Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Motosikletlerde Fren ve Durma Mesafesi

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    30 Mayıs 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    YBR 125
    Merhabalar

    Tehlikeyi sezdikten sonra tam frenleme yaparak motorun durmasına kadar geçen süreyi ve yolu merak ettim ve biraz araştırma yaptım. Sonuçları sizinle paylaşmak istiyorum.

    Motorun tam durmasına kadar geçen sürede neler yapıyoruz, neler oluyor?

    1. Tehlikeyi gördükten sonra fren yapmaya karar veriyoruz. (Sürücü tepki süresi)
    2. Ayak frene basmaya ya da el frenini sıkmaya başlıyoruz. (Frene basma süresi)
    3. Frene basınç uyguladığımız için fren sistemindeki hidroliğin basıncı artmaya ve balatalar sıkmaya başlıyor. (Fren tepki süresi)
    4. Balataların diske ya da kampanaya yaptığı basıncın etkisiyle tekerleklerin dönme hızı yavaşlıyor. (Bloklama süresi)
    5. Fren sistemindeki basıncın artması nedeniyle bloklama başlıyor ve tekerleklerin artık dönmüyor ve araç bir süre sonra tam duruyor. (Fren süresi)

    Bu beş aşamadan sonra durma sağlandığı için bunların toplam süresi DURMA SÜRESİ olarak adlandırılıyor.

    Fren ve durma süresinin hesaplanmasında kullanılan önemli değişkenlerden birisi de aracın ve yok koşullarına göre değişen tutunma katsayısı. Bunu şöyle anlayabiliriz: Aracı düz bir zeminde belirli bir hıza eriştikten sonra rölantide gitmeye bıraksak rüzgar, aracın ağırlığı, yükü, lastiklerinin durumu vb. nedenlerle bir süre sonra tamamen duracaktır. Bu katsayı buzlu yeminde 1 m/s² kabul edilirken ABS'li bir otomobilde 7,5 olduğu varsayılıyor.

    Motosikletlerde ise şöyle:

    Sadece arka fren kullanıldığında: 4,0
    Sadece el freni kullanıldığında: 6,5
    Her iki frenle optimal frenlemede:10,0

    Hesaplamada kullanılan diğer değerleri ise şöyle:

    1. Sürücü tepki süresi 0,35 s
    2. Frene basma süresi 0,20 s
    3. Fren tepki süresi 0,05 s
    4. Bloklama süresi 0,22 s

    Bloklama süresi motosikletin teknik özelliklerine göre 0,2 ile 0,4 s arasında değişebiliyor.

    Bu değişkenlerle yaptığım hesaplardan bazı örnekler vermek istiyorum. Ani durumlarda Sadece arka freