Şu anda piyasada satılmakta olan ve 100€ altı ve 700€ üstünde satılan farklı
markalardaki kasklar Motorrad dergisince test edilmiş.Çıkan sonuçlar ise
inanılmaz...Kimi 100€'dan ucuz olan kasklar piyasa fiyatı 700€ olan
kasklardan daha kaliteli ve sağlam.Adını sanını duymadığımız
kasklar,kimimizin gıpta edipte alamadığı kasklardan çok daha fazla koruma
sağlayabiliyor.Ancak sağlam kasklarda tasarım nedense şekilsiz.
Ne kadar zamandır bunun gibi bir test arıyordum.Sonunda buldum.Biz ne kadar
güvenli yada sağlam gidersek gidelim başka birisinin hatası yüzünden olsa
dahi bir kaza anında kafamızdaki kaska ne kadar güvenmeliyiz?Pahalı olması
bir kaskın iyi olduğu anlamına geliyormu?Bu topici diğer forumlarda da üye
olup aççam...
Çeviri @ Honda-balı
Babadan kalma tekniklerle koydum resimleritest 2005 yili MOTORRAD dergisinin 16. sayisindan
Holger Hertneck hazirlamis
Fotolar Bilski , Hertneck, Rettenmayr
ZAYIF GÖSTERI / Schwache Vorstellung
Kendi kendime bu testten sonra soruyorum ,ECE-R 22.05 ne icin var? O (ECE-R 22.05) aslinda, bu norm ile kontrol edilmis kasklarin olasi bir kazada en düsük (asgari) standarti korumasini garanti edebilmeli. Bundan bagimsiz olarak, kasklar test prosedürü (-20 derecede ki testte), ECE-R den sonra ne kadar mantikli olsa da ,ECE-etiketinden beklenen sinir degerini tutturmak zorundalar. Sonucta tüketiciler sözverilen korumaya güveniyorlar.
Ve simdi de bu alarmveren Carpma/Darbe izolasyonunun sonuclari.
Sayin kask üreticileri; nasil oluyor da piyasaya sundugunuz kasklar bu normda bir basarili bir basarisiz oluyorlar. Bu böyle olmamaliydi.Ayni kaliteyi koruyan kasklar sunmaniz mümkün olabilmeliydi ve bircok kaza arastirmacisinin/uzmaninin görüsüne göre zaten cok yüksek olan degerlerin icinde kalabilmeliydi. Kim bu engelleri asamaz ise ,benim fikrime göre motosiklet kask pazarinda hic bulunmamali. Ve kendime soruyorum ki, Test enstitülerinin sonuclarina nereye kadar güvenebilirim. Cünkü ECE-Etiketi olan bir kaskin darbe izolasyon testini gecememis olmasi aslinda düsünülememeli.
Benzeri olmayan durumlarda cok yüksek degerler, bazen test ölcüm toleransi veya test düzeneginde kesin olmayan ayarlar ile aciklanabilir. Bu durumda bir cok kez kötü not almis adaylar dikkat cekiyor ise kesinlikle bir üretim hatasi mevcuttur. Kötü sonuclar gelecek zaman icinde MOTORRAD tarafindan yürütülen testlerde de onaylanirsa, harekete gecilmeli.
Genel olarak; bütün bir seri icerisinden rastgele alinan numuneler hatali ise o seri komple pazardan cekilmeli.
Otomotiv sektörü, kamuoyu baskisinin sayesinde, sürüs emniyet problemlerinde olusan en ufak bir süphede komple bir seriyi gözden gecirmek veya revize etmek icin Fabrikaya /tamirhanelere cagirir. Bizim gibi iki teker sürücülerinin daha cok emniyeti saglamak üzere kafa yormasinin tam vakti. Cünkü hic bir trafik katilimcisi bizim kadar tehlikeye acik degil.
Bizler icin Motosiklet kaski bir numarali emniyet donanimidir.Hatali ürünler tolere edilmemeli. MOTORRAD bu konunun takipcisi ve arkasinda, gelismeler hakkinda sizi (sevgili bayan ve bay okurlari) bilgi
Almancası olan biri warsa neler yazdığını açıklarsa çok sevinirim.
Teste katılan kasklar alfabetik sırayla şunlar :
1- AGV Ti-Tech,
2- Airoh Stardom
3- BMW Sportintegral
4- Dainese AirStream
5- HJC ZF-9
6- İXS HX 240
7- Lazer Tornado
8- Marushin TNT800 NX
9- Nexo Maze II
10-Nolan N83
11-Probiker RX Fiber
12-Schubert S1
13-Shark S800
14-Shoei XR1000
15-Suomy Spec 1R
16-Takachi TK30
17-Takai Tx12
18-Uvex Helix RS Carbon
19-Vemar VTX Alkon
20-X-lite X-601
Teste Dainese sebebini anlamadım ama kaskını geri çekmiş...Dolayısıyla 19
kask teste girmiş...Testte ne gibi aşamalar olduğu yazıda yazıyor ama
Almancam yok resmi koyduğumda Almancası olan bir arkadaş çevirirse çok
sevinirim...
Gelelim Sonuçlara:
1.Schuberth S1 (TR fiyatı 400-450€):
2.Uvex Helix Carbon (TR fiyatı 1000€)
3.BMW Sportintegral (TR fiyatı ?)
4.Takachi TK30 (TR Fiyatı ?)
5.Marushin TNT800 (TR Fiyatı 230€-295€)
6.Xlite X-601 (TR Fiyatı 290€-390€)
7.Shark S800 (TR fiyatı 200-230€)
8.Nolan N83 VPS [(TR fiyatı 200€-220€)N82]
9.Shoei XR1000 WSK (TR fiyatı 460€)
10.Probiker RXfiber (TR Fiyatı ?)
11.Airoh Stardom (TR Fiyatı ?)
12.Takai TX12 (TR Fİyatı ?)
13.İXS HX 240 (TR Fiyatı ?)
14.HJC ZF-9 (TR Fiyatı 100€'dan az)
15.Suomy Spec 1R (TR Fiyatı 570€-790€ 8O )
16.Nexo MazeII (TR Fiyatı ?)
17.AGV Titech (TR Fİyatı 500€-690€ 8O )
18.Lazer Tornado (TR fiyatı 225€)
19.Vemar VTX Alkon (TR Fiyatı 220-290€)
Puanlamada fiyata göre çarpma testindeki performansta baz alınmış.Yani
Çarpma testlerinde Shark ve Shoei çok yakın dereceler elde etse bile fiyatı
daha uygun olduğu için Shark'a daha çok puan verilmiş.Ancak fiyat unsurunun
etkisi oldukça az.Kask testinde ARAi olmaması dikkatimi çekti.Ben sizlere
açıklayıcı bir şekilde fiyat unusurnu göz ardı ederek yalnızca çarpma
testlerine dayanarak sıralama yapacağım:
Alman Motor Rad dergisinin yaptığı bu kask testinde Fiyat unsuru minimum %3 maximum %9 olarak yansımış..Yani testlerde daha iyi sonuçlar alan Shoei fiyat unsuru yüzünden Shark'ın gerisinde kalmış oysa benim yaptığım ortalama alma yöntemiyle fiyat unsurunu ortadan kaldırırsak Shoei 2. sırada Shark ise 7.
Şimdi bu testlerde edilen sonuçları fiyat faktörünü ortadan kaldırırak yazacağım.Elimden geldiğince de açıklamaya çalışçam.Eksiklikler olabilir.Almancam yok bakarak anca bu kadar anlayabildim
Şimdi bu testte her kaskın 2 farklı bedenini(M ve XL),3 farklı sıcak ortamda(-20,+50,+20) 2 farklı teste tabii tutmuşlar.Testlerden bi tanesi darbe testi,diğerini ise anlamadım (HIC-WERT)
Ben tüm sıcaklıklarda ve her iki bedeninde test ortalamasını aldım.Yalnızca TR'ye de satılan kaskların ortalamasını aldım öbür türlü işin içinden çıkamazdım.
Ortalamalar aşağıda:
G Testi(Darbe Testi)------------Diğer Test
1.Schuberth...151-------------1.Schuberth...960
2.Shoei..........180------------*2.Airoh...........1330
3.Xlite............185------------3.Shoei............1355
4.Marushin......187-----------4.Marushin.......1481
5.Airoh*.........192------------5.Shark............1524
6.Shark..........196------------6.Vemar...........1526
7.Nolan...........197-----------7.Xlite...............1530
8.HJC.............203,3----------8.Nolan.............1591
8.AGV............203,3----------9.LAzer.............1606
10.Suomy.......207-----------10.AGV..............1687
11.Lazer.........209-----------11.HJC...............1739
12.Vemar.......210-----------12.Suomy...........1784
*: Airoh kaskları -20 ve +50 dereceki testlerde çok kötü değerler elde ettiği için genel sıralamada 11.(TR'de satılanlarda 7.) sırada ancak +20 derecedeki testlerde elde ettiği sonuç Shoei ile nerdeyse aynı.Ancak Bu gibi havalarda motora bindiğinizde hava 10 derece bile olsa sürekli yediği rüzgardan kaskın sıcaklığı -10 hatta -20 dereceye kadar düşebiliyor.Yada yazın ortasında uzun yola gittiğinizde tepedeki güneş kaskınızı sürekli ısıttığı için kaskın sıcaklığı 40-50 derecelere kadar çıkabiliyor.
Genel Sonuç:
1. Schuberth S1 açık arayla her iki testte de tartışmasız bir numara:
2.Shoei XR1000 popüler olduğu kadar testlerden de aldığı sonuçlar çok olumlu:
3.Airoh Stardom normal koşullardaki performansı inanılmaz ancak -20 ve +50 dereceki testlerde çok kötü değerler elde ettiği için genel sıralamada 11.(TR'de satılanlarda 7.) sırada ancak puan ortalamasından yola çıkarsak 3.sırada,tartışmaya açık...
4.Marushin TNT800NX Türkiye pazarına bu sene giriş yapıyor.Test sonuçlarına göre Japon sağlamlığını kanıtlamış gerçektende.
5.Xlite X-601:Yarışlardaki performansını caddelere de yansıtan X-lite testlerden aldığı puanlarla ilk 5'te..
6.Shark S800:İlk 5'e girme şansını kılpayı kaçırmış olsada kalitesini bir çok tanıdığım yarışçı arkadaşım onayladı bile...
7.Nolan N83: Testte en ortalama değerlere sahip kask Nolan.Vasatın üstü puanı.Tatminkar
8.Vemar:+50 derecedeki darbe testinde darbe emişindeki etkisizlik onu genel listede sonuncu yapmıştı.Ama normal +20 derece aldığı puanlar olumlu olduğu için TR'de satılan kasklar arasında 8.
9.AGV:+50 derecedeki testleri başarıyla geçen AGV,-20 dereceki testlerde resmen çuvalladı.İtalyanlar bu kaskı kendi iklimlerine göre yapmışlar,Yaşadığınız ülke akdeniz ikliminde değilse AGV'yi tercih etmek için Rossi'nin karizması söz konusu olamaz...
10.HJC:Genel olarak ortalama değerler sergilesede -20 derece yapılan testen hiç puan alamayışı onu 9.yaptı.Fiyatıda testteki en ucuz kask.
11.Lazer:Türkiye'de oldukça geniş bir kullanıcı kitlesi olan Lazer kasklarının testteki durumu oldukça ilginç.Bedeni Medium olan kask testlerde olumlu sonuçlar çıkartıyor olmasına rağmen XL bedenindeki kaskın test sonuçları tolerans sınırlarının aşırı üstünde.Bir mühendislik hatası tahminimce.Yani Lazer kask alacaksanız Medium'u güvenerek alabilirsiniz ancak Kafa bedeniniz XLarge ise kamikazeden farkınız yok.
12.Yeryüzünde satın alabilceğiniz en pahalı kask,bir deste dünyaca ünlü yarışçının giymesi ve erişilmez fiyatı bir kaskı en iyi yapabilirmi?+50 derecedeki başarılı sonuçlarına rağmen -20 ve +20 dereceki kabul edilemez sonuçları testin sonuncusu yaptı.Erişilmez fiyatı ve can alıcı desenleriyle dikkat çeken bu kaskın asıl dikkat çekmesi gereken özelliği bir kaza anında sizi koruyamıyor olması...