Motosiklet zincirleri özenli bakım ister, hem uzun ömürlü olmaları hemde kopma kırılma gibi süprizlerle karşılaşmamak için 250-300 km de bir yağlanmalı ve yeteri kadar kirlendiği ve yağ tabakasının kalınlaştığı (zamanla kir ve toz toplar) görüldüğü zamanda temizlenmelidir.
İyi bir bakım ile zincir ömrünü iki katına çıkarmak bile mümkün.
Önce temizlikden başlayalım;
Zincir temziliği için en iyi madde gazyağıdır, bir çok üretici zaten kullanım kılavuzunda "zincirinizi kerosen ile temizleyin" der. Kerosen bildiğimiz Gazyağıdır. Kerosen bulacağım diye uğraşmayın, gerçi günümüzde büyük şehirlerde gazyağı bulmakda kolay değildir. (Yazının sonunda İstanbul için nereden gazyağı temin edebileceğinizi yazdım)
Temizlik için çoğu kişi (özellikle tamirhaneler) mazot ve benzin kullansalarda bu yanlıştır, mazot ve benzin yağlı bölgeler için iyi bir temizleyicidir fakat yüksek çözücülükleri nedeni ile zincire özellikle O-Ringlere zarar verirler. Asla bu iş için benzin ve mazot kullanmayın, gazyağı bulma imkanınız yoksa kaliteli bir bulaşık sabununu suya karıştırarak sabunlu su ve fırça ile temizleyebilirsiniz. Zor olsada aslında en sağlıklı yöntem sabunlu sudur, ama hem O-Ring ve zincire zarar vermediği için hemde kolay temizlik sağladığı için biz gazyağını rahatlıkla kullanabiliriz. Ki zaten üreticilerde bunu tavsiye ediyorlar.
Ne Lazım?
Bize lazım olan şeyler ; Gazyağı, Küçük bir Fırça, Küçük Bir Kap ve eğer yerimiz müsait değil ise pisliğin yere akmaması için Bir Leğen.
Motorumuzun orta sehpası varsa orta sehpaya, yoksa arka tekeri kaldıran arka sehpaya, o da yoksa benim gibi takoz üstüne alıyoruz
Gazyağını küçük kabımıza biraz doldurup (fırçayı batırabileceğimiz kadar) başlıyoruz zincirimizi temizlemeye, zincir yağdan arınıp parladıkca keyifleniyoruz tabi Bu arada gazyağımızı azar azar dökersek elimizdeki gazyağının hepsi birden kirletmemiş oluruz. Kullanacağımız fırça yüksek ihtimalle kalitesiz yada eski olacağı için kopan kılların zincir arasına girmemesinede dikkat edelim, dikkat edeceğimiz diğer bir nokta ise kirlenen gazyağımızı çevreye zarar verecek şekilde boşaltmamaktır.
Temizlenen zincirimizi suyla yıkayıp duruladıktan sonra kuruması için ya bekleyeceğiz yada elle müdahele edip kurutacağız.
Yağlama :
Yağlamaya geçmeden önce dikkat etmemiz gereken şey lastiği ve cantıda aynı anda yağlamamaktır. Bunun içinde bir karton yada gazete kağıdından yardım alabiliriz.
Yağlamaya hazır ve temizlenmiş zincirimiz :
Zincir yağlamak için en ideal ve kolay bulunur olan Castrol Chain Wax'ı tercih ettim, sizde heryerde kolayca bulabilir ve kullanabilirsiniz. Hediyesi 15-17 YTL.
Bir yandan tekerleği çevirip zincirin tur atmasını sağlayıp diğer yandanda zinciri bu sprey ile güzelce yağlıyoruz.
Şöyle bir hal alıyor :
yağlama işlemi bittikten sonra dişlideki ve etrafa sıçrayan fazla yağı temizlemeliyiz.
Zinciri yağladıktan sonra donup gerekli yerlere yapışması için 1-2 saat (mevsime göre) beklemeliyiz. Eğer yağlamadan sonra hemen hareket edersek zincirdeki yağ etrafa sıçrayacaktır.
Zinciri yağlarken karton yada gazete kullanmaz isek cantımız şu görüntüyü alır :
Gerçi onuda gazyağı ile temizlemek mümkün ama ne gerek var.
Cantın temizlendikten sonraki hali:
/////////////////////////////////
Merak edenler için gazyağını nereden temin ettiğimi de yazayım, haftalardır bütün İstanbul ' u alt üst tmeme her önüme çıkan benzinciye sormama , bütün biziklet ve motosiklet forumlarını aramama rağmengazyağını nereden temin edeceğimi bulamamıştım. Tek öğrendiğim gazyağını Petrol Ofisinin ürettiğiydi, bende petrol ofisinin internet adresinden istasyon telefonlarını bulup civarımdaki bütün istesyonları aradım ama yok yok. En son bir PO istasyonunu aradığımda bana ancak olsa olsa "sanayi mahallesindeki eski PO istasyonunda" bulabileceğimi söyledi. Bende kalktım gittim, o da ne neredeyse çıkmaz sokak diyebileceğim bir yerde çok eski bir istasyon. Pompaların sayaçları bile manuel eski tiplerden ve harabe. Ama gazyağı vardı çok şükür, hemde benzin verir gibi pompadan basıyorlardı götürdüğünüz kaba
Nerede olduğuna gelince; 4. Levent ten Sanayi Mahallesine giriyorsunuz ve aşağı doğru iniyorsunuz. Yolun sonlarına doğru bir meydan var ve tam ortada büyük bir cami, yol burda çatallaşıyor. Siz sağdan aşşağı inmeye devam ediyorsunuz ve yolun sonuna doğru sağda dediğim istasyonu görecekseniz.
Anadolu yakası için tavsiyem eski ve ücra köşede kalmış benzin istasyonlarına bakmalarıdır.
Kazasız günler...