Yeni açılan bu forumun olayını iyi kavramanız için biraz katkıda bulunayım istedim.
Nasıl bir katkıda bulunabilir ve hangi konuları tartışmaya açabilirim diye düsünürken az önce yolda bana selam vermeye kalktıktan sonra motosikletinin üzerinde tuhaf savrulmalar yasayan bir motosiklet sürücüsü sayesinde tartışmaya açılacak ilk konuyu buldum.
Gaz kontrolü.
Yolda rastladıgınız bir motosiklet sürücüsünün iyi olup olmadıgını gaz kontrolüne bakarak kolayca ölçebilirsiniz.
Kendi sürüsünüzü de kolayca degerlendirebilmeniz mümkün tabi.
Akıcı ve pürüzsüz bir sürüsün en önemli unsurlarından bir tanesi gaz kontrolüdür.
Gaz kontrolünü iyi yapamayan bir sürücü benim az önce rastladıgım arkadas gibi motosikletin üzerinde ileri-geri kayar,sallanır durur. Hatta yolcusu varsa, her gaz verdiginde kafalar tokusur, her gaz kestiginde yolcu sürücünün üstüne biner. Bu sorun haricinde motosikletin yol tutusu da sorunlu olmaya baslar fakat bu sürücünün asıl basının dertte oldugu yerler virajlardır.
Bu nedenle gaz kontrolü üzerinde çalısmamız gereken önemli unsurlardan bir tanesi.
MEVZU NE KARDEŞ?
Mevzu su;
Gazı açtıgınızda bedeniniz geriye dogru savrulur. Gazı kapattıgınızda ise öne dogru yıgılırsınız. Bunun sebebi dengesiz ve sert gaz kullanmadır.
El bu sekilde gaz kullanmaya alıstı mı ileride basınızı belaya sokacak bir çok durumun bizzat yaratıcısı haline gelirsiniz. Gaz, belli bir ritimle açılıp, belli bir ritimle kapatılmalıdır. Bunu saglamak için sürekli çalısmalar yapmalısınız.
Normal sartlarda sabit viteste giderken gaz açıp kapatmalarınızda bir savrulma yasamazsiniz. Bu nedenle gaz kontrolünüzün dogru bir sekilde yapılıp yapılmadıgını anlamaniz mümkün olmaz.
Fakat vites geçislerinde isler degisir. Yükseltir, ya da düsürürken verdiginiz vücut tepkileri gaz kontrolünüz hakkinda ip uçlari verir. Eger asiri savrulmalar yasiyorsaniz bir an önce bunu düzeltmek için gaz kontrolü çalismalarina baslamalisiniz.
Dikkat:Buraya bir not düsmek istiyorum. Zaman zaman egitim konusunda su tartışmaya rastliyoruz. Illa bir kurumdan ya da kisiden egitim almam gerekli mi? Anlatilan teknikleri ben kendim çalisip ögrenemezmiyim? Gibi sorular çok soruluyor.
Oysa bir çogunuz gazı kontrol edip edemedigini bu yaziyi ya da bu konuda yazilmis farkli makaleleri okuyunca anlayacak ya da anladi. Oysa egitim almis olsaydiniz daha ilk seansta hocaniz bir sorununuz oldugunu fark eder ve sizi ona göre yönlendirebilirdi. Motosiklet üzerindeki davranislarimizin bilgili gözler tarafindan gözlemlenmesi yanlislarin düzeltilmesinin baslangici konusunda en temel etkendir. Bu nedenle motosiklet egitimi konusunda ne kadar çok dökümana ulasabiliyor olsanizda hiç biri sizi gözlemleyen bilgili birinin yönlendirmesi kadar hizli ve etkili olmayacaktir.
VIRAJLAR VE GAZ KONTROLÜ
Viraj konusunu detayli incelemek gerektigi için fazla açmayacagım. Hepiniz viraja girdiginizde gazı sabit tutarsanız motosikletinizin yavaslayacagını, dolayısıyla yatıs açısını kaybedip düzelme egilimi gösterecegini bilirsiniz. Bu nedenle viraj içerisinde gazı hafif hafif arttırarak motosikletimizin hızını sabit tutmaya çalısırız. Bazı durumlarda motoru virajin içerisine yönlendirebilmek için gazı daha fazla arttırmamiz gerekebilir.
Kontrolsüz gaz kullanimi viraj içerisinde basimizi belaya sokan en önemli etmendir.
Neden?
Çünkü ne demistik? Gazı kontrolsüz açarsanız geriye dogru savrulursunuz. Bu durumda arka tekere bir agırlık aktarımı söz konusu olacak ve ön hafifleyecek, arka tekerin tutusu artacaktir.
Yine gazı aniden kapatirsak bu sefer öne dogru yigilir ve dolayisiyla agirlik aktarimini öne yapariz. Bu da arka süspansiyonun yükselmesi, tutusun azalmasi anlamina geliyor.
Her iki durumda da motorunuzun üzerinden düsme tehlikesiyle karsi karsiya kalirsiniz.
Viraj ile ilgili bir konu açar daha detayli anlatiriz ama bilmeniz gereken bir durum var.
Lastiklerimizin ortasi ile kenarlari ayni çapa sahip degiller. Bir çok motosiklet lastigi yumurta gibi oval biçimdedir ve taban ve yanak kalinliklari da esit degildir.
Bunu anlamaniz için basit bir fotograf kullandim asagida görüyorsunuz. Rakamlari kafadan attim amacim farki göstermek.
Burada anlamanizi istedigim sey su.
Belli bir gaz vererek belli bir devirde lastiginiz diyelim ki dakikada 10 defa dönüyordu.
Yattiginizda lastiginiz küçülür. Ayni hizda gitmek için devir sayisi degisir ya da devir sayisi degismiyorsa dönüs sayisi degisir. Yani gaz sizde oldugundan devir sayisinin otomatik degismesi tabi ki söz konusu olmayacagindan basiniz belada demektir.
17” canta sahip motosikletinizin giderken birden bire cantlari sihirli bir el tarafindan 15” lerle degistirildigini düsünün.
Ne olur?
Bu tartışma konumuz olsun.
Viraja girdiniz ve lastikleriniz küçüldü.
Motosikletiniz ne gibi bir tepki vermeye baslar?
Hem bunu tartisalim, hem de gaz kontrolünü nasıl düzeltebiliriz, Okan hocama ve fikri olan herkese sorarak görüslerini alalim.