Gönül isterki motosikletlerimize yaz-kış binelim. Ancak her zaman bu mümkün olmayabiliyor. Kimi zaman yaşadığımız bölgenin iklim şartları, kimi zaman bizim uygun olmayışımız buna neden olabilir. Peki, eğer kışın motorumuza binemeyeceksek, onu nerede nasıl ve ne şekilde muhafaza edeceğiz. Bununla ilgili yabancı siteleri gezdim dolaştım ve topladığım bilgileri sizler için çevirerek burda paylaşmak istedim. Adım adım ve madde madde gideceğiz. Evet hazırsak başlayalım;
1 - Muhafaza edeceğimiz yeri belirleyelim ve gerekli ekipmanları hazırlayalım
Motorumuzu nereye koyacağımızı önceden planlamalı ve son ana bırakmamalıyız. Bulacağımız yerin çok soğuk ya da çok sıcak ısı seviyelerine gelmeyecek bir yer olması önemli. Ayrıca bu yer, kimyasal gazlar çıkarabilecek malzemelerin bulunmadığı bir garaj vs. olmalı, çünkü bu tür gazlar motorun organik parçalarına (lastik, plastik aksam vs.) zarar verecektir. Elektrik motorları ve ısıtıcılar da çalışmaları esnasında ozon üretirler ve ozon lastiklerimizin baş düşmanlarındandır. Bu yüzden, motorumuzu ozon kaynaklarından uzak bir yerde muhafaza etmeliyiz.
Motorumuzu koyacağımız zeminin toprak bir zemin olmaması da tercih sebebi olmalıdır. Toprak zeminler kış boyunca yağan kar ve yağmurun nemini toplayıp sizin motorunuzun üzerine yağdıracaktır. Kış sonunda motorunuzun pas içinde olmamasını istiyorsanız kuru, nemsiz bir yerde muhafaza etmelisiniz.
2 - Motorla son bir tur, depoyu fulleme işleri
Motorumuzu yıkayıp temizlemeden önce son bir gezi iyi olacaktır. Gezimiz 20 dakika civarlarında olabilir. Gezi sonunda garajımıza (saklayacağımız yer) dönerken depoyu fullemeyi unutmuyoruz. Ayrıca Türkiye'de nerede satılır ve adı nedir bilemiyorum ancak benzine katılan bir stabilizatörden söz ediliyor. Motorumuza gezi sonunda bunu da ekliyoruz. Bu malzemeyi ekleme amacımız ise benzinin içindeki değişik bileşimlerin, uzun süreli kullanmama durumlarında motorun karburatoru ve yakıt sistemindeki diğer parçalara zarar verebilecek olması. Ayrıca motorumuzu ısıtmak için durduğu yerde uzun süre çalıştırırsak, ısınan krom egzoz borumuz, yeterli soğuma alamayacağı için sararacaktır, bilginize.
3 - Yağ değişimi
Motorumuzu kış uykusuna yatırmadan önce alacağımız belki de en önemli önlem, yağ değişimi olacaktır. Motorumuzla az önce tur atmıştık ve motorumuz hala sıcak. Motorumuzun yağını, sıcakken değiştirmeliyiz, bunu unutmayın. Ayrıca bazı kitapçıklarda veya broşürlerde kış için saklayacağımız motorumuzun yağ haznesini ağzına kadar doldurmamızı tavsiye edebilirler. Bunu kesinlikle yapmayın. Motorumuza kendi kullanma klavuzumuda bulunan "normal" miktarı koyacağız. Değiştireceğimiz yeni yağı mümkün olduğunca ucuz almaya çalışın. Çünkü bu yağı, bahar geldiğinde tekrar boşaltacak ve kaliteli yağımızı dolduracağız. Yeni yağımızı da doldurduktan sonra motorumuzu çalıştırıyoruz ve 1-2 dakika çalışır durumda bekliyoruz. Bu sayede yeni koyduğumuz yağ, motorun içindeki eski yağın yerini tamamen alabiliyor. Bunu da yaptıktan sonra motorumuzu kış uykusuna yatacağı yere tekrar geri koyuyoruz.
4 - Motorumuzun yerden temasını keselim
Motorumuzda orta ayaklık varsa, bunu kullanarak motorumuzu bırakıyoruz. Hatta mümkünse lastiklerin altına uygun tahtalar hazırlayarak zeminle temasını kesiyoruz. Ancak motorunuzun orta ayaklığı yoksa, motorunuzu dikey konumda tutmak ve yerden kaldırmak için ilginc materyaller kullanmanızı tavsiye etmiyoruz. Motoru yerden keseyim derken düşmesini kimse istemez. Eğer bunu yapamıyorsanız, motorunuzu kış boyunca en azından haftada bir kere bulunduğu yerden 1 metre kadar hareket ettirerek uzun süre zemine lastiğin aynı bölgesinin temas etmemesini sağlıyoruz.
5 - Hava girişi ve egzozun kapatılması
Tercihen motorumuzun sıcak ancak egzozumuzun soğumuş olduğu sırada, egzozumuzun içine bir miktar WD40 (pas önleyici bir sprey) sıkacağız. Ve ardından uygun bir malzeme ile (tercihen plastik, lastik) egzozumuzu hava içine giremeyecek şekilde tıkıyoruz. Aynı işlemi karburatorun hava girişine de uyguluyoruz ki motorun içine hava ile beraber nem de girmesin.
6 - Akünün çıkarılması ve doldurulması
Kış boyunca yatacak olan motorunuzun aküye ihtiyacı olmayacaktır. Akümüzün daha stabil sıcaklıkta muhafazası için onu çıkarıp eve goturmemizde fayda var. Akünün içindeki sıvı donduğunda, diğer sıvılar gibi genleşeceği için akünün çatlamasına ve kullanılmaz duruma gelmesine neden olabilir. Yok eğer motoru muhafaza edeceğimiz yer sıcak diyorsanız aküyü sökmek zorunda değilsiniz. Ancak bakımı ve temizliği nedeniyle sökmenin size hiçbir zararı olmayacak, faydası olacaktır. Ayrıca akümüzün şarjını da dolu tutmamız iyi olur.
7 - Motorun temizlenmesi, kurutulması ve parlatılması
Motorumuzu yıkamak için sabunlu bir kova su yada motosikletler için üretilmiş şampuanlardan kullanabilirsiniz. Motorumuzu kesinlikle basınçlı su pompaları ile yıkamıyoruz. Basınçlı suyun motorun aksamına zarar verebileceğini unutmayın. Motorumuzu iyice yıkadıktan sonra iyice kurulamalıyız. Motor kısmı sıcaksa kendiliğinden kuruyacaktır. Ancak ıslak ve nemli kalan diğer parçaları kurulamaya özen gösterin. Motorumuzun boyalı, kromajlı kısımlarını da gerekli koruyucular ya da parlatıcılar ile temizlersek, kış boyunca paslanma ihtimalini minimuma indirmiş oluruz.
8 - Motorun örtülmesi
Motorumuzu yıkadıktan sonra iyice kuruttuğumuza emin olmalıyız. Daha sonra motorun üzeri "nefes alabilen" kumaş bir örtü ile örtülmelidir. Eğer motorumuzu kapalı bir yerde bırakamadık ve yağışa karşı da koruma istiyorsak, bu amaç için üretilmiş Gore-tex brandaları tercih etmeliyiz. Motorumuzu tamamen naylon bazlı ve hava geçirmeyen bir branda ile örtersek, alttan gelen nemli havanın motor üzerinde toplanmasına neden oluruz ki, metal parçaların baş düşmanı nemdir.
9 - Motorumuzun tekrar yollara dönüşü
Brandamızı çıkarıyoruz. Daha sonra motorumuzun çalınmasına karşı takmış olduğumuz büyük kilitlerimizi de çıkarıyoruz. Daha sonra lastik havalarımızı kontrol ediyor ve uygun değilse gerekli havayı lastiklerimize basıyoruz. Motorumuzu eğer ayaklık üzerinde yerden yükseltmişsek, dikkatlice indiriyoruz. Daha sonra motorumuzu yıkayarak üzerine daha önceden sürdüğümüz pas önleyiciler ve diğer koruyuların akıtılmasını sağlıyoruz. Daha önce çıkardığımız akümüzü, şarj edilmiş olarak motorumuza takıyoruz. Motorumuzun gaz kelebeğini, ON/RES/PRI şeklinde olan motorlarda önce 20 saniye kadar PRI konumuna, daha sonra ON konumuna getiriyoruz. ON/RES/OFF şeklinde olan motorlarda ise direk ON konumuna getiriyoruz. Egzozumuza ve hava girişlerine taktığımız plastik parçaları çıkarıyoruz. Motorumuzu havalandırması iyi olan bir yere alarak 20 dakika kadar rölantide çalıştırıyoruz. Motorumuzu 2 aydan daha uzun süre kullanmadı isek (ya da motorumuzu korumak için yağı kış başında değiştirirken ucuz yağ koydu isek) yağını değiştiriyor ve kaliteli bir sentetik - yarı sentetik yağ koyuyoruz. Yetkili servise ya da iyi bir ustaya giderek motorumuzun sübop ayarını yaptırıyoruz. Bujileri kontrol ettiriyor ve gerekiyorsa (ki gerekme ihtimali oldukça yüksek) değiştiriyoruz. Yine yollardayız... İyi sürüşler..