Arkadaşlar benim bi sorum olacaktı
Tank slapper yani depo tokatlama başladığını hissetiğimizde ne yapmamız lazım ?
Arkadaşlar benim bi sorum olacaktı
Tank slapper yani depo tokatlama başladığını hissetiğimizde ne yapmamız lazım ?
Gazı yavaşça kesip arka freni yine yumuşakça sıkabilirsin. Bir de 500cc altı motorlar böyle bir duruma girmez kolay kolay.
Fren yapma. Hafiften gaz aç. Bir süre sonra geçer.
Tank tokatlama olayı zaten motorun kendini düzeltmesine müsade etmediğimiz durumlarda başımıza gelen bir mevzu.
Tank tokatlama olayında bildiğim kadarıyla öncelikle istemsiz olarak gidona basınç uygulandıysa bu anında fark edilerek kesilir ve motorun kendini düzeltmesine izin verilir. Ani frende ön fren sert sıkılmışsa yine tank tokatlama mevzu yaşanabilir hemen freni bırakarak yine motora müsade etmek lazım. Arka fren çok hafif kullanılarak yavaşlanmalı.
Kollarını sağa sola açıp tüm gücünle zıpla.
Valla fikir veren çok olur da yapabilir misin o var. O bikaç saniye de aklına aldığın eğitimler de dahil hiçbir şey gelmiyor. O kadar pratik yapmalı ve kendini zorlamalısın ki ancak tankslapper esnasında aklına gelsin bunlar. Yani öyle motogp' de ki gibi tank tokatlayıp geri motoru dizginleyeceğim diye bir düşünceniz varsa şimdiden unutun gitsin.
Fren yapma kesinlikle. Gaz ac. Ama yapamiyorsun kardesim. ister istemez gidonu sıkıyorsun. Ve bu yuksek hizlarda olur genelde. Dua et.
O anki panikle uygulanabilirliği ne derece makul olur bilemem ama, sanki bir bölümde Barkın Bayoğlu (Altın Elbiseli Adam) bu konuya değinmişti. Aklımda kalanlar şunlar:
1. Gidon salınmaya başlayınca gidonu kesinlikle sıkma ve düzeltmeye çalışma
2. Depoyu dizlerinle sıkıca kavra
3. Arka frene çok hafif dokunarak yavaşlamaya çalış
4. Gazı sakın bir anda kesme veya açma, yavaş yavaş gaz kolunu kapatarak motoru kompresyona sokmadan hızını düşür
5. Vites artırmaktan veya düşürmekten kaçın
Yanlış hatırlıyor olabilirim ama konuşulanlar bunlar diye kalmış aklımda. Yanlış gelenleri bilgili arakadaşlar düzeltirse bilgi kirliliği yaşatmamış oluruz.
Genelde tek tekerden indiğinizde bir anlık ön lastiğin yerle temasının kesilmesinden veya sürate bağlı olarak ön amortisörlere gelen yükün azalmasından kaynaklanıyor.
Gerçekten zor bir durum, o esnada bunları sakin kafayla düşünmek ne kadar mümkün olur kestiremiyorum.
Road never ends but life does. Ride to live, live to ride.
Tank tokatlama dediğiniz olay, bacakla depo sıkılmamasından dolayı gerçekleşen olay değil mi ? Eğer öyleyse, depo sıkılıp gidon serbest burakılması gerekmiyor mu ?
burda olay okadar anlık ve adam gidonu sıktığı için düşüyor
burda ise adam temkinli davranıyor toparlıyor hala tam olarak naptıgını anlamaya calısıyorum
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:35 ----------
bunu tamamen şansa bağladım
https://www.skoften.net/item/motorri...e_death_wobble
son mesajı bilginozi nin beğendiğini gördüm de içim buruldu :(
Herkes birşey söylüyor açıkçası bu konuda kesin bir görüş yok. İşin aslı biraz şansa bağlı diye düşünüyorum. Fakat benim gözlemlerime göre olay şöyle gerçekleşiyor.
Tank Slaping dediğimiz olay rüzgar ve diğer faktörlerin etkisiyle motorun doğrusal ekseninin bozulması diyebiliriz. Tank Tokatlama düz yolda giderken başlıyorsa ilk başta salınım ile başlar. Sonrasında kötüleşerek Tank tokatlama aşamasına geçer ve sonuç genellikle asfaltı öpmekle sonuçlanır.
Bence eğer salınım aşamasındaysa motor gazı hafifçe kısmak, arka freni hafifçe okşamak işleri toparlayacaktır. Nitekim Mt-09 ve Tracer ile yaşadığım bir iki tecrübede işler kötüye gitmeden bu şekilde durumu toparladım. Henüz tank tokatlama yaşamadım.(Allah Yaşatmasın)
Eğer Durum tank tokatlama aşamasına geldiyse artık tecrübe bile durumu kurtarmaya yetmeyebilir. Bu durumda çoğu kişi gaz açın diyor.(Bana yine mantıklı gelmiyor) İşin Fiziki Tarafını açıklayan yok. Genellikle Herkes kendi yaşadığı tecrübeler ile durumu nasıl kurtardığını anlatıyor. Dolayısıyla işin içerisine şans faktörü giriyor.
Fakat genel olarak Ön Lastik basınç ayarları, Top Case, Amörtisör ayarı gibi etkenler Tank Slaping yaşamanızı etkileyen faktörler. Bunlara dikkat etmek gerekir.
Gaz aç, vücudunu dik oturuş pozisyonuna getir.
Rüzgar ve arka tekere gelecek güç sayesinde gidondaki yük azalıp TS kesilecektir.
Burada okuduklariniz o esnada akliniza gelmez muhtemelen. Hatta aklinizdan gecen seyin son sey olma ihtimali bulundugu icin anlamli seyler dusunebilseniz guzel olur. Mesela son soylediginiz soz "Has...r" falan olmasa iyi olur sanki.
O an yapılabilecek, düşünmeden uygulanabilecek tek birşey var. Gidonu avcunuzda hafifçe serbest bırakın, motosiklet kendini büyük ölçüde toparlayacaktır. O an yapılabilecek tek şey motosikletin kendi dinamiğine güvenmek, ona müdahaleyi azaltırsanız düzelir. Daha öncesinde birkaç kez başıma gelmiş ve aynı şekilde kurtulmuştum, kurtardıklarımdan birinde hızım yaklaşık 160km/h idi. Sadece gidonu avcunuzda serbest bırakın.
Benim aklıma şöyle bir soru geliyor? (mantıksal değil çözümsel olarak nedeni anlamaya yönelik)
Tank slapper başladığında; olay sadece ön teker, gidon ve amortisörlerde olduğuna göre, motoru tek tekere kaldırsak (tekrar yazıyorum pratiği değil teoriyi anlamak için yazıyorum) ön teker yerden tümüyle kalktığı ve arka tekerleğin izi bozulmadığına göre tank slapper işleminin motor arka teker üzerinde diklendiği, yani ön tekerlek havalandığı andan itibaren sonlanması gerekir.
Çünkü amortsitörler yer ile bağlantıları kesildiğinden tepinmeyi bırakacaklardır.
Yukarıdaki çözümün her ne kadar uygulanması imkansız gibi görünsede bir varsayım olarak yukarıdaki mantık doğruysa;
Gazı açmak, ağırlığı arkaya vermek, gidonu rahat bırakmak ön tekerleğin yerle mesafesini artıracağından tank slapperı durdurabilir(mi?).
Böyle bir durumda gaz açmanın mantığı böyle açıklanabilir.
Bir diğer soru da şu:
Varsayalım ki önde amortisör yok. Düz maşa çatal.
Bu durumda, yani önde amortisörü olmayan bir motosiklette tank slapper meydana gelir mi?
Peki ya ön çatalda tek amortisör olsaydı tank slapper olur muydu?
Eğer düz maşada tank slapper meydana gelmiyorsa tank slapperın nedeni öncedeki her iki amortisörün bir anda bağımsız olarak sırayda açılıp kapanmaya başlamalarıdır.
Varsayım doğruysa bu seferde ön lastiğin yer ile temasını hafifletmek ve bunu başlatan nedenlerin başlarında gelen elciklere baskı uygulamak, sıkı tutmak konusuda anlaşılmış olabilir.
Tabi bunlar varsayım ve düşünce.
Allah korusun inşaallah kimsenin başına gelmez. Benimde gelmedi. Buradan yazması kolay tabi.
Ama ben bileği bükmek 2 kitabında da bahsedilenlerden yola çıkarak özellikle bozuk zeminlerde bilinçli olarak gidonu tamamen serbestleştirip hızı stabil tutmaya çalışıyorum. Dirsekleri ve üst vücudu olabildiğince gevşetmeye çalışıyorum.
Umarım işe yarıyordur.
Not: Bozuk zeminlerde ve şiddetli rüzgar sağanaklarında bu dış etkenler ön tekerlek ve amortisör hareketleri üzerinde doğrudan güç uyguluyorlar.
Denemedim ancak, tank tokatlama (türkçe kullanmak istedim ) başladığında tek tekere kalkmak kötü sonuçlanabilir. Çünkü arka teker açısı da bir miktar bozulmakta ve aracın hareket yönü dışına kaymakta, bu durumda tek tekere yükselmek arka tekerin yere basma açısı ile aracın hareket açısı birbirinden farklı olacağı için tekere yükselmek mümkün olmayabilir, olsa da ön teker hızlıca tekrar yere ineceğinden aynı sorun büyüyerek artabilir. Mantıken böyle görünüyor.
Önde tek amortisör de olsa sonuç aynı olurdu, önemli olan amortisörün(amortisörlerin) çalışma şekli olduğu gibi, ön tekerin Kaster açısı. Haliyle sorunu yaratan da, sorun oluştuğunda tasarımı ile sorunu çözen de ön tekerin Kaster açısı. Amortisörler sökülse de lastiklerin esneme payı yine sorunu yaratabilir ve kaster ile yine benzer sonuçlar doğabilir. Test edilmeden kesin birşey söylemek zor.
Birçok farklı kanalda sizin ve benim yaptığımız tabiri caizse "çözüm" doğru görünüyor. Ama çözümden öte sorunun oluşma nedeni genellikle kullanıcı olduğundan bence sorunu kendimizde arayıp sakin sürmek, gergin olmamak, adrenalin/korku/sinirlilik veya motosiklete güvensizlik gibi nedenlerle gidonu sıkmamak çok daha önemli.
Şu an bu konu içerisinde 2 kullanıcı var. (0 üye ve 2 misafir)