Rodaj nasıl yapılmalıdır?
Basabildiğiniz kadar zorlayın motor sağır olmasın.
Devir saatine dikkat edin 4000 deviri gecmeyin.
Kademeli, alıştırarak gidin: 0-100km max50, 100-300km max75, 300-500 max100, 500-1000km max 120.
Zorlayabilirsiniz ama sık, sık vites değiştirin, viteslerde gezinin.
Kullanım kitapçığında ne yazıyorsa ona uyun.
Rodaja inanmıyorum, nasıl kullanırsanız kullanın farketmiyor.
Rodaj nasıl yapılmalıdır?
rodaj olayını anlatmaya calışıiyım.
motoru aldığında motorun içine bir seferligine özel bir yag koyuyolar.bu yağ pütürlü bir yagdır. motorun pistonlarının arasında bu yag dolasarak yuvasına uyumsağlamasını saglar.yani pistonları hareket edecegi yüzeyleri zımparalayarak pistona en uyumlu hale getirir. fazla devirli kullanmak bu yagın motora zarar vermesine neden olur. motoru acmak ta bundan ibarettir yani pistonla yuvasını ne kadar uuymlu hale getirebilirsen motorun performansı o kadar iyi olur.
Biz ilhamlarimizi gokten ve gaipten degil dogrudan dogruya hayattan almis bulunuyoruz. K.Atatürk
motor açmak terimi zaten motoru zorlayıp açmak olarak kullanılır ve rodajın tam tersidir, üreticiler tavsiye etmez(di) artık yeni araba motorlarında rodaja gerek olmuyor çünkü üretim teknolojisi gelişti, düşük toleranslı üretim yapılabiliyor. Rodajı ben de kabaca anlatmaya çalışayım:
Yağ olayını bilmiyorum danger0ın anlattığı.
Piston ve silindir birbirleri içinde hareket ederken aralarında neredeyse sıfır mesafe kalır ki üretimde hedeflenen budur. Silindirin üst kısmında yanma odası vardır yanma olayı gerçekleşir alt kısmında ise yağlama olayı gerçekleşir yani yanma olup piston aşağı indiğinde piston yağa dalar (zaten motorun yağlaması da böyle olur) ama bildiğiniz gibi piston da silindir de lastik değil peki nasıl oluyor da yağ yanma odasına kaçmıyor? Burada da o bahsettiğim sıfır mesafe işin içine giriyor. Piston silindire teğet geçer ama sürtmez ve aynı zamanda da arada kalan (kalamayan) mesafeden yanma odasına yağ sızmaz. Eskiden üretim teknolojileri bu kadar gelişmiş değilken piston silindire nazaran hafif büyük imal edilirdi yavaş yavaş sürte sürte aşınarak amaçlanan sıfır mesafe durumuna gelinirdi. Bu aşınma periyoduna rodaj denirdi. Rodajda yüksek devire çıkmamanız gerekir yoksa hızlı hareket eden piston silindiri çizer bu da motor yaşlandıkça oluşan aşınmalar sebebiyle pistonun yanma odasına yağ kaçırmasına ve yağ yakma tabir edilen olayın gerçekleşmesine yol açar. Eğer rodaj dönemi huzurlu geçilirse fazladan aşınma gerçekleşmez ve motor ömrünü sorun çıkarmadan tamamlar(Huzurlu kullanılmış ve periyodik bakımları hariç servise uğramamış motoru sıfır km motor kadar temiz ve sorunsuz çalışan 487bin km'de arabası olan bir tanıdığım var). Günümüzde ise düşük toleranslı üretim teknolojisi sayesinde pistonu büyük üretmeye gerek kalmadı neredeyse sıfır toleransla(bilmeyenler için -kabaca- tolerans: üretilen parçadaki fazlalık/eksiklik) üretim gerçekleşiyor ve fabrika çıkışında motor tam performansla çalışabilecek durumda oluyor. Bu piston ve silindir için olduğu gibi çalışırken birbirine sürten bütün motor/şanzıman elemanları için artık böyledir.
Umarım açıklayıcı olabilmişimdir.
Belli bir sure devir sifir ile kirmizi cizgi arasinin 2/3 unu gecmeyecek sekilde kullan.
(yani kirmizi cizgide 9000 varsa sen 6000 i gecme)
Hep ayni devirde uzun sure kullanma.
Yuksek devirde de uzun sure kullanma...
1000 km de yagini degistirt, tercihan sentetik yag koydur...hepsi budur.
Motoru ilk bir kac yuz km de asiri zorlarsan bir sonraki sahibi arkandan kufreder.
Yani motora verdigin zarari 15-20 000 km de anlamayabilirsin. Biter motor yani. 200 bin km gidecegine 100 bin km gider. Pratikte bilmen gereken bundan ibaret.
Benim kafam karıştı. Şimdi yeni bi motor aldım diyelim. Zorlayacak mıyım yoksa zorlamayacak mıyım?
eyvallah bende bayagı bısıy anladım bıldıklerne bılgı kattım
kullanma klavuzuna bak rodajdan bahsediosa zorlama bahsetmiosa özgürce kullan.
DD doğru mu demiş bilmiyorum ama ben de SAFRANEa katılıyorum. RODAJa gerek yok. 1991den beri motosikletlerle ilgileniyorum. O zamanlar motor dergisi falan yoktu (Türkçe) Ben de MOTORCYCLIST ve SPORT RIDER diye 2 dergi alıyordum. Bunların bilgilendirici bölümleri ya da ekleri oluyordu. RODAJdan bahseden bir bölümde vardı. Aynı SAFRANEın dedikleri yazıyordu. Piston ve Silindirin yapıldığı malzemelerin artık gelişmiş teknolojiden dolayı esneme ısıl genleşme olayları minimuma indiği için artık RODAJa gerek yok. Ya da motor açılsın diye gazlamaya. Yani keyifli keyifli sür. Zaten motor devrini kırmızı çizgi üzerinde kullanmak motora zarar verir bu değişmez gerçek. Ama öyle 1000Km aman 3000devri geçmeyeyim gibi birşeye gerek olduğunu düşünmüyorum. Daha sıfır Km motor alamadım ama sıfır Km 2 arabam oldu. Ne motoru açmak için gazladım ne de rodaj için yavaş gittim. Renault 19 marka ve Palio 1.6 araçlarımı bilenler nasıl gittiğini bilir. YAğ gibi ve gayet performanslı. Ama aldığım günde aynı özelliklere sahipti bu araçlar. Yani keyfine göre git kardeşim. Periyodik bakımlarını yaptıktan sonra bişicik olmaz
DBTYSG
renault 19da hız denemesi yaparken ucuz atlatmışsın veya yeterince hızlanamamışsın diim o zmn, babam 1.8lt 19'la ankara mersin karayolunun telefon çekmeyen yegane bi yerinde yolda kalmıştı radyatör hortumu patladıı için, 19a güven olmaz. 1.6lt versiyonu ile de sadece denemek için 5dk 190 sabit hızla gidip kenara çekip bakmıştık aynı biçim radyatör hortumu yerinden çıkmaya niyetleniodu. Palio'nun resimlerini gördüm sayfanda, ha motosikletle 250 ha palioyla 210 ikisi de aynı derecede tehlikeli (yoldaki çakıl mevzuu :tongue: )
avrupada bulunan saygın bir dergi motor testleri ile ün yapmış(adını unuttum).zx 12R yi alıp gazlıyorlar.rodaj modaj yok.motor, fabrika verilerinin çok altında bir hıza ulaşıp kalıyor.ayrıca bir arıza çıkartıyor.dergi bu motoru yerden yere vuruyor.kawasaki firmasına ne biçim motor yapmışınız gitmiyo bu, bozuk falan diyorlar.firma gayet soğuk kanlı "rodaj yapmadan nereye gazlıyonuz eşşek herifler!" diyo(belki biraz daha farklı demiş olabilir )
velhasıl kelam fabrika rodaj yapılması gerekir diyorsa yapmak lazım.
SAFRANE evladım ben renault ve palio ile 250 yaptım demedim ki
RODAJ isteyen yapabilir serbest :geek:
DBTYSG
4.000 rpm kaç km/s edio?
vitese göre değişir
@safrane
Sen nerden biliyon? Senin motorda vites yok kivitese göre değişir
Teknoloji sayesinde yeni motorlarda rodaja gerek kalmıyor. Yağ teknolojsi bile çok değişti. Artık çok abuk subuk yağlar var. Ama eskiden kalma gelenek görenekleşmiş bir rodaj kavramı nedeniyle genelde yeni motor aldığınızda 1000 km yi dikkatli sürmeniz tavsiye ediliyor. Bununla ilgili en güvenilir bilgiyi yine internetten edinebilirsiniz.
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
ama arabamın vitesi var
peki otomatik vitesli scooterlerde rodaj nasıl olmalı. birde 1500 de yağ değiştireceğim zaman 444 motor koruyucu kullanmayı düşünüyorum. motor açılmadan koruma altına almak iyi bişey bizamanlar arabada motor up kullanmıştım çok harika sonuçlar almıştım. yeni aldığım mondial imde 1500 olunca motor up bulamadığım için 444 atmayı düşünüyorum. bu yağlar ince 20 -50 yağlar gibi kalın yağlardan değil siz ne dersiniz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?
beyler motorlar arabaya benzemez motorları arbalar kadar kaliteli yapmıyolar o yüzden insanları yanlış yönlendirmeyin arabalarda belki yeni teknolojiden dolayı rodaj istemeyebilir ama motorlarda aynı şey geçerli degil kalite yükselicegine sürekli düşüyor maliyeti azaltmak için malzeme kalitesinden çalıyolr genede motor yani iken motoru zorlamadan kullanmaya özen göstermekte fayda var
murat_by
2 zamanlılarda da rodaj oluyo mu acaba
Kingston in Aksaray
(niye diye sormayın :((()
[quote="murrat"]DD doğru mu demiş bilmiyorum ama ben de SAFRANEa katılıyorum. RODAJa gerek yok. 1991den beri motosikletlerle ilgileniyorum. O zamanlar motor dergisi falan yoktu (Türkçe) Ben de MOTORCYCLIST ve SPORT RIDER diye 2 dergi alıyordum. Bunların bilgilendirici bölümleri ya da ekleri oluyordu. RODAJdan bahseden bir bölümde vardı. Aynı SAFRANEın dedikleri yazıyordu. Piston ve Silindirin yapıldığı malzemelerin artık gelişmiş teknolojiden dolayı esneme ısıl genleşme olayları minimuma indiği için artık RODAJa gerek yok. Ya da motor açılsın diye gazlamaya. Yani keyifli keyifli sür. Zaten motor devrini kırmızı çizgi üzerinde kullanmak motora zarar verir bu değişmez gerçek. Ama öyle 1000Km aman 3000devri geçmeyeyim gibi birşeye gerek olduğunu düşünmüyorum. Daha sıfır Km motor alamadım ama sıfır Km 2 arabam oldu. Ne motoru açmak için gazladım ne de rodaj için yavaş gittim. Renault 19 marka ve Palio 1.6 araçlarımı bilenler nasıl gittiğini bilir. YAğ gibi ve gayet performanslı. Ama aldığım günde aynı özelliklere sahipti bu araçlar. Yani keyfine göre git kardeşim. Periyodik bakımlarını yaptıktan sonra bişicik olmaz [
murat hocam inşallah senin dediin gibidir.ben iice kastım kendimi .servisin dediği gibi süreceğim.artık onlarda ilk yüz km atraksiyon yapma??? felan gibi yuvarlak şeyler sölüyorlar neyse ben anlıyorum dediklerini ama ,keşke burdada herkes aynı fikirde olsada kafamız amble olmasa.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)