Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Fiber Glass Çalışması

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Süper Moderatör Olcay Avşar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mayıs 2005
    Şehir
    İstanbul / Çekmeköy
    Motosikleti
    Honda NC 750X
    Merhaba arkadaşlar, bu yazımızda fiber glas nedir nasıl uygulanır dilimiz döndüğünce anlatmaya çalışacağız.

    Fiber Glas dendiğinde biz motorcuların aklına hemen grenajlar gelir, motosiklette fiber glasın en önemli ve bilinen kullanım alanı grenaj dökme işlemidir. Çoğu zaman bize lazım olan grenajı pahalı oluşundan dolayı orjinal almaktansa fiber glas dan yaptırma yoluna gideriz.

    Orjinal grenajın birebir kopyasının çıkarılması dışında farklı formlarda fiber glas dan mamül grenajlar elde edilebilir.

    Peki fiber glass nedir ve nasıl yapılır?

    Önce Fiber Glas nedir kısaca ondan bahsedelim;


    Fiber Glas, cam elyafının polyester ile uygulanarak sertleşmesinden elde edilir. Fiber glas çevremizde bir çok alanda kullanılır, otomobilden deniz araçlarına , su depolarından banyo küvetine ve aklınıza gelebilecek ahşap yada çelikten mamül edilen her şeye alternatif olarak kullanılabilir.

    Fiber glas yapımında en önemli şey kalıptır, elinizde bir kalıp var ise o kalıptan bir mamül üretmek oldukca kolay ve eğlencelidir. Fakat elimizde bir kalıp yoksa , hayal gücümüzü ve birazda el becerimizi kullanarak bir kalıp oluşturduktan sonra bu kalıba fiber glas dökebiliriz. Tabi ki bu ilk denemede oldukca zor olacaktır, iki - üç belkide daha fazla deneme yanılma yöntemi ile tam olarak istediğimiz şeyin kalıbını oluşturabiliriz.

    Elbetteki kısıtlı imkanlarla ve el yapımı bir kalıp yapmak çok zor olacaktır, fakat elimizde bulunan mesela orjinal bir grenajı kalıp olarak kullanıp birebir kopyasını da çok kolay yapabilirsiniz.

    Peki nereden temin edebiliriz?

    Fiber glası kişisel kullanım için en kolay oto sanayi siteleri yada tamircilerine yakın bir nalbur yada yapı marketten temin edebilirsiniz. En çok bulunan satış şekli "Fiber Glas Tamir Takım Seti" olarak adlandırılır. Bu sette bir miktar Cam Elyaf, bir miktar Polyester ve Sertleştiricisi bulunur. Bu miiktarlar ile küçük parçalar üretebilir yada adındanda anlaşıldığı gibi parçaların tamirlerini yapabilirsiniz.

    Daha büyük parçalar yada geniş kullanım alanları için Polyesteri ve Cam Elyafını ayrı ayrı satın alabilirsiniz. Ama bu şekilde satış yapan bir nalbur yada yapı market bulmanız tamir takımı almanız kadar kolay olmayacaktır.

    Ne kadarlık bir ücreti vardır?

    Örnek olarak şöyle söyliyeyim, race bir motorun yan grenajına (bir adet) yaklaşık 1 kilo polyester ve 2-3 paket cam elyafı yeterli olur. Buda 10 - 15 YTL arası bir ücrete temin edilebilir.

    Nasıl uygulanır?

    Uygulamasını kabaca anlatmaya çalışacağım, buyrun başlıyalım...

    Öncelikle bize bir kalıp lazım, diyelimki bir grenajı kopyalayacaksınız. Önce grenajın iç tarafına "Kalıp Ayırıcı" olarak satılan kimyasal maddeyi sürüp grenajın içkısmına fiber glas uygulamasını yapıp , kuruduktan sonra orjinal grenajı kalıpdan çıkararak elde ettiğimiz bu kalıbın üzerine fiber glas döküp orjinalin bire bir kopyasını elde edebilirsiniz.

    Yani eldeki numune grenaja bir seferde uygulama yapıp kopyalama yapamazsınız, çünkü iç tarafa dökerseniz bir numara ufak, dış tarafa dökerseniz bir numara büyük olacaktır döktüğünüz malzeme.

    Bu yüzden önce iç tarafa döküp bu elde edileni kalıp olarak kullanarak üzerine uygulama yolu ile istediğiniz adette üretebilirsiniz.

    Grenaj dökümü zor ve ustalık isteyen bir iştir, ilk denemelerde başarısız olma ihtimaliniz yüksek. Fakat küçük uygulamalarda başarı oranınızı artırabilirsiniz.

    Mesela gelin bir mono kapak yapalım arka sele yerine;

    Yine bize bir kalıp lazım, kalıbı nasıl yapabiliriz? Kartondan , mukavvadan, tahtadan yada sac dan. Kolayımıza yada yapacağımız şeye en uygun ne ise ondan bir kalıp çıkarmamız lazım önce. Elbette bu çıkardığımız kalıp sağlam ve dayanıklı olmalıdır, çünkü polyesteri cam elyafa emdirirken fırça ile bastırarak güç uygulamamız gerekecek.

    Kalıbı oluşturduktan sonra kalıbın üstüne kalıp ayırıcı sürmemiz kuruduktan sonra fiber glası kalıptan ayırmaya yardımcı olur. Fakat kolay ve fazla girintili olmayan bir kalıpda aliminyum folyoda işimizi rahatca görür.

    Başlıyalım ;

    Önce küçük bir kaba az miktarda polyester döküp sertleştirici ekleyin ve karıştırın. Fazla sertleştirici daha çalışmanız bitmeden kaptaki polyesteri donduracağı gibi az sertleştiricide geç donma yaparak canımızı sıkabilir. Ne kadar polyestere ne kadar sertleştirici katacağınızı elinizdeki polyester ve sertleştirici ölçeklerini hesaplayarak yapabilirsiniz. Aldığınız ürünü üreten firma polyesterin yanında verdiği sertleştiriciyi (beraber satılır) hesaplayarak vermiştir.

    Aliminyum folyo sarılmış kalıbımızın bir ucuna polyesterimizi fırça yardımı ile sürüp cam elyafımızı üzerine yapıştırıyoruz, bu arada cam elyafımızı daa önce küçük parçalar halinde kesip hazırda bulundurmalıyız. Cam elyafını kalıba yerleştirdikten sonra tekrar fırça ile polyesteri cam elyafın üzerine hafif hafif bastırarak emdiriyoruz.



    Cam elyafı yeterli emmeyi yaptıktan sonra başka bir parça elyafı elimize alıp tekrar aynı uygulamayı yaparak kalıbın tamamını cam elyafı sarıp polyester emdirilmiş hale getirmemiz lazım. Hızlı olmamız lazım çünkü kapdaki polyester donmaya başladıkca emme işlemi zorlaşacaktır.



    Uygulama bittikten sonra yaklaşık yarım saatte fiber glas kurumuş olur, ortam sıcaklığı ve sertleştirici oranı bu zamanı değiştirebilir. Malzeme kuruduktan sonra kalıptan ayırmamız gerekiyor.



    Taşlama motoru ile fazlalıklarını kesip kabaca şeklimizi tamamlıyoruz. Kesme işlemi esnasında çıkan tozu teneffüs etmeyin, sağlığa zararlıdır.



    Öyle dümdüz olmasın tabiki, biraz şekil verelim. Ana kalıp oluştuktan sonra üzerinde istediğiniz şekillemeyi yapabilirsiniz.



    Vereceğiniz şekil hayal gücünüze ve sanatcı ruhunaza kalmış artık, sanattan yoksun bu kardeşinize gülmemenizi rica ederim Zira benim amacım uygulamayı anlatmak, güzel bişey meydana getirmek değil.



    Şekillendirme işlemide tamamlandıktan sonra gerekli yerlere tekrar fiber glas uyguluyoruz ve tekrar kurumaya bırakıyoruz. Aslında en güzeli vereceğimiz şekli kalıp ile oluşturmak ve tek seferde dökmetir, ama öyle bir kalıbı yapmak zor olacaktır.



    Fiber glas ile işimiz bitti, sıra geldi macunlamaya. Macunlama için gerekli olan macunun cinsi her yerde kolayca bulabileceğiniz çelik macundur (Polyester macun) Yine bu macunu bir kabda sertleştiricisi ile hazırlayıp malzemeye uyguluyoruz.



    Birinci kat macun bittikten sonra kabaca zımparalayıp ikinci kat macunu atıyoruz. Sonra gerekli ise üçüncü katı atmalıyız, zımparalandıktan sonra yüzeyde hiç hata kalmıcayana kadar macunlama gerekli. Yani pürüzsüz bir yüzey elde etmeden boyaya geçmeyin.



    Sıra geldi boyaya, macunlama işi bittikten sonra ince zımpara yapıp hatasız bir yüzey elde etmeliyiz.

    Boyama işlemi yine daha önce anlattığım gibi sprey boya ile kolayca halledilebilir.



    İki kat boya yeterli gelir temiz bir yüzeye, sonra isteğe bağlı vernik uygulanırsa daha hoş durur.



    Buda motor daki hali, daha yaratıcı şekiller ile daha güzel şeyler yapabilmek sizin elinizde. Benden anlatması :eek:

    beraat12 bunu beğendi.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    İHTİYAR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mart 2006
    Şehir
    İZMİR
    Motosikleti
    SUZUKI GS-500 E
    Teşekkürler Olcay,elerinize sağlık.Motorun yan grenajlarını sökmüşsünüz yoksa kalıp mı çıkarıyorsunuz?

    Bir zamanlar ben de oto boyacıdan elyaf + polyester + sertleştirici + hızlandırıcı almış arabamın tamponunu dökmüştüm.

    Siz hızlandırıcı kullanmamışsınız,çatlama yapmasın diye mi?
    Haydi hükümeti yıkalım yerine AVM yapalım.

  3. #3
    tubis - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Haziran 2005
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    Yamaha Cygnus L
    Elinde imkan var, malzeme var, bolllllllllllllllllll booooooooolllllllllll zaman var, ohhhhhh kebap kebapppppp
    Sonsuza kadar süren tek A$K motosiklet aşkıdır !
    'TUĞBA OKAN EKİN' << 03.04.2007 >>

  4. #4
    Gaziantep İl Temsilcisi AYDEMİR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mart 2006
    Şehir
    Gaziantep..
    Motosikleti
    O Bir Goldwing 1800 cc Birde Yamaha 250 cc
    teşekürler olcay güzel paylaşim bu işi ustası daha iyi yapıyor ben de yaptırmiştım
    HAyat bisikLET GİBidİR PEDal ceVİRmeSSEn düşERSİn....
    O BİR SUZUKİ ( YAKIŞIKLI )

  5. #5

    Üyelik
    02 Mayıs 2007
    Şehir
    İZMİR/Kemalpaşa
    Motosikleti
    YZF-M1(el emegi maketi)
    güzel paylaşım yapa yapa daha iyileride ortaya çıkar
    Söz Konusu [B][COLOR="Red"]GALATASARAY[/COLOR][/B]'sa Gerisi Teferruattır...

  6. #6
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    helal olsun sana dostum...cevhersin....
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar

  7. #7
    barrokas - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mayıs 2007
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    maxillofacialtrauma Hamamatsu
    süper modun eline sağlık.ama mono kapak çok basit grenaj ayrı bi emek ister aslında orjinal grenajı çıkarıp daha keskin ve asi görünümlü grenajlar motosikleti ne manyak yapar walla
    Tahsin Oğuz Acartürk çok KRAL adamsın......

  8. #8
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    Alıntı Eyong adlı üyeden alıntı Mesajı göster

    anladığım kadarıyla vermek iestediğin mesaj..."artcılara uyuzum..."
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar

  9. #9

    Üyelik
    03 Aralık 2006
    Şehir
    adana - ceyhan
    Motosikleti
    Dorado Akida 125 cc Scooter
    SS binenler yalnız kovboydur imajı perçinlenmiş
    [CENTER]imza yok parmak izi daha garanti yaşasın biyometrik imza:cat:
    motosiklet seçerken gösterdiğiniz özeni yöneticileri seçerkende gösteriniz[/CENTER]

  10. #10
    afterdarq - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Nisan 2005
    Şehir
    İstanbul
    Emeğine sağlık güzel olmuş. Aynı işlemi bu aldığın ürün üzerine kalıp ayırıcı uygulayıp devam edip bir kalıp alman ve bu kalıptan yeni ürünler alman neticesinde daha hafif ve daha pürüzsüz ürünler elde edilebilir. Daha hafif ama daha sağlam olsun istenirse karbon takviyeli elyaf çeşitleri kullanılabilir tabiki.

