Bir Segmentin Doğuşu : Chopper
Reklamlar
-
Geçen yıllar içinde motosikletlerden ve performansından daha iyi verim alabilmek önce arka kısmı ve sonra da çerçevesi ile daha fazla değişiklikler yapılmaya başlandı. Chopper dönemi bu şekilde başlayarak ayrı bir segment oluştu ve özellikle de sıradışı gövde renkleri ile göze çarptılar.
Eski yıllarda her tür motosiklet baz alınarak geliştirilen Chopper'lar , günümüzde V-Twin motorları ve Royal Star veya FC6 gibi etkileyici modellerle yollara çıkıyor. Chopper kelimesinin kökeni, ingilizce'de kasapların keskin bir bıçakla bir şeyi kesmesi anlamına gelen to chop eylemine dayanıyor. Buradan da anlaşılıyor ki , Chopper türü motosikletler keskin ve sert hatlara sahip modeller. 40 ve 50'li yıllarda sadece yarış pistlerinde kullanılabilen ek aksesuarlar mevcuttu ve bunların cadde izni bulunmuyordu. Geniş ve uzun Amerika yollarında daha rahat yolculukların yapılabilmesi için büyük çantalar, rüzgarlıklar, destek ayakları, dev egzostlar, büyük tekerler ve dev seleler kullanılmaya başlandı. Bu kadar fazla donanımın aşırı ağırlık yaratması nedeniyle üreticiler de hem bunlara sahip olan, ama kabul edilebilir ağırlıklarda üretilen modellere yöneldi. 60'lı yılların ünlü modeli Harley 74, 350 kg'dan 250 kg'a düşürülmüş ağırlığı, masif çerçevesi ve 1200cc'lik güçlü motoru ile daha küçük hacimli olan, ancak 200 km/s'e hıza ulaşabilen İngiliz Triumph Bonneville ve BSA Ligthning Rocket gibi rakiplarerinin karşısına çıkıyordu. Uygun bir ağırlık/performans oranının sağlanması için çeşitli modifikasyonlar yapılıyor, örneğin o dönemde bazı modellerde ön teker freninden bile vazgeçilebiliniyordu, ancak bu durum tabii ki polislere yakalanılmaması gereken bir durumdu.
Ağırlığın azaltılması için yapılan bir çok modifikasyon arasında yakıt depoları ve selenin küçültülmesi, çatalın uzatılması, farların azaltılması, tutamaçların küçültülmesi ile birçok teknik değişim yer alıyordu. Chopper'ların Değişimi Motosiklet tutkunlarının kendi isteklerine göre donatabileceği bir oyun alanı sunması sayesinde chopperlar büyük ilgi gördü. Bu herkese göre orjinal olan motosikletlerin kökeni ABd'den geliyor, çünkü Japon üreticiler tün dünyaya henüz yayılmayı başaramamıştı ve İngiliclerde Naked Bike'ları ile varlıklarını sürdürüyorlardı. Harley-Davidson 1952 yılında 750cc'lik çift çerçeveli, düz vitesli ve teleskop çatallı modern bir Chopper sundu. Düşük performanslı olan motoru daha da geliştirildi ve 154 yılında 883 cc'lik KH 900 lanse edildi. 5000 d/d'de 38 Hp güç veren motoru ile 160km/s azami hıza ulaşıyordu. Ancak Chopper'ların sembolü Harley 74'leri baz alan modeller oldu.Amerikan motor federasyonunun düzenlediği çeşitli organizasyon ve yarışlar ile Chopper tutkusunun yayılmasını sağlarken Avrupada da bu rüzgarın esmesini sağlayan olay, dönemin ünlü oyuncuları Marlon Brando ve Lee Marvin'in rol aldığı 1953 yapımı Vahşi Şey adlı film oldu. 1960'lı yıllarda ABD'de Hippie kültürünün yayılması estetik kültürü değiştirirken 1968 yılında Honda, ABD'de 4 silindirli CB 750 ve Triumph de Trident'i lanse ederek farklı bir boyut getirdiler.
İki motorcunun bağımsızlık hikayesinin anlatıldığı, ünlü aktörler Dennis Hopper ile Peter Fonda'nın rol aldıkları Easy Rider filmi de büyük yankı uyandırdı. Chopper ismi; özgürlük, konforlu sürüş keyfi ve sıradışılık ile eş anlamlı hale geldi. Bir Rüya ve Medya Harley üzerindeki sert bakışlar, erkekliğin simgelerinden biri halini aldı. Chopper ile farklı dünyalara yolculuklar yapılmaya başlandı.Bu, hem fiziksel anlamda caddelerde hem de düşünsel anlamda beyinlerde gerçekleşmeye başlıyordu.Bu dönemle birlikte yeni bir Harley nesli geliyordu. Daytona Beach'deki 50. motosiklet haftasında ise ünlü rock grubu ZZ Top, 1948 model bir Cadillac otomobilinin motoruna sahip iki Harley ile boy gösteriyor ve medyanın ilgisinide çekmeyi başarıyorlardı. Harley-Davidson'un 90. yaşgünü şenliklerinde de binlerce Harley tutkununun önündeki kişiler ZZ Top grubunun elemanları idi.
Bir Yaşam Biçimi İlk Chopper modellerinin göründüğü yer Kaliforniya idi; eşsiz güneşi, uzun ve geniş caddeleri, nefes kesici dağ yolları ve binlerce kilometre uzunluktaki plajları ile zaten başka bir yer olması da beklenemezdi. kaliforniya'dan esmeye başlayan bu rüzgar kısa zaman içinde tüm Amerikaya ve Avrupaya yayıldı. İlk dönemlerde sertlik , asilik , sıradışılık ve şiddet gibi sloganları bulunan motorcuların yerini artık günümüzde arkadaş grupları ile yapılan toplu turlar, mekanik tutkusu ve çeşitli renk kombinasyonları almış durumda. Sunulan çeşitli aksesuar ve giysiler ile belirli bir marka kullanılıp kullanılmadığı ortaya konuyor. Bir Harley-Davidson motosikleti sahibi olmayıp da çeşitli Harley aksesuar ve giysileri kullanan, üzerinde Milwaukee'li üreticinin amblemini taşıyan bir V-Twin motosikletinin hayalini kurarak yaşayanların sayısı tüm dünyada hiç de az değil. Chopper'in Gelişimi Bu dönem içinde öne çıkan sloganlar pratiklik yerine, motosikletlerin estetiği ve orjinalliği oldu. Chopper tutkunları, motosikletlerinin Harley'in bir V-Twin'ine mi, bir Japon'un 4 silindirli motoruna mı sahip olduğu ile ilgilenmiyor.Maksimum kromaj, upuzun çatal, yüksek egzostlar, dev yakıt deposu gibi donanımlar, Chopperlar'ın doğuş nedeninin farklı yönde ilerliyor, çünkü ilk Chopper motosikletler daha yüksek performans alınması amacıyla yapılan modifikasyonlarla ortaya çıkmıştı. Büyük bir hızla yayılan aksesuar ve donanım satan dükkanların artması ile herkes kendi evinde kendi Chopper'ını yaratabilir. 60'lı yılların ortalarından itibaren yayılan bu tutku günümüzde artık doruklara çıkmış durumda. Chopper'lara özgü teknik ve mekanik özelliklerinin yerlerinin sağlamlaşması ile üreticilerde bu segmenti görmezlikten gelemeyerek ardarda ürünlerini lanse ediyorlar. Chopper'lar ünlerini sadece karoserleri değil, eski Amerikan gazetelerine sıkça konu olan şiddet olayları içinde yer almalarınada borçludur. 70'li yıllarda çeşitli eyaletlerde motosikletlerin boyutlarına sınırlamalar getirilmesine neden olan onlardı. Örneğin Florida'da gidon ile yakıt deposu arasındaki mesafe ya da egzostun ayarları ile ilgili çeşitli normlar belirlenmişti. Motosiklet üreticilerinin sıradışı modeller üretmekteki rekabetleri ile bu kurallar da zaman içinde ortadan kalktı. Ayrıca Motor-Show'larda sergilenmek üzere geliştirilen ve sadece birkaç metre gidebilmesi sayesinde bir motosiklet olduğu anlaşılan modeller de bulunuyor. Usta profosyenellerin ellerinden çıkan bu modeller güvenilir olmalarının yanında sanat ve teknoloji alanında da zirvesinde yer alıyor. 70'li yıllardan itibaren Harley'lerin karşısına 4 silindirli Japon modelleri daha güçlü şekilde çıkmaya başladı. Sadece Chopper'larda değil, diğer segmentlerde de Japon'ların 4 silindirlileri, Harley'in V-Tiwn motorunun yerinin kolayca alabiliyordu. Bu şekilde artan çeşitlilik sayesinde Chopper segmenti de Street Racer ve Cafe Racer gibi alt sınıflara ayrılabiliyordu. Günümüzde Chopper denince; ince ve uzun bir çatal, küçük bir yakıt deposu , uzun ve arkaya doğru eğimli bir gidon, makineye uyumlu bir seleye sahip olan klasik bir Chop modeli akla gelir. Bunların yanında alçak ve uzun bir gövde ile daha kısa bir çatala sahip olan Low Rider modeleri de bulunur. Low Rider, motor performansına klasik Chopper'lardan daha fazla önem verir ve daha kompakt bir çizgiye sahiptir. Street Racer görünümlü Street Drag'ler ise yüksek performanslı ve güçlü motorlara sahip modellerdi. Sportster Sportster modellerinin custom edilmesi trendi, ABD ve Avrupa'da hızla yayılıyor. Doğru Big Twin modelinin baz alınması ile bayanlarında kalbini çalan güçlü motorlar ortaya çıkıyor. Harley tutkunlarının herbirinin özel isteklerine göre geliştirildiği bu modeller, birer mekanik ve teknolojik makine olmaktan çok bir sanar eseri olma özelliğide taşıyor. Sportster-Custom modelleri Big Twin çizgilerini taşıyabilir, ya da Low Rider veya softail görünümlü olarak da tercih ediliyor.Sportster modelleri, süper sporcu motosikletler için ideal bir baz oluşturur.Buell'ler bunun en iyi örnekleridir. Mekanik ua da dış görünüm ile ilgili yapılan bir çok değişiklikler caddelerden çok şovlarda sergilenir.Çeşitli modifikasyonlar ileHarley-Davidsonun Big Twinlerinden daha yüksek bir performansa sahip oluyorlar. Panhead Knucklehead Motorları Eski dönemlere ait Chopper'lar, modifiye edilmiş olsun ya da olmasın herzaman büyük bir nostalji fırtınası estirir. Bunun nedeni , bu modellerin o dönemlerdeki motorlardan farklı bir ruha sahip olmaları ve Custom Chopper yönünde ilk adımı atmaktadır.En önemli Chopper versiyonlarının sahip oldukları motorlar Panhead ve Knucklehead idi. Uzunu çatalı ve Old Style görünümü ile güçlü Low Rider modelleri geliştiriliyordu. Bazıları ise silindir başları ya da motor yuvalarında yaptıkları modifikasyonlar ile egzotik modeller ortaya koyuyordu.
Shovelhead motorlar Bu motor bloğuna sahip Harleylerin öyküsüde çok eski ve ünlüdür. Dökme demir Shovel motorlu Harletler performansları ve görüntüleri ile Motorshowlarının en göz alıcı modellerinden biri idi.Şaşılacak derecede yüksek performansları ve futuristik Harley Dizaynı bunu sağlayan en önemli faktörler idi. Harley Davidson Rat Bikes Şovlarda yer alan farklı Harleylerden biri de Rat Bikes adı verilen bir grup altında toplanıyor. Rats motorları bakımsız ve kirli görünen ama çeşitli amaçlar için kullanılmaları ve foksinelliklerini arttıran bu donanımları ile farklı bir havaya sahip olan modelleridir.Sadece birkaç kilometre yol alabilen yağ teknesinden yağ damlayan ve bilerek tamir edilmeyen Ratsler Big Daddy Rat gibi büyük şovlarda bir araya geliyor ve kirli ve bakımsız bir rüzgar estiriyorlar. Low Rider ve Dyna Glide Bu modeller Custom için en çok tercih edilenlerdi, çünkü profesyoneler tarafında geliştirilmiş ilk modellerdi.Harley Davidsonun büyük başarı kazanan Softail modelini sunmasının yanında Low Rider modelinde motoru çerçeveden izole durumdaydı ve Softailden daha az vibrasyona neden oluyordu. Ancak buna rağmen estetiği yüzünden daha küçük bir alıcı kitlesine sahipti. Kullanılmış Low Riderlerin Softaillere göre daha ucuz olmasının nedeni de buydu.Low Rider Evolutionın çerçevesi pek başarılı değildi, ancak tasarımcı Arlen Ness'in eski Shovelhead motorlu Low Rider'lardan esinlenerek geliştirdiği dizayn , Custom tutkunları için cazip bir şekil aldı. Low Rider çerçevesi mükemmel bir yarış motorunun geliştirilmesine izin veriyordu. Bunu mükemmel motor performansı, optimum yol tutuşu sağlarken bir Chopperın modern stilinden de ödün vermiyordu.Yeni Dyna Glide serisi benzer bir çerçeve tipine sahipti yapılan işlemler ve elde edilen sonuşlarda çok benzerdi. Az sayıda atılan farklı adımlardan biri ise vites kutusuna entegre edilmiş yağ tankı idi. Softail Softail baz alınarak yapılabilen modifikasyon seçenekleri oldukça geniştir. Orjinallik ve estetik yönü ön planda olsada teknolojide ihmal edilemez.Harley'den gelen veya gelmeyen hemen hemen tün V-Twin modelleri Softsil çerçevesine uyarlanmıştır.Big Twin Evolution motorları Shovelhead, Pabhead ya da Sportster
motorları da yaygın şekilde kullanılmıştı.Dış görünüm olarak ise Duo Glide tipi nostaljik modeller, Softail Heritage'ı baz alan Chopper modeller ya da daha yüksek performans elde etmek için üstün teknolojik donanımların kullanıldığı modeller görünüyordu.Softail Customing ya da Chppering için çok uygun olanaklar sunuyor. Çerçevesinin bu değişikliklere uygunluğu adının da nereden geldiğini ortaya koyuyor.Softail ingilizce'de Yumuşak Kuyruk anlamına geliyor. Road King ABD'de 1994 yılı başından itibaren sunulmaya başlanan Road King, En fazla modifikasyona uğrayan modellerden biri idi.Harley tutkunlarının sayısının hızla artmasını sağlayan bir fenomen halini kısa sürede aldı.Yapılan öenmli modifikasyonları arasında seyahat çantaları, yakıt deposu ve çerçevesi bulunuyordu. Ön planda olan uzun yolculuklardaki konfor ve rahtlığı bir arada sunan bir custom modeli geliştirmekti. Günümüzde ise uzun seyahat motosikletleri geçmişte yapılanın aksine pratik detaylarla birlikte modifiye ediliyor.
