: 44 mt.
Bu çalışmadan sonra kendi motoruna binerek 44 mt.'de durdu ama çalışmadan önce yolu bilmediği için buna cesaret edememişti bu da fren mesafesini uzatmıştı.
- Örnek video : http://www.clubcbf.com/video/ABS.mpg
Sonuç :
- Tekerlekler kilitlenmediği sürece ABS var yok Farketmez.
- Tekerlekler kilitlenince ABS olan Dimdik, ABS olmayan yerde.