2-4 zamanlı motor nedir ?? Nasıl çalışır ????
Reklamlar
-
Süper Moderatör (BBRR)
2 ZAMANLI MOTOR
1) Birinci zamanda piston aşağı doğru inerken yakıt hava karışımı silindire dolar ve bir önceki turda yakılan atık gaz dışarı atılır.
2) İkinci zamanda piston yukarı doğru çıkar ve hava yakıt karışımını sıkıştırır pistonun en üst seviyeye gelmesiyle buji ateşleme yapar ve hava yakıt karışımını ateşleyerek enerjiye çevirir.
Motor çalıştığı sürece bu devinim devam eder.
İki zamanlı motorun çalışmasını animasyon olarak görmek isterseniz aşağıda ki linki tıklayın.
http://www.obitet.gazi.edu.tr/animas...motorlar/3.htm
4 ZAMANLI MOTORLAR
1876, Dr. Otto adındaki Alman mühendis dört zamanlı diye anılan ilk motoru yaptı. "Dört zaman"ın anlamı, bir dönüş sağlamak için motorun ihtiyacı olan dört piston hareketidir. Bir dönüş için krankın iki tam tur yapması gerekir.
1) İlk zaman yada vuruş; emme vuruşudur. Piston silindirde aşağı doğru hareket eder ve silindirin içinde kısmi bir vakum yaratır. Hava ve yakıttan oluşan bir karışım atmosfer basıncınında yardımıyla içeri dolar (emilir), artık silindirin içindekinden daha fazla bir basınç vardır. Bu vuruşta, eksoz supabları kapalıdır.
2) İkinci vuruş ise kompresyon (sıkıştırma) vuruşudur. Piston silindirin içinde her iki supap kapalı halde yukarı doğru hareket eder. Hava ve yakıt karışımı sıkışır ve basınç artar.
3) Üçüncü vuruş ise kuvvet vuruşudur. Kompresyon vuruşunun sonuna doğru hava ve yakıt karışımı bujiden gelen elektrik karışımı ile ateşlenir. Meydana gelen patlama ısıda artmaya sebep olur ve pistonu aşağı itecek kuvvette bir basınç sağlanır.
4) Son olarakda, egzos vuruşu, piston tekrar yukarı hareketlenir ve yanmış gazları silindirden dışarı egzos sistemine doğru iter. Bu devir motor çalıştığı müddet tekrarlanır.
4 zamanlı motorun çalışmasını animasyon olarak görmek için aşağıda ki linki tıklayın
http://www.obitet.gazi.edu.tr/animas...limotor2/3.htm
Genelde çok sorulan bir soru olan 2-4 zaman arasındaki farkı çeşitli yerlerden alıntılar yaparak anlatmaya çalıştım.
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
Reklamlar
-
çok güzel ellerine sağlık
peki bunlar teorik. kullanım olarak biraz bilgi alabilirmiyiz (hangisini neden tercih etmeliyiz daha doğrusu neden dört zamanlıyı tecih etmeliyiz )
ben giderim adım kalır dostlar beni hatırlasın
-
Süper Moderatör (BBRR)
Aslında artık 2 zamanlı motorlar. eksoz emisyon değerleri standartın üstünde olduğu için (hava kirliliği yarattığından) terkediliyo yani senin seçimin bir kaç yıl sonra pek bir şey ifade etmiyecek şekilde de görüldüğü gibi 2 zamanlı motorlar basit yapıları ve az parça içermelerinden dolayı daha basit tamir edilmekte ama yakıt oranı artmaktadır. 4 zamanlı motorda ki en büyük fark süpaplardır. bu sayede hava yakıt karışımından maksimum oranda fayda sağlanmaktadır.
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
-
[http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=4284
bunların aynısını bende yazdım ama kimse çıkıpta teşekkür etmedi.]
-Neyse en azından tek bir başlık altında toplansın tüm veriler.2 ve 4 zamanlı motor bilgileri...
Gazi üniversitesi başlı başına bir kaynak:herkesin girip bir göz atmasını tavsiye ederim.....
-------------------------------------------------------------------------------
-Evet farkındayım siteye yeni gelenler her nasılsa kesin bir kez soruyolar 2 ve 4 zamanlı motorları.Çok iyi oldu.Yeni yeni animasyonlu görüntüler bulursam buraya eklemeye çalışacağım...
-Ayrıca googlea arkadaşlar girip (tab,iyki bizler tüm çıkan sayfaları tarayamıyoruz.) 2 zmanlı 4 zamanlı motor diye aratırlarsa ve buldukları orjinal resim ve animasyonları buraya ekleyerek hem yeni gelenlere hemde site kullanıcılara çok faydalı olacak.en azından sürekli merak edilen konu çok daha iyi anlaşılacak...
Otomot.NET Kurucusu - Tamindir.com Çalışanı - Siyahinazuma.com sahibi
-
Süper Moderatör (BBRR)
heytbecom
senin başlığı biliyorum hemen hemen her konu hakkında bilgi var ama görüyorumki2-4 zamanlı motor hakkında çok soru soruluyor onun için bu şekilde sadece bu konuyu içeren bir başlık açma gereği duydum ayrıca emeğin için sağol ellerine sağlık.....
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
-
iki zamanlı motorların gücü daha fazladır ve devirleri yüksektir. bundan dolayı yüksek hız ve serilik istenen yerlerde kullanılır. fakat yanma iyi olmadığından verimleri düşüktür. her devirde bir iş elde edildiğinden parçalar çabuk yorulur. emisyon değerleri yüksektir. çünkü parçaların yağlanması için benzin içine 1/20 (yanlış hatırlamıyorsam) oranında yağ katılır. bunun en büyük dez avantajı egsoz gazının kansorejen olmasıdır.
-
İki zamanlı motorlar, dört zamanlı motorlara göre daha az detay içerirler. Bu yüzden imalatı daha kolay ve daha ucuzdur.
Maliyeti ucuz olmasına rağmen, yakıt karışımının bir kısmının yanmadan egzoz gazıyla birlikte dışarı atılması sakıncalı ve ekonomik olmayan tarafıdır.
Yakıt karışımı krank bölümünü kullanarak pistonun üst kısmına ulaşır. Bu yüzden krank bölümü dört zamanlı motorlar gibi devamlı yağ içinde yüzmez. Bu bölümün yağlanma işlemi, benzine karıştırılan yağ sayesinde olur. Fakat bu yağın benzinle birlikte yakılması çevre kirliliğine sebep veren sakıncalı bir durumdur.
İki zamanlı motorlarda pistonun her yukarı çıkışında yanma işlemi gerçekleşmektedir. Halbuki dört zamanlı motorlar da, piston ikinci kez yukarı çıktığında yanma işlemi gerçekleşmektedir. Yanma işleminin her defasında olması çok yüksek ısıların ortaya çıkmasını ve motor elemanlarının ömrünün kısa olmasını doğurmaktadır.
Bu motorların soğuk havalarda çalıştırılması diğer motorlara göre daha kolaydır. O yüzden özellikle kar motosikletlerinde tercih edilirler.
İki zamanlılar,
1-Dört zamanlılara göre eşit ana ölçüler, eşit silindir sayısı ve devir sayısında iki misli güç üretirler.Yani, eşit güç üretmeleri durumunda ana ölçüler, dört zamanlıların yarısı kadar olacak tır.Böylece özgül makine ağırlığı ve makinenin kapladığı hacim, dört zamanlılardan önemli şekilde küçük olur.
2-Özellikle silindir sayısının 4'den fazla olduğu makinelerde, krank milinin moment dalgalanmalarına karşı iyi dengelenmesi nedeniyle ağır bir volana gerek yoktur.
3-Dört zamanlılara göre daha yüksek mekanik verim değerleri sağlamaktadırlar.
Oysa, iki zamanlı motorların gerçek olarak ürettikleri güç, kuramsal olandan daha küçüktür.Çünkü ; fazla süpürme havası kullanıldığında zayıf yanma oluşmakta, bir yandan da silindirler iyi doldurulmadığından, oksijen miktarındaki azalma nedeniyle, yakıt iyi yakılamamaktadır ve küçük değerde ortalama basınçlar oluşmaktadır.Bunun anlamı makinanın ısıl ve fren ısıl verimlerinin azalması demektir.
Yüksek devirli, 4 zamanlı,4 silindirli motorlarda krankların bir düzlem üzerinde olmamaları nedeniyle krank milinin dengelenmesi oldukça zordur.Aynı sakınca biraz daha az olmakla birlikte altı ve sekiz silindirli makinalar için, oldukça ağır bir volanı gerektirirler.
İki zamanlı motorların özgül yakıt sarfiyatları, yüksek güçlü ve süperşarjlı olanlar istisna edilirse, dört zamanlı makinalardan daha fazladır.
İki zamanlı motorlarının dört zamanlılara üstünlüklerinin bir başka nedeni de yapılarındaki sadeliktir. Özellikle 4 zamanlı makinalarda supap hareket mekanizmasının karmaşık yapıda oluşu ve işletme sırasında büyük bir gürültü oluşturması da dikkate alınması gereken bir sakıncadır.
Onur Yollarda
Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ
-
ben şunu biliyordum doğru imiş
4 zamanlı her patlamada 4 devir krank milini çeviriyor
2 zamanlı 2 devir krank milini çeviriyor
ellerinize sağlık animasyon güzel
en sevmediğim şey 2 zamanlılarda piston daha kolay şişiyor hiç sevmem
-
4 zaman olayı iyide...Tek silindir olayı kötü..
-
Süper Moderatör (BBRR)
4 zaman olayı iyide...Tek silindir olayı kötü
Yok böle bişey nerde ve niçin kullanacaksan silindir adeti ona göre konulur..
Tek silindir genelde düşük devirlerde yüksek tork elde etmek için kullanılan bir sistemdir....
Bu yüzden 250 cc altında çift silindir pek kullanılmaz....
Vakit ayırıp tek ve çok silindirli aynı cc motorları inceliyecek olursak ürettikleri güçler 3 aşağı 5 yukarı aynı olurken bu gücü ürettikleri devirin tek silindirlilerde daha az olduğu görülür......
Buna örnek olarak honda xl 650 v transalp 2 silindirle 7500 devirde 52 beygir max güç üretirken aynı sınıf motor olan bmw f 650 gs in tek silindirle 6500 devirde 50 beygir güç üretmesini gösterebiliriz....
Daha da açık yazmak gerekirse yol motoru dediğimiz chopper (ben cruiseri kelime olarak kullanmam) naked ve sport modellerde amaç temiz yolda güç elde etmek olduğundan genelde 2 ve üstü silindir kullanılır...
Ama arazide performans istenen aletlerde silindir sayısı genelde en fazla 2 ile sınırlıdır.. özellikle yüksek rakımlı yerlerde hava basıncı iice düştüğü için bu tip bölgelerde tercih edilmesi gereken motor tek silindirlilerdir....
tek silindire örnek olarak
bir arazi canavarı olan KTM 640 LC4 Adventure , Husqvarna TE 610 e , yamaha xt 660 x .....vb gibi arazide kullanılan aletleri örnek verebiliriz....
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
-
sağolasın baya iyi iş , teşekkürederim, ben baya beğendim..animasyonlar falan iyi olmuş vermen..öğrenmiş olduk iyice
-
hangısı ıyı tartısılır ama su an herkez dort zamanlıyı gordu ve sevdı 50 senedir mobıletı kapıstıklarını 6 ayda unuttu
-
Süper Moderatör (BBRR)
Hangisi iyi tartışacak yanı yok .2 zamanlı aynı cc de ki 4 zamanlıya göre daha yüksek güç üretiyor ama bunun için çok daha fazla yakıt tüketirken yakıtın bir kısmını tam yakamadan attığından hem ekonomik olmuyor hemde çevreye zarar veriyor.
Şekillerdede görüldüğü gibi 2 zamanlı motor 4 zamanlıya oranla daha az parça içerdiği için tamiratı kolay ve ucuz oluyor.
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
-
2 zamanlı motorun performansı yüksek amaama ekonomik değil!
-
saol abi ısıme yaradı baya
-
Bende bir haftadır o linkteki siteyi inceliyorum. Siteye koyacaktım sagol barış. Sitede neredeyse herşeyin çalışması hakkında animasyonlu bilgi var.
www.obitet.gazi.edu.tr/animasyonlar.htm
Burada listede sondan üçüncü sırada bir motor tasarımı var Wankel Motor diye çok ilginç ve güzel bir tasarım. Mutlaka görün çalışma sistemini animasyonlu olarak. Kim düşündüyse helal olsun piston silindir yok ama 3 silindir gigibi çalışıyor.
-
anladığım kadarıyla durum şöyle:
2 zamanlı motor her bir devir için bir patlama gerçekleştirdiğinden daha fazla güç üretir.
4 zamanlıda ise her 2 devir için tek patlama oluyor. ikinci devir birincinin sağladığı torktan yararlanılarak elde ediliyor. buda daha yüksek verim ama daha düşük güç eldesi demek.
peki piston diyelim aşağıda kaldı devirin gerçekleşmesi için pistonun sıkışıp buji le yakıtın ateşlenmesi lazım. bunu yapmak için ilk hareketin sürücü tarafından başlatılması gerekiyor. bu işi motoru çalıştırmadan ayakla bastığımız bir kol var sanırım bununla sıkıştırmayı ve enjeksiyonu manual olarak ilk kendimiz yapıyoruz, bilmiyorum doğrumu dedim düşünerek buldum.
peki duyduğum kadarıyla bazı motorlar kumanda ile çalıştırılıyor bunların ilk ateşlemesi nasıl oluyor?
ikincisi yakıt pistona sıvı olarakmı giriyor bir hava su solüsyonu olarak mı bunu da merak ediyorum.
-
verdiğin bilgiler için teşekkür ederim,
-
Eline sağlık.
-
Hepsini anladık çok güzelde, 2 zamanlı motorlu MOTORLARI kullanırken neye dikkat etmemiz lazım ,yani tavsiye edermisiniz? veya daha acık bir soru CBR 125 R mi Derbi GPR 125 mi?
KNOW YOUR LIMITS...TO LIVE, ON THE LIMITS!!!!
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler