arkadaşlar adamlar bu habere göre yeni fabrikalarını açmış olmalılar.avrupaya bile ihracaat yapacaklarmış.bu türkiyede motosiklet adına güzel bir gelişme
haberi veriyorum şimdi
Motosikletin hızı Avrupa’ya ulaştı
Motosiklet pazarındaki hızlı büyüme pek çoğumuzun dikkatinden kaçmıyor. Daha önce alışık olmadığımız kadar farklı görünümde iki tekerlekli model (iki teker lafın gelişi; 3 hatta dört tekerlekli modellerin sayısı hiç de az değil), yine alışık olmadığımız yoğunlukta yollara çıkıyor. Modern görünümlü, uygun fiyatlı, şehir içi kullanıma uygun scooter tipi modeller bu büyümenin lokomotifini oluşturuyor. Şehirde olduğu kadar köylerde, kasabalarda bile aynı modelleri görmek mümkün. Hızlı yaygınlaşmanın temelinde ise şüphesiz Çin’den sağlanan ürünler var. Çin motosikleti ortalama bir maaşla çalışan insanların bile kısa sürede ödeyebileceği fiyatlardan alıcı buluyor. Yani bir otomobile ulaşması uzun yıllar sürecek birisi için motosiklet ‘iyi bir başlangıç’ oluyor. Pazarın cazibesi birçok girişimcinin de bu alana yönelmesini sağladı. Ancak otomotivin diğer alanlarında olduğu gibi motosiklette de ‘uzun süreli ve kalıcı’ düşünenlerin gelecekte var olma şansı daha fazla. Çünkü ürünler arasında çok önemli farklar yok; bu noktada satış konusundaki tecrübe, satış sonrası servis ve yedek parça desteği önem kazanıyor.
Alman MZ markasını ve fabrikasını satın alarak 12 yıl önce Türkiye’ye taşıyan Kuralkan Grubu, sahip olduğu Kanuni markasıyla motosiklet pazarında geçen yıl ikinci sırada yer aldı. Uzun yıllardan beri yerli üretim yapan şirket iç pazarın büyümesinden olumlu etkilenirken Avrupa’dan gelen fason üretim taleplerini karşılamak için şimdi yeni fabrika kuruyor. İstanbul Dudullu’daki mevcut fabrikayla birlikte Türkiye’nin en büyük motosiklet üretim tesislerine sahip olacak Kuralkan Grubu, araştırma geliştirme üzerinde yoğunlaşarak yerli üretim kalitesinin de artmasını planlıyor.
Ekim ayında açılacak olan yeni motosiklet fabrikası 65 bin metrekare kapalı alan üzerine kuruluyor. Mevcut fabrikanın yetersiz kalmasıyla geçen yıl alınan yatırım kararı 26 milyon dolara hayata geçecek. Sabiha Gökçen Havaalanı yakınında kurulan fabrikanın günde 300 motosiklet üretmesi ve tam kapasite çalıştığında 400 kişiye istihdam oluşturması hedefleniyor. Ayrıca bir otomobil fabrikasında olduğu gibi fabrika bünyesinde; eğitim pisti, sürüş test alanı, depolama, montaj, dökümhaneler, dişli üretim ünitesi ve çok detaylı incelemelerin yapılabileceği bir laboratuar yer alıyor.
Kanuni markasıyla onlarca farklı ürünün üretileceği fabrikada Avrupalı üreticiler için de üretim yapılacak. Kuralkan Grubu’yla bugüne kadar üretim için üç Avrupalı firma ile görüşme yapılmış. Biri İtalyan, ikisi Fransız motosiklet şirketi olan bu firmalarla anlaşma sağlanması halinde Avrupa’ya Türkiye’den ilk kez motosiklet gidiyor olacak. Bilindiği gibi üretim maliyetleri nedeniyle motosiklet üretiminde Çin, Tayvan, Doğu Bloku ülkeleri başı çekiyor ve Avrupalı üreticiler ya fabrikalarını bu ülkelere kaydırıyor ya da fason olarak bazı modellerini bu ülkelerde ürettirip Avrupa’da pazara sunuyor.
Kanuni Motor Satış ve Pazarlama Müdürü Sait Orhan, fason üretimle ilgili söz konusu firmalarla görüşmelerin son noktaya ulaştığını ve fabrikanın faaliyete başlamasıyla birlikte üretimin gündeme geleceğini söylüyor. Kanuni markasıyla elektrikli bisikletten, scooter’a dört tekerlekli ATV’lerden spor amaçlı modellere, farklı birçok motosikleti pazara sunduklarını belirten Orhan, yeni tesislerle birlikte farklı yeni modelleri de üretmeye başlayacaklarını dile getiriyor. m.taslicali@zaman.com.tr
27.08.2006
ZAMAN