  11. #11
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    Alıntı TuğrulÖzbek adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    SS binenler yalnız kovboydur imajı perçinlenmiş
    SS ciler ayrı dünyaların insanlarıdır...bir racingciye yapılacak en büyük eziyet ona artcı olmaktır...ne kadar rahatsız bir durum değilmi...
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar

  12. #12
    kıllıtarkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Eylül 2006
    Şehir
    İstanbul/AVCILAR
    Motosikleti
    ALMAYACAĞIM!!!!!!!
    yetenek budur eline sağlık okumuştum daha önce
    metehandro sende böle bi kapak yapta kurtul benden
    ensendeyim
    [FONT="Arial Black"][COLOR="Red"]BU ALANA REKLAM ALINIR[/COLOR][/FONT] ::tutkuy::

  13. #13
    ozi2002 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Şubat 2006
    Şehir
    Eskişehir
    Motosikleti
    Google arama motoru
    Harbi iyi olmuş tebrikler
    [COLOR="red"][B][I] 4 zamanlı --> ::144:: <-- 2 zamanlı (A rh 2TT)[/I][/B][/COLOR]

  14. #14

    Üyelik
    26 Mayıs 2007
    bravo

  15. #15
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    Alıntı kıllıtarkan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    yetenek budur eline sağlık okumuştum daha önce
    metehandro sende böle bi kapak yapta kurtul benden
    ensendeyim
    hacı bişey diycem...çaktırmadan tabi...artcı olman için gereken koşullar hazırmı...başımız ağrımasın sonra...birde kilon kaçtır acep kıllı kardeş...
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar

  16. #16

    Üyelik
    24 Aralık 2009
    ellerinize emeğinize sağlık.Yalnız dikkatimi çeken bir nokta var.Fiberglass için kullanılan elyafın cam elyafı olduğundan eminmisiniz.Bence çok farklı maddeler onlar.Cam elyafı çok daha farklı..Aman ha yanlış yapmayalım cam elyafı çok tehlikeli bir maddedir.Kullanım alanları da değişik.Bence bir araştırmak lazım.Saygılar.

  17. #17
    tbk_1980 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2006
    Şehir
    BURSA
    Motosikleti
    Kuru Fasulye tepkimeli, Enjeksiyon sistemi........
    Alıntı ibalte adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ellerinize emeğinize sağlık.Yalnız dikkatimi çeken bir nokta var.Fiberglass için kullanılan elyafın cam elyafı olduğundan eminmisiniz.Bence çok farklı maddeler onlar.Cam elyafı çok daha farklı..Aman ha yanlış yapmayalım cam elyafı çok tehlikeli bir maddedir.Kullanım alanları da değişik.Bence bir araştırmak lazım.Saygılar.
    Sizin kast ettiğiniz cam yünü denilen izolasyon malzemesi galiba...
    İsimler karışmış sanki
    Saygılar...
    ʞoʎ ʎǝşıq uǝpıƃ sɹǝʇ ɯıʎıʎı uǝq

  18. #18

    Üyelik
    27 Eylül 2009
    Şehir
    Yozgat
    Motosikleti
    1965 JAWA
    Alıntı tbk_1980 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Sizin kast ettiğiniz cam yünü denilen izolasyon malzemesi galiba...
    İsimler karışmış sanki
    Saygılar...
    İzalasyondaki cam elayafı ile cam yünü değişik sanırım

    ---------- Mesaj ekleme zamanı: 19:38 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 19:37 ----------

    Tşk ederiz kardeşim benim motorda hiç fiber yok ama arabamın tamponu kırıldı ilk işim onu yapmak olacak

  19. #19
    draggy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Dragstar 650
    Bu iş cam elyafın kağıt gibi olanları ile daha kolay olmaz mı?
    İkinci el Dragstar alacaksanız bknz: http://www.motosiklet.net/forum/motosiklet-modelleri/44545-yamaha-dragstar-xvs-650-kullanicilari-bilgi-paylasim-basligi-12.html#post2100035

  20. #20
    __sArSıLmAz__ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Ekim 2007
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    Honda Cbr 650F
    paylaşım için sağolun,çok duyduk ama ayrıntısıyla okuyunca daha iyi oldu
    Her asker yeşil bereli olamaz


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)