Electra Glide Büyük buluşmaşlar organizasyonlar ve şovlarda çok sayıda temsil edilen rüya gibi bir seyahat motosikleti olmakla birlikte Custom-Show'larda daha az boy gösteriyor.Custom için daha az tercih edilmesinin nedeni modelin buna uygun olmaması değil, Elects Glide sahibinin Custom ile uğraşmaktan çok bu mükemmel makina ile uzun yolculuklara çıkmayı tercih etmesi. Bu modelin fonksiyonelliğini azaltmadan kişilere özel motifler, Kromajlar ve aksesuarlarla donatmak hiç de kolay değildir. En yaygın şekilde yapılan Electra Glide modifikasyonları arasında çerçevenin alçaltılması, seyahat çantalarının dizaynı ve daha az bir giydirme bulunuyor. Genel çizgisinin yumuşamasını sağlayan birçok detay değişikliğine de sahip.
Copyright © Motosiklet.Net Tüm hakları saklıdır.
Reklamlar
-
wooav beee bu ne böyle, nefes kesici bir araştırma saol. v-twin motor kullanamasam da özgürlük aşısını tattığım bir arkadaşım var daha eli elime değmedi ama 1-2 gün içinde izmir yollarında şuan yarı güneşli yarı bulutlu bir havada rüzgarın sesi eşliğinde onunla dans edeceğim. ne olduğu değil. ne hissettiğin önemli. deyip bu güzel bilgilerinizi bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim. saygılar.
çapır yada reyzing önemli değil, önemli olan sen hangisisin.
-
VERDİĞİN BU DEĞERLİ BİLGİLER İÇİN ÇOK TEŞEKKÜRLER
-
....................
-
14 Haziran 2006, 13:33
#5
-
14 Haziran 2006, 13:59
#6
7 aylık bir topic canlandı sayende. Okumamış olan arkadaşlarda bunu okuyabilirler. Benim şahsi düşüncem yere biraz daha yakın chopper ları seçmendir. Ama yinede daha iyi bilen arkadaşlara sor. Motor için de insanları kafana takma almak istiyorsan kesinlikle al. Bu zevk başka hiçbir şeyde yok. İnan bana. Bu arada aramıza hoşgeldin.......
-
14 Haziran 2006, 15:34
#7
Cok kaliteli ve acikliyici bir bilgi paylasimi , cok tessekur ederim
[COLOR="Red"]Motorculuk saygi ve cilginligin arasindaki ince cizgide gitme beceresidir[/COLOR] Suzuki GS500 Gitti / Ducati Monster 900 Gitti / BMW F650 GS Gitti
-
15 Haziran 2006, 13:27
#8
-
27 Haziran 2006, 23:34
#9
yaw alel acele üye oldm siteyi de pek gezme imkanım olmadı bende buraya yazim dedim yaşam tarzım dinlediğim müzik felsefem tamami ile rocker biri olduum için chopper ilk tercihim dir ki şöyle bi sorunum var lüften yardım edin
piyasadaki çoğu chopper die adlandırılan motor a baktım bence sadece benziolar benim kafamdaki uzun çatal kartal kanadı dreksyon geniş bi arka tekerlek yani american tarzı manda kasa olmalı bu tarif ettiğim motur türkiyede varmı ? varsa hangi marka üretio ? yoksa ne yapmalıym yurt dışından mı getirtmeli ? yoksa bi motor alıp kafamdaki ne mi benzetmeli ? sizlerin de fikrini almak istiorm lütfen yardım edin
-
Kardeşim verdiğin bilgiler net ve açıklayıcı TŞKLER..
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler