Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 123 ... SonuncuSonuncu

Oktan meselesinin açıklaması. Kendinizi kandırmayın.

    REKLAM ALANI
  1. #1
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Bildiğiniz gibi ülkemizdede 95, 97, 98, 100 oktan benzin satılmakta. Yüksek oktanlı benzinler genelde yüksek performans yakıtı olarak lanse edilmekte, bu benzini kullanınca performansın arttığı, tüketimin düştüğü vs iddia edilmekte.

    Fakat halk tarafından bilinenlerin neredeyse tamamının yanlış olması ve oktan meselesinin bir pazarlama taktiğine dönüşmesi sebebi ile motorcu dostlarımla bu konunun teknik içeriğini paylaşmak istedim.

    Öncelikle, Oktan sayısı bir referanstır ve benzinin içindeki gerçek oktan sayısını belirtmez, ayrıca oktanın PERFORMANSLA, TÜKETİMLE ALAKASI YOKTUR.

    Bildiğiniz gibi içten yanmalı benzinli motorlar benzin ile havayı sıkıştırdıktan sonra buji ile ateşleyerek çalışırlar. Her motorun sıkıştırma oranı farklıdır. Her yakıt belli bir miktar sıkıştırma basıncına kadar buji olmadan dayanır bir süre sonra buji olmasa bile kendiliğinden yanıverir. Bu tehlikeli bir durumdur vuruntu olarak kendini belli eder ve motora hasar verebilir. Ayrıca performansıda düşürür. Dolayısı ile belli bir motorun belli bir sıkıştırma ile vuruntu yapmadan (yani benzin buji çakmadan önce kendiliğinden yanmadan) çalışabilmesi için bir minimum oktan gereklidir. BU MİNİMUM MOTOSİKLETİNİZİN KİTAPÇIĞINDA BELİRTİLİR. Ama nadiren 95 oktanın üzerinde benzin gereklidir.

    95 oktan benzin demek aldığınız benzinin içinde 95 oktan var demek değildir. 95 oktan benzinin anlamı, aldığınız benzinin kimyasal olarak vuruntuya karşı direncinin %95 isooktan ve %5 heptan karışımıyla AYNI olduğu anlamına gelir. Yani benzinin oktanı, içeriğinden dolayı değil gerçek isooktan-heptan karışımın belli yüzdelerinde elde edilen vuruntu direncine karşılık gelecek şekilde belirlenir. Bu sebeple 100 oktandan daha yüksek yakıtlar olabilir. Çünkü dünyadaki en vuruntu-dirençli yakıt isooktan değildir.

    Bunun ölçümünde iki farklı ölçüm standardı vardır fakat ülkemizde RON kullanılmaktadır. RON dışında birde MON ölçüm sistemi vardır. Örneğin Amerikada RON ve MON'un ortalaması alınır, bu sebeple amerikada 87 oktan olan bir benzin avrupada 95 oktan olabilir.

    Örneğin benim Honda motosikletimin kitapçığında RON değeri 91 oktan ve üstü yakıt kullanabilirsiniz diyor. Bunun anlamı benim motosikletim avrupa standardında 91 oktan (normal) benzinle bile çalışır. (Motosikletim katalitik konvertörlü olduğu için kurşunsuz olmak kaydı ile tabiki) 11:1 sıkıştırma oranlı CBR125'in kitapçığında ise 93 oktan yazıyor. Yani benzinin 100 yıldır var olduğunu düşünürsek 95 oktan aslında yeterince "yüksek" bir oktan değeri.

    Performans meselesine gelince, bir yakıtın performansı tamamen enerji içeriğine bağlıdır. Bu enerji içeriğinin oktan sayısı ile bir alakası yoktur. Fakat GENELDE enerji içeriği yüksek benzinler (kaliteli benzinler) yüksek oktan adı altında satılmaktadır. Bu sebeple bazı yüksek oktanlı benzinler daha yüksek enerjiye (yani daha yüksek performansa) sahip olabilir (ama çok az fark edecek şekilde). Ama bu sizin motosikletinizin yada otomobilinizin motoru bundan yararlanabilecek anlamına gelmiyor. Piyasadaki motosikletin %99unda hiç farketmiyor.

    Bu arada motorda oktan isteğini belirleyen SIKIŞTIRMA ORANI DEĞİLDİR. Ne kadar sıkıştırma basıncı elde edildiği önemlidir. Yüksek sıkıştırma oranı sadece elde edilebilecek maksimum sıkıştırmayı etkiler.

    Bu durumda eğer motosikletinizi üreten firma özellikle yüksek oktanlı benzin kullanmalısınız diye yazmadıysa yüksek oktan benzin kullanmak sadece ekonomik olarak daha pahalıya gelecektir. Size bir yararı olmayacaktır.

    Yüksek oktanlı benzin ancak ciddi yüksek performanslı araçlarda biraz farketmektedir. Yani sizin motosikletiniz yüksek oktan talep etse bile kazanacağınız fark yüzde 1-4 ancak olacaktır. Modern 300 beygirlik motorlarda bile 10 beygir ancak farketmektedir.
    AYRICA yüksek oktan SADECE maksimum güçte farkeder. Yani maksimum devir, maksimum hızlanma dışındaki kullanımlarda pek bir fark olmamaktadır.

    Bulunduğunuz yerin rakımı yükseldikçede oktan ihtiyacınız düşer. Deniz seviyesinde 95 oktanla mutlu olan bir motor 500-1000 metre rakımda 93-91 oktanlada mutlu olacaktır.

    Dolayısı ile size bir yararı olmayacaksa,
    - ben denedim yüksek performans verdi
    - bir depoyla 50km fazla gittim
    - kaliteli abi bu benzin çekişi arttı
    GİBİ LAFLARA ALDANMAYIN. Yüksek oktanlı benzin pahalıdır. Kazıklanmayın.

    Ayrıca yüksek oktanlı benzinin yanması daha güçtür, buda ilginç bir ironi.

    Peki bazı LPGnin 110 oktan olduğunu biliyormuydunuz?

    Alkol katılarak oktanı yüksek ama enerji içeriği (performansı) düşük yakıtlar yapmakta mümkündür. Daha öncede söylediğim gibi benzinin performansı ile oktanı direk alakalı değil.

    Oktan sayısını yükselten çeşitli katkılar mevcut. Bunlar sadece oktan sayısını yükseltir. SADECE yüksek oktanlı benzine kesin ihtiyacınız varsa ve bulamıyorsanız motorunuzun vuruntu yapmasını engellemek içindir.

    Sonuç olarak oktan meselesini kafanıza takmayın alın kurşunsuz 95 motosikletinizin zevkini ucuz çıkarın.

    LÜTFEN BU BAŞLIĞA CEVAP OLARAK ŞUNLARI YAZMAYIN:
    - Ben denedim benim motorum çok rahat çalıştı,
    - Az yaktı.
    - İyi kaçtı.
    vs yazmayınız. Sizin tecrübeniz sadece psikolojik bir aldanma. Size hak vermiyor değilim, reklamı bu şekilde yapılınca aldanmamak elde değil.

    İşin bilimi, matematiği kimyası açıkladığım gibi. Benzin satan firmalar sokakta araçların sadece binde birinin ihtiyacı olduğu halde güzel reklam ve pazarlama yaparak aynı benzini size pahalıya satmaya bayılıyorlar. Bunu yurdum insanının birbirine gaz vererek körüklemeside bir olay tabi.

    Ayrıca az yaksa bile, litresi daha pahalı, ne kar ettinizki?

    Dizel araçlarda ÖZELLİKLE düşük oktan tercih edilir. Çünkü bu tür motorlarda buji bulunmaz ve yakıtın kendinden tutuşması tercih sebebidir. Bu sebeple dizellerde setan sayısı bilgisi verilir. Setanı yüksek mazot daha kolay kendiliğinden tutuşur.

    Bazı gelişmiş teknolojiye sahip otomobiller yüksek oktan ihtiyacı olsa bile düşük oktanla çalışabilmekte. Bu tür araçlarda 95/98 kulanabilirsiniz ama 98 kullanırsanız daha iyi olur gibi ibareler bulunur. Bu araçlarda motor işletim sistemi vuruntu algıladığı zaman ateşlemeyle oynayarak motorun zarar görmesini engeller ve düşük performansta verse çalışır. Ama ancak yüksek devirlerde yüksek akselerasyon kullanımda farketmektedir.

    Piyasadaki otomobillerin ve motosikletlerin TAMAMINA YAKININDA 95TEN YÜKSEK OKTAN HİÇBİRŞEY FARKETTİRMEYECEKTİR. Bazılarındaki farkta fiyatına deymeyecek/hissedilmeyecek oranlarda olmaktadır.
    Sıradan motosikleti olanlar zaten konuyu hiç düşünmemeli, ekstrem yüksek performansa sahip motosiklet sahipleride motosikletin KİTAPÇIĞINA BAKMALI. Yani eşe doşta servise vs sormayın. Sizden daha iyi bilmek zorunda değiller. Bizim aradığımız yüksek oktanlı DEĞİL uygun oktanlı uygun fiyatlı YÜKSEK KALİTELİ benzin. Buda adı sanı belli ve şekli şemali düzgün istasyonlardan elde edilebilir. Bir benzinin özellikleri sadece oktan ve enerji içeriğinden ibaret değildir. Motoru temizleme özelliği, istasyonun kalitesi vs bunlarda önemli.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    vlad1462 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Ekim 2005
    Motosikleti
    var bişeyler
    oktan olayının yanlış anlaşıldığı doğru.açıklama için sağol

  3. #3
    Luxor - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Ekim 2005
    Şehir
    İstanbul/Göztepe
    Motosikleti
    2007 Honda CBF150
    güzel bir çalışma
    eline sağlık arkadaşım
    tamamen sana katılıyorum
    Seni çok seviyorum Babacığım.Sen her zaman benim kalbimde yaşayacaksın...

  4. #4
    akalteke - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mart 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    tiger
    teşekkürler arkadaşım gerçekten merak ettiğim bir meseleydi
    sağol
    Köpeklerin efendileri, Kurd'un Allah'ı vardır. (Cengiz Aytmatov)

  5. #5
    BIYIKLI - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Şubat 2006
    Ama ama ben en yüksek süper yüksek oktanlıyı denedim motorum uçmuştu. (Uçtu demeyin dememişsin )

    Şaka bir yana güzel bilgiler 'oktan=performans' zannederdim demek ki değilmiş, teşekkürler.
    Anadilini kaybedersen bağımsızlığını da tamamen kaybedeceksin. Dilini kaybeden toplumlar köle olmaya mahkumdurlar.
    Mustafa Kemal ATATÜRK

  6. #6
    watercolours - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2005
    Şehir
    Coruscant
    Motosikleti
    speederbike
    Sadece dört kişi okumuş, yazık.
    Biz şanslı olanlardanız yani, teşekkürler bilgi için
    May the Force be with McLaren Mercedes

  7. #7
    tronic - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mayıs 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    fazer
    Ayrıntılı bilgi için teşekkürler konuya tamamıyla açıklık getirmiştir herhalde.
    [I][B]Öldüğünde beyin yoktu demiyorlar da kask yoktu diyorlar ya işte bu anlayış farkı bizi bu hale getiren..[/B][/I]

  8. #8
    Guwencin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Haziran 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Henüz Yok
    saol dostum iyi bir konu seçmişsin.bizi bu konuda bilgilendirdiğin için teşekkürler,
    ellerin sağlık...

  9. #9

    Üyelik
    14 Haziran 2006
    Motosikleti
    Honda Beat
    yani kısacası, motorunuzun kitapçığını okuyun diyor. Ve yine kısacası gereksiz yere 98 oktan almayın diyor. Dimi? Şahsen ben almıyorum 97 98 100.

  10. #10
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    R1'iniz falan varsa kitapçığı okuyun diyorum. Çok yüksek performanslı bi motosikletiniz yoksa zaten herhangi bir yeri okumanıza gerek yok. Ben veriyorum 95 oktan okeydir garantisini.

  11. #11
    De-Javu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Mayıs 2006
    Şehir
    İstanbul
    Abi çok iyi yazmışsın ellerine sağlık .... böyle konulara uyanınca peşinden sinirlenmemek elde değil
    [B][COLOR="Red"]Release Yourself !!! [/COLOR][/B]

  12. #12
    007 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Mart 2006
    Şehir
    Etiler
    Motosikleti
    Burgman AN 650 Executive
    Topic dediğin böyle olur... Teşekkürler...
    Cüneyt Eralp

  13. #13

    Üyelik
    26 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul bebek
    Motosikleti
    harley davidson night rod special
    gerçekten faydalı bilgiler teşekkürler bende çelişkideydim 95 üstü alsammı almasammı...
    ]

  14. #14
    kenya - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Küçükçekmece
    Motosikleti
    Silverwing 400
    Abi ellerine sağlık umarım bu tip bi topic diğerleri içinde kaybolup gitmez Teşekkürler...
    İnandığınız gibi yaşayamazsanız, yaşadığınız gibi inanmaya başlarsınız...

  15. #15
    LesPaul - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul/Çamlıca
    Motosikleti
    -Ducati Monster 696
    Çok şükür, hasret kaldığımız topiclerden!
    Bu topicten fayda sağlayacak arkadaşlar adına çok teşekkürler arkadaşım. Eminim ki bir çok insan bundan sonra kazıklanmayacak
    Kendim bilmeme rağmen daha önce bunu aktarmak aklıma gelmemişti. Utandırdın beni
    İnşallah daha fazla utanırım, inşallah daha çok forumda böyle topicleri görürüm
    Tebrikler..
    cause suicide is painless / It brings on many changes / And I can take or leave it if I please, /
    and you can do the same thing if you please

  16. #16
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat
    Ertuğrul_Öz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Ocak 2006
    Şehir
    Samsun
    Motosikleti
    Dışı büyük içi küçük sarı şey
    Güzlel yazı.
    Bir iki şey de ben ekleyeyim.

    Yüksek oktanlı yakıtlar, Düşük oktana göre dizayn edilmiş motorlarda kullanıldığında sanılanın aksine performansı düşürür dolayısıyla yakıt tüketimini arttırır.

    Sebebine gelince yüksek oktan sayılı bir yakıt, alev alma sınırını yükseltmek içerisine Kurşuntetraetil katılmış normal bir yakıttır. Dolayısıyla buji, piston üst ölü noktadayken ateşleme yaptığında yüksek oktanlı yakıtlarda düşük oktanlılara nispeten alev daha yavaş ilerleyecek ve piston bir miktar tembel çalıştıktan sonra güç üretecektir.

    Bu durum alt devirlerde farkedilir olmasa da, sıkıştırma oranı düşük motorların eksantrik ve avans ayarları düşük oktanlı yakıta göre ayarlandığından yüksek devirlerde güç düşüşü yaşanacaktır.
    [COLOR="Blue"]Ne Kadar Yükseğe Çıkarsan, O kadar Yüksekten Düşersin. [/COLOR]

  17. #17
    MEGAN66 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Mart 2005
    Şehir
    İSTANBUL/Esenyurt
    Motosikleti
    WR250R Gelincik
    Memin1857 senle ayni fikirdeyim ozellikle benzin istasyonlarinda abi 98 demeleri bundan da belli ayni zaman da sevgili arkadasim ve uyemiz Mertybr125 in bu yaziyi okumasinda fayda var. Kendisi Shellin 100 oktan dedikleri yakitini almakta ve cok kacmakta diye memnun olmaktadir, bilgisine
    Kimse emin degil ki şafaktan tekrar,
    İste gelsin gül renkli şaraptan tekrar,
    Sen altınmısın hey! aptal herif, Gömüpte çıkarsınlar topraktan tekrar.Ömer Hayyam

  18. #18
    ozkansava - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Temmuz 2006
    Şehir
    Nilüfer/Bursa
    Motosikleti
    JONWAY 150 T-2 YY Furnace
    Bu bilgiler eminim çok faydalı olacak.Paylaşım için teşekkürler.
    Herkesin üç kişiliği vardır; Ortaya çıkardığı , sahip olduğu , sahip olduğunu sandığı. Alphonse Karr

  19. #19
    benkaan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Eylül 2005
    Şehir
    canım mersin'im
    Motosikleti
    250 mct
    paylaşımın için teşekkürler
    [B][SIZE="2"]yaşamam için, motor sürmem lazım. motor sürmem içinse yaşamam!!![/SIZE][/B]

  20. #20

    Üyelik
    08 Ağustos 2006
    Şehir
    Bursa
    Olay budur.


1. sayfa 123 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler