Arkadaşlar merhaba benim Mondial 150 ZC markalı bir scooterım var...
Bildiğim tüm detayları vererek sorunumu anlatmak istiyorum ki konuyla bilgili olan arkadaşlarımız daha güzel yönlendirmeler verebilsin diye...
25.140 kmde zc var dediğim gibi..Efenim bu motorun geçenlerde arka lastiği değişti.. param çok olmadığı için iyi bir lastik takamadım bonbus 130/60 13R bi lastik taktırdım.. neyse bodrumda oturduğum yerde 3 farklı usta var..
1nolu usta arka lastiği değiştirdi tekrar taktı vidalarını sıktı falan filan ve ücretini ödeyip çıktım..ertesi gün motorun arka tekerleğindeki inanılmaz boşluğu farkettim..Boşluktan kastım arka tekerleği elimle tutup SAĞA SOLA yaptığımda resmen oynuyordu ve delirip 2 nolu ustaya gittim..
2nolu usta tekerleğin arka fren merkezi yanındaki ana vidasından tekrar açıp tekrar havalı aletle tekrar sıktı ve dedim bnu neden olur dedi iyi sıkılmazsa yapar..
bu arada benim varyatörümün değişmesi gerekiyormuş onunda arka va ön varyatör olarak komple değişmesi gerektiğini arka tekerlekti boşluk anlayarak söylemişti 1nolu usta..
bende 2nolu ustaya elimle göstererek tekerleği ileri geri hafif yapınca bir boşluk var yani bunu tarif etmesi zor ama tık tık ediyo ve bunu göstererek o kadar boşluk NORMAL dedi.. dedim varyatör dişli rulman falan hani değiştirsek iyi olmaz mı geçmez mi falan? dedi gerek yok o normal..
ertesi gün babam motorla evden çıkarken sanayinin önünden geçmiş bi motorcu durdurmuş demiş abi çek sağa çek motordan ses geliyormuş..
ESAS OLAY BURDA BAŞLIYOR:...
UStanın dediğine babamın anlattıklarına göre arka tekerlek yine gevşemiş ve sağa sola sallanmaya başlamış ustada görmüş çekmiş tamirhaneye arka lastiği sökmüş içindeki sanırım ne parça varsa onu değiştirmiş sonra varyatörü açmış komple ve içinden kırık bi plastik parça falan düşmüş..
demiş bu dişlilere girseydi kitlerdi motoru falan ve ÖN VARYATÖR BİLYELERİNİ komple değiştirmiş arka varyatörü değiştirmiş mi bilmiyorum ama değiştirmiştir sanırım(bunu net olarak öğrenicem ustadan)
Neyse efenim debriyaj balatası duruyo eski haliyle onu biliyorum ön varyatördeki bilyelerin komple değiştinide biliyorum.. ertesi gün motora bindim 3 senedir bindiğim motor değişmiş..
25-30 km hızda devir saatim 5500 devir çeviriyor ve sesindende bunu çevirdiğini anlıyorum ve resmen sorun MOTORUN O DEVİRDEKİ İLETMESİ GEREKN GÜCÜ TEKERLEĞE İLETEMİYOR.. YAni devir yüksek GÜÇ az YAKIT TÜKETİMİ FAZLA olmuş oluyor ve REZİL bir durum!!!
tekrar gittim ve dedim böyle böyle bindi baktı evet bağırıyo motor biraz dedi..KAyıştan yapar dedi.. düşündüm üstünde bando marka kayış var ve 10.000km falan yaptım o kayışla..dedim tamam ne var kayış elinde dedi güzel kayış yok standart çinliler var dedim tak tamam 25 tl dedi oke dedim..
TEkrar açıldı varyatör kayış değişti ama SORUN HALA DEVAM ediyor...
KArbüratörüm yeni yan sanayi takılmış ama yeni bir karbüratörüm var 45 gün falan oldu takılalı..hava filtrem temiz..manifolt hortumum yırtık değil biraz çatlamalar var ama yırtık değil!
değişmeyen bir parça söyledi varyatörün içindemi tekerleğin içinde mi bilmiyorum ama bi MİL dedi sanırım biraz durumu iyi değilmiş ama diğer değiştirdiği parçalar iyi durumda olduğu için SORUN YAPMAZ dedi..( bu parçaların tam ADLARINI ALICAM ARKADAŞLAR)
FOrumda okumuştum ama tam anlamamıştım..BU varyatördeki bilyeler ile ilgili yok hafifi takılınca birşey oluyomuş ağır takınca birşey olyomuş kalkışı çekişi ilgilendiren şeylermiş sanırım ama tam bilmiyorum onlar olabilir mi?
sonra araştırmam sonucu BANA EN MANTIKLI GELEN bir şey buldum..
1- Ön varyatör bilyelerinin aşınmasından dolayı takılması ve ön kayış kasnağının daralıp kayışı kasnağın üstüne kaldırmaması.Bu motorun yüksek devirde çalışıp hız yapmasını engeller..
2- Varyatör kayışının aşınması , Yanaklardan aşınması yine hızın azalmasına , esnemesi halindede kaydırmasına neden olur...Varyatör kayışımızın gergi aparatı yoktur.Krank mili ile arka varyatör aks milinin nokta
uzaklıkları sabittir.Varyatör kayışına gerginliği sağlayan sadece arka varyatör kasnak yayıdır...Kayışın esnemesi bu sebepten kaydırmaya sebebiyet verir..
3- Arka varyatör balatalarının aşınması,Bu hem silkelemeye hemde kaydırmaya sebep olur..
Eğer varyatör kayışında kaydırma oluyorsa yokuşu çıkarken kaydırmadan dolayı kauçuk sesi duyman lazım..
Varyatör balatalarında kaydırma varsa balata kokusu ve varyatörde aşırı ısınma hissetmen lazım..
Bu sebepten varyatör kapağını sökmen şart.. Eğer servise götüreceksen muhakkak ön varyatör , arkavaryatör ü söktürüp kontrol ettir.Bu parçaların sökülmeden arızası anlaşılmaz.....
gibi bunlardan biiri olabilir mi?
Çok uzun oldu biliyorum ama derdimi tam anlatmak istedim toparlarsam,,
MOtorum çekişten düştü devir çok çeviriyor ama hızlanamıyor!!!
NASIL YARDIMCI OLABİLİRSİNİZ bana? Neyi tam öğrenip neyi kontrol etmem gerekiyor söylerseniz çok memnun olurum yarın veya pazartesi tekrar gidicem zaten ustaya çünkü bugüne kadar böyle birşeyi hiç yaşamamıştım nezman değişti o varyatörden birşeyler ondan sonra oldu..