Nasıl düşelim?
Tabii en iyisi düşmemek ama motor kullanıyorsanız hayatınızda en az bir kez karşılaşmak zorunda olduğunuz bir durumdur.
otoriteler iki tür düşme olduğunu yazarlar.
highsiding
ve
lowsiding
ben lowsiding denilen düşmeyi de ikiye ayırırım.
Yani bana göre üç çeşit düşme vardır.
Highsiding, yani motorun üzerinden aşarak düşme diyebileceğimiz kavram en kötü sonuçları doğurabilecek düşme şeklidir.
Frenin kitlenmesi ve sizin boş bulunmanız,
önünüzdeki bir nesneye çarpmanız durumunda gerçekleşebilecek olan düşme şeklidir.
Bu tür düşmeler de yerinden fırlamış bir ok kadar hissiz ve müdahale edecek durumda olamadığınızdan, en fazla yaralanma ve sonu ölümle bitebilecek sonuçlar doğuran düşme şeklidir.
Bu konuda bir önlem alma şansınız vardır.
Ama onu yazının sonuna saklayayım.
Biz diğer şıkka gelelim.
Yani Lowsiding denilen yana yatma olayına.
Ben ikiye ayırdığımı söylemiştim.
Nedir bu ayırdığım iki.
Şudur;
Bir,
yolda giderken motoru yatırırsınız ve düşersiniz.
İki;
dururken düşersiniz.
İkisinin oluşma durumunda vereceğiniz tepki aynı değildir.
Şimdi uzmanlara göre iki, bana göre üç çeşit olan düşme pozisyonlarının hepsini bir araya toplayalım...
Metehan aslında düşersek nasıl hareket edelim?
diye soruyor.
Yani düşmemek için ne yapmalıyız?
diye sormuyor.
Bu nedenle yolun bundan sonrasını düşme garantisi durumuna göre algılayın.
1. Motora bindiniz hareket etmek üzeresiniz, bot kullanan gerizekalılardan olmadığınız için paçanız pege takıldı ve dengeyi kaybettiniz.
Motoru kurtarmaya çalışmayın. Motordan kurtulmaya çalışın.
2. Yoldasınız ve kenara çekip bir sigara molası vermeye karar verdiniz. Durdunuz ve ayağınız yere koymaya çalıştınız. Ama yer ayağınızın altında değil. Meyilli bir zeminde durmuşsunuz ve motor yana doğru yatmaya başladı.
1. şıktaki durumu uygulayın.
Bu benim eklediğim şıktı.
Katılmayan veya katkıda bulunmak isteyen arkadaşlarımız olabilir.
Lütfen yazsınlar tartışalım.
Lowsiding denilen gevur icadına devam edelim.
Yolda kaydınız ve düşmeye başladınız.
Kendinizi bırakın.
aynen boş bir çuval gibi.
Hangi motosikleti kullanıyor olursanız olun, muhtemelen sizden daha ağırdır. Yani motor sizden önde gidecek demektir.
Ayağınızın altında kalmaması için gayret sarfedin.
Gerekirse motora tekme atın.
Yere çarpan şey vücudunuzdur. Ne kadar dar bir bölgeniz yerle temas ederse o kadar az hasar alırsınız.
Dikkat!! Elleri yanlara doğru açmak hızınızı azaltmaya yarayabilir ama kırılma ihtimallerini yükseltir.
Bazı uzmanlar bebeğin ana rahmindeki pozisyonunu almamızı önerirler. Ben bu konuda yorum yapmak istemiyorum. Sizi yanlış yönlendirmek istemem.
Aslında bu tür düşüler de azrailin fazla mesai yaptığı pist düşmelerinde pilotların nasıl davrandığını incelemeniz de fayda var.
Şimdi yukarıda yazdıklarımı aklınızın bir köşesinde tutun.
Aşağıda yazacaklarımı okuyun.
Motosiklet düşme pozisyonuna girdiyse, çoğu kullanıcı son ana kadar motosikleti kurtarmaya çalışır.
Fakat motosikletin kurtarılabilecek pozisyonları vardır kurtarılamayacak pozisyonları vardır.
Kazalarda sakat kalan ya da ölen motosikletçilerin çoğunun yaptığı hata budur.
Motosikleti kurtarmaya çalışmak.
Oysa motosikletinizi hangi durumlarda kurtarabileceğiniz daha önce yaşadığınız tecrübelerle algılayabileceğiniz şeylerdir.
Eğer acaba kurtarabilirmiyim?
sorusuyla davranış sergiliyorsanız motosikletinizi kurtarmaya çalışmaktan vazgeçip, kendinizi kurtarmaya bakın.
Highsiding düşüşü en tehlikeli düşüştür demiştik.
Buna benzer bir duruma yaklaştıysanız hemen tercihinizi yapın.
Yani aslında yapmamız gereken, yüksek düşüşü, yana düşüş durumuna çevirmek.
Her kaza ihtimalinde bu davranışı sergileyecek zamanınızdır vardır.
Ama muhtemelen siz o sırada motosikleti kurtarmaya çalıştığınız için tercih hakkınızı kullanmazsınız.
Yani;
belli bir hızla seyir halindesiniz.
Aniden önünüze bir engel çıktı.
İki tür davranış sergilersiniz.
1. frenlere olanca gücünüzle asılır, Allah'a dua edersiniz ama bu sizi engele çarpmaktan korumaz.
2. Engele çarpacağınızı anlar ve Highsiding olacağınızı ve muhtemelen ağır yaralanacağınızı hesaplar, bunun yerine yana yatarak motoru bırakma eğilimine girersiniz.
Doğru olan ikincidir.
Belli bir süreden beri motosikletinizi kullanıyorsanız onun hangi mesafede durabileceğini biliyorsunuzdur.
Eğer önünüze bir engel çıktığında frenleme yaparken kendinizden eminseniz zaten çarpmayacağınızı ve atlatıp yola devam edeceğininizi biliyorsunudur.
Ama kendinizden emin değilseniz ve panik içerisinde frenlere asıldıysanız, muhtemelen çarpmanın gerçekleşeceğini de biliyorsunuz demektir.
Bu durumda motoru yatırın.
Yani Lowsiding olmaya çalışın.
Bırakın motora ne olursa olsun.
Önemli olan sizin canınız.
En fazla sürüklenmeden dolayı bir kaç yanık iziyle olayı atlatırsınız.
Bir diğer meseleye daha deyineyim.
Ne de olsa mal canın yongası.
Düşerseniz ve size bir şey olmazsa motorun telaşına düşeceksiniz.
Bahsetmek istediğm şey şu.
Koruma takozu denilen meretler.
Yani motorunuza taktırdığınız şu şeyler.
Bu ekipman pist için üretilmiştir.
Amaç motoru bir an önce pistin dışına atmaktır.
Yani eğer motorunuzda bunlardan varsa bir an önce kurtulmanızı tavsiye ederim.
Bunlar motora normalde oluşacak zarardan daha fazlasını yaparlar.
Pist kazalarında seyrettiğiniz hoplayıp zıplayan motorlar özel bir yeteneğe sahip motorlar değildir.
Bu takozların sayesinde yapabiliyorlar o hareketleri.
Sadece düşük hızda yana devrilme ve kayma durumunda işe yararlar.
Ciddi kazlarda motorunuzu pert edeceklerdir.
Kafam güzel olduğu için yazdıklarımda bağlantı kuramadığınız yerleri mutlaka sorun arkadaşlar.
Sonra toparlar konuyu güzelleştiririz.
Metehan güzel başlık açmışsın tebrikler...