Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Motosiklet Teorisi #4 Giyim Kusam Durumlari...

    REKLAM ALANI
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    "Motorda giyim-kusam aslinda motorun ve bu sporun ayrilmaz bir parcasi...soyle bir girelim beraberce, bakin nelerle karsilasacaksiniz...




    Haydi su "Kask" olayina girelim birazda...birazda istek uzerine...



    Once sunu kafalarimiza kazimamiz gerekiyor...



    KASK GIYMEMEK APTALLARA OZGUDUR...



    ve hemen istatistik, ABD den, motor kazalarinda kask giyenler %67 daha az beyin travmasina ugruyor.



    Bir istatistik daha..."Full Face" yani tamamen kapali kasklar 3/4 lere gore %46, 1/2 lere gore %78 daha guvenli. Yani kask alacak, Full Face tip sececek, ve sartlar ne olursa olsun onu kafanizdan cikarmayacaksiniz. Ki, daha uzun sure motora binebilesiniz...bir gunluk surus suresinden ve bir omurluk surus suresinden bahsediyorum ayni cumle ile, dikkatinizi cekerim.



    Nasil secilir? Full Face disindaki kasklardan burada bahsetmek istemedigim icin, ve kimseye tavsiye etmedigim icin geriye iki tip, yada ikibucuk tip kask kaliyor...Full Face (FF) tipik kask 1, MX (motocross) FF olmakla birlikte on "cami" acik kasklar ve ikisinin arasindaki FF Enduro kasklari. MX kaski ile birlikte goggle (lastikli motor gozlugu) kullanilir...bunu da bize belki Hakan anlatir... [bu mesaji asagiya ekledim]



    Neyse...



    Once iyi, duyulmus, yedek parcasi (ozellikle cami) bulunabilecek bir marka secin..mesela Arai, Shoei, Biffe, Schubert, Nolan, Arrow, BMW filan. Bu kasklarin ciddi olanlarinda son kullanma tarihi vardir. iyi bir kaskin uc dort yillik raf omru vardir. Satin alirken imal tarihine bakin, rafta kalmis mal almayin. Onumuzdeki yil kafaniza gecirdiginizde icindeki "pad"ler un ufak olmus, dokuluyor, yada disi catlamaya baslamis olmasin... Elinde cok degisik marka ve model bulunduran bir saticidan alin, ilk kaski, yada hic denemediginiz bir kaski sakin katalogdan siparis etmeyin...



    Kaski saglam tutan sey dis kabugu, cilasidir. Ustune stiker filan yapistirmayin, darbelerden koruyun, cizik, catlak, siyrilmis kasklarin koruma ozelligi cok azalir. Cam gibidir yani, elmasla cizin, bir yere vurun nasil kirilirsa o yerden, kask da benzeri sekilde davranir. Yani onu "dusundugunuzden" daha dikkatli kullanacaksiniz.



    Kaski kafaniza gecirin...eldiven gibi uymali. Uymayani almayin, rengi dandik bile olsa gidip tam kafaniza uyani alin. "Idare ederim yea" dediginiz kask uc saat sonra basiniza bir agri saplar, kendinizi nasil kenara atip kaski firlattiginizi bilemezsiniz. Donald sozu dinleyin, kask konforu #1 oneme sahiptir.

    Evet kask kafaniza uydu diyelim...simdi karsiya dogru bakarken basinizi hizla sag yada sol omuzunuza dogru cevirin. Kask oldugu yerde kaldida basiniz donduyse hemen yarim numara kucugunu alin.



    Motor yariscilari son derece siki kasklar kullanir, nerdeyse suratlari mosmor olur gariplerin...ama yaris suresi kisa bir surustur ve konfor ikinci plandadir...sunu demek istiyorum ki bol kask sizi korumaz...hele cene bagi acik kask hicbir ise yaramaz, cunku kaza aninda motordan firlayip ayrilan ilk sey sizin o cene bagini acik unuttugunuz, yada "bu sicakta simdi, ne luzumu var yaa" diye acik biraktiginiz kask tir.



    On camini her zaman temiz tutun ve ciplak parmaginizi degdirmeyin...yolda gozunuzun onunde guzel bir bocek, camur pislik koleksiyonu olusursa, gorusunuzun engellenmesi durumunu beklemeden inin ve temizleyin allahaskina...yani yaninizda bu is icin birseyler bulundurmaniz lazim...



    Ara not...ayni yogunlukta bocek ve camur ve pislik radyatorunuzde ve farinizda da birikmis durumdadir...unutmayin, temizleyin.



    Kullanmadiginiz zaman motorun aynasina filan asmayin, duzgun saglam bir yerde, bir kilifin icinde, asiri sicak ve soguktan gunes isigindan, rutubetten, kapali havadan (kuflenmeye karsi) uzak biryerde. temiz olarak muhafaza edin. Kullanma suresine gore (ureticinin tavsiyesine uyun) uc-dort yil sonra yenisini alacaksiniz, unutmayin... Park ettiginiz piknik yaptiginiz yerlerde karincalardan, arilardan boceklerden uzak bir yere koymayi ihmal etmeyin...giymeden once icine dikkatlice bakmayi bir aliskanlik haline getirin...tecrube konusuyor burada...



    Duyulmus bir marka sectiyseniz, kullanma tarihi gecmemisse, kafaniza konforlu bir sekilde corap gibi oluyorsa iyi bir kask secmissinizdir. Daha pahali ama bu ozelliklerin birinden yoksun bir kask daha iyi degildir. Kaski aldiginiz yerden yada bir eczaneden sese karsi sunger kulak tamponu da alin bir duzine filan...ve suruse cikmadan once, ve kaski takmadan once kulakliklarinizi takin. Goreceksiniz, eger tecrubeli bir surucuyseniz dahi, ve kulakliksiz kullandiysaniz simdiye kadar bir daha onsuz yola cikmayacaksiniz...



    Hakan'dan ilave bilgiler:



    motocross kasklarında dikkat etmeniz gereken en önemli şey,ağız kısmının hiçbir şekilde ağzınızla temas etmemesidir, kaskı denerken ağzınıza gelen kısmı iyice ağzınıza doğru bastırın,hatta elinizle vurun...temas etmediğine iyice emin olun...aynı şekilde ağzınıza gelen kısmı elinizle tutup,sağa sola doğru çekiştirin başınızdan bağımsız şekilde hareket etmediğine emin olun...ve küçük bir öneri daha kaskınızla beraber mutlaka gözlüğünüzüde alın...çünkü antreman yaptığınız yerde ya havada uçuşan böcekler olacaktır,ya da ön lastikten fırlayan taş ve çamur parçaları...motocrossta acemiyseniz özellikle havalandırması iyi bir kask seçmeniz gerekir,çünkü arazide normal yollara göre daha yavaş gidecek ve daha fazla efor sarfedeceksiniz,haliyle daha iyi bir havalandırmaya ihtiyacınız olacak...ayrıca cross motorlarla antreman yerine gidip gelirken "az da olsa" trafiği kullanmanız gerekiyorsa (bence kesinlikle yapmayın) arkada bir fren lambanız ve reflektörünüz olmadığını unutmayın...bu yüzden kıyafetinizi ve kaskınızı seçerken daha canlı veya reflektif şeylere yönelin..."



    ""Kusam" da kalmistik..oradan devam ediyoruz...



    Kaski ele aldiydik, Hakan sagolsun MX kaski konusunda bilgi verdi, konu gorunurluge geldi, bende gorunurlukle ilgili epey birseyler yazdim...lutfen o yaziyi kacirmayin.



    Motorcunun ikinci olmazsa olmaz kusami eldivendir. "Tam" uymalidir, bol eldiven burusur ve elinizi acitir, kontrolu zorlastirir...dar ise kan dolasimi yavaslatir ve elinizde uyusmalar-karincalanmalar baslar.



    Yazlik ve kislik iki eldiveniniz olmali. Kislik eldiven "yakali" dir boyu uzundur yani ve ceketinizin kol agzini ustten orterek karsidan gelen ruzgarin kolunuzdan iceri girmesine mani olur, yazlik eldivende ise bu tersinedir, kisadir, ve ruzgarin iceri girmesine ozellikle musaade eder.Koruyucu yastiklari olmali ve mumkunse isaret parmaginin yani suet olmali ki o parmaginizla kaskinizin on camini (vizor) yagmurda silebilesiniz. Gel-PAd li eldivenler uzun surusler icin motor vibrasyonunu elinize iletmemek icin idealdir, motoru hissetmeniz duygusu da azalir o da var...Karpal Tunel sorunu olanlar, el-dirsek agrisindan yakinanlar icin bazen cozum olabiliyor bunlar. Ama bu problemlerin esas cozumu daha once anlattigim relax tutus bicimidir. Sanki hayatiniz onu simsiki tutmaya bagliymis gibi tutarsaniz en fazla bes dakikada elinize sancilar saplanir zaten, ilerki durumlarda sirt, boyun, kol agrilari, uyusmalar, karincalanmalar baslar vs.

    Iyi motor kullanmanin en onemli sartlarindan biri relax olmaktir.



    Motorda parmaksiz eldiven hic kullanmadim, bilmiyorum, ama kullanacagimi sanmam.



    Ekleyecek baska sey aklima gelmiyor ama sunu bilin...eldivensiz motora binilmez. Nokta...



    Ucuncu olmazsa olmaz kusam ise cizmedir (yada bot)...bu konuda ahkam kesecek fazla bir sey yok...en azindan ayak bileklerinizi tamamen ortmeli, motor icin dizayn edilmis, koruyucu ilaveler yapilmis, ayaginiz allah korusun devrilen motorun altinda kalirsa yamyassi olmayacak saglamlikta ve su gecirmez olmali. Tabani cok derin tirtikli olmamali ki camur yaprak vb fazla toplanmasin (MX Istisna) Arkasinda reflektor olsa iyi olur tabii, ve uzun sure yuruyecek sekilde rahat degilse bu onemli degildir. Motor cizmesiyle uzun geziler yapmak gerekmez herhalde, bu bir spor...bunlari mesela kayak ayakkabisi gibi dusunun. Gunluk ulasim icin kullaniyorsaniz, ya yaninizda bir cift normal ayakkabi tasiyin yada butun gun takoz gibi botlarla calisabileceginiz bir meslege yazilin...



    Dorduncu muhakkak lazim kusam elemani ise gozu bozuklar icin numarali gozluk...benim gozumde hafif miyopi var, gunluk hayatimda ve otomobilde hicbir sekilde gozluk kullanmam gerekmiyor ama motorda bir tane kaskin icinde bekliyor...ozellikle az bildiginiz yerlerde dolasirken yol tabelasi, trafik isareti, bikini deseni gibi onemli ayrintilari kacirmamaniz gerekiyor, gozluk size her zaman berrak keskin goruntu saglayacak, ki bu dogru ve zamaninda karar vermeniz icin hayati onem tasir ...ihmal etmeyin, benim gibi surekli gozluk kullanmayanlardansaniz bir tane motor icin yaptirin ve motorda bulundurun. Bu gozluk colormatik denilen, isikta koyulasan tip olsun ! cunku...



    Gunes gozlugu de motorcunun dostu ve ayrilmaz parcasidir. Yine bir tane motorda bulundurulacak.



    Bu noktada yine kasklara donmek gerekiyor...



    1- Cene parcasi bir mentese ile yukari kalkan tip Full face kasklar bu gozluk kullanimi icin idealdir (kisa duruslarda su icmek, birbirinin yuzunu gorerek konusmak vb icinde). Aslinda en ideali, biraz reklam olacak ama Schuberth gibi gunes gozlugu ve cene parcasi meselelerini kokunden cozen bir kask...pahalimi..evet..:(

    http://www.schuberth-usa.com/pages/SpecSafe.html



    2-Vizoru koyu renk kasklar gerektiginde bu renkten kurtulma sansiniz olmayacagi icin makbul degildir. Hafifce "tint" edilmis (renklendirilmis) vizore bir itirazim yok tabii...



    3-Vizoru ayna gibi yansitici olan kasklar da yuzunuz, nereye baktiginiz, disardan gorulmedigi icin iyi degildir, ki bu "vucut dilini" ile ifadeniz icin cok onemlidir,



    Kusam mevzuunda ele alinacak bir iki aksesuar var onemli, biri kulaklik, ki sekiz on yilda duvar gibi sagir olmamaniz ve yorgunlugun azaltilmasi icin muhakkak tavsiye ederim bir digeri de "bobrek bagi-kusagi" (kidney belt) denilen iki gunde bobreklerinizi usutup kan isememeniz icin elzem bir parcadir. Ozellikle, tulum yada ceket-pantalon takimi yerine blucin ve t-sortle motora binenler icin. Unutmayin hava istedigi kadar sicak olsun motorda buharlasan ter dolayisiyla isi ve su kaybi inanilmaz boyuttadir. Bol su icin durdugunuz yerde ve usutmeyin.



    Bir diger aksesuar ise "bandana"dir ki bu da pek cok motorcunun ayrilmaz parcasidir. Aslinde muhtelif desenleri olan kare biz bez parcasi olup, ucgen seklinde katlanip kullanilir, arada bir yikanir.. Ciplak kalan boynunuzu ruzgardan, soguktan, sicaktan, kum parcalari ve boceklerden korur, sirasinda "helmet liner" (kaskin icine astar gibi) olarak kullanilir. Cok ise yarar, kullandikca seversiniz.



    "Giyim, giyim, giyim...ben baska ne diyim..



    Giyim meselesine girmeden, kusam konusunda atladigim bir iki ayrintiya deginmeliyim...birincisi eldiven konusunda...ve aslinda cizme konusunada..



    Bu elemanlarin motosiklet icin uretilmis olmasi gerekiyor, unutmayin. Cunku en onemli dizayn kriteri bir kaza aninda elden ayaktan cikmamalaridir.

    Motosiklet kazalarinda en cok gorulen yaralanmalar bu ufak ayrintinin ihmalinden doguyor. Cizmenizi ve eldiveninizi guzelce baglayin, kolayca cikmasin. Ikinci si de basit bir numara ama ise yarar, yaninizda hep bir gazete bulundurun...hafif bir ceketle-montla soguga yakalanirsaniz ceketin icine koyacaginiz iki kat gazete sizi simsicak tutacaktir.



    Giyim olayinda once eski bir deyisten sozetmeli..."Ruzgar demis ki: Kirk kat keçe ben senden geçe, tek kat deri dururum geri", eski birazda hatirimda kaldiginca uydurdugum sekilde ama asagi yukari budur, ve dogrudur. Ruzgar siz ne kadar kalin giyinirseniz giyinin gecer ve sizi usutur. Oysa deri ruzgara karsi en iyi koruyuculardan biridir.



    Simdi modern zamanlarda deri yerini yavas yavas super sentetik kumaslara birakiyor, nefes alan, yagmur-ruzgar gecirmeyen, icinde zirhlar diz-kalca--dirsek-omuz-sirt- koruyucu yastiklar olan ceketler- pantalonlar- tulumlar oldukca tutuluyor. Benim tercihim bu tur sentetik ve zirhli kiyafetler...rengi sekli zevkinize kalmakla beraber deri de olsa, sentetik de olsa sunlara dikkat edin alirken.



    Ustunuze tam otursun, buyuyunce de giyerim diye iki beden buyuk almayin, bolluk olmasin, tabii dar da olmasin. Ozellikle bu kiyafetle oturur durumda uzun sure kalacaginiz icin denerken bir tabureye filan oturup kat yerlerinin rahatsiz etmediginden iyice emin olun.



    Kolay ulasilir cepleri olsun, eldivenle acilip kapatilacak gibi fermuar tutanaklari, velcro baglayicilari olsun, elbisenin icine hava almak icin acilir kapanir agizlari olsun, kisin takabileceginiz bir isitici astarida (muflon) olsa iyi olur.



    Kisin icine kazak giyeceginizi unutmayin, Cok dar olmamali ceket. Paraca rahatsaniz da yazlik-kislik ayri takim aliyorsaniz diyecegim yok tabii...



    Dis gorunusu dikkat cekici parlak renkler ve reflektorlerle bezeli olsa iyi olur...gorunurluk onemli ya...hani uzun uzun yazistik..



    Mevsim donuslerinde kullanacaklar icin, hergun is-ev arasi kullananlar, motorunda kitli bir cantasi olanlar icin yagmurluk da iyi bir fikirdir. Motor yagmurluklari tulum seklinde ve dogrudan kiyafetin ustune giyiliyor.



    Giyim cok ayrintili konu, baslica ipuclarini yazdim, akliniza gelen birsey olursa sorun yazisalim yine...



    Simdilik hoscakalin....














    Donald Duck
    (Resat Arbas)
    E-Mail: donald_duck@newyorkcity.com
    al bundy bunu beğendi.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    celıl ybr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Ocak 2008
    Şehir
    İstanbul Ümraniye
    Motosikleti
    Honda Ses Dylan (07)
    bence 2. ekıpmanın mont olması lazım eldıven daha sonra

  3. #3

    Üyelik
    04 Mart 2007
    Şehir
    yalova
    Motosikleti
    geçmişim 2 silindir geleceğim 4 silindir olacak:))
    güzel ve doğru bilgiler.paylaşım için teşekkür ederiz
    LasTiği YaK, RuhUnU deĞiL:cat:


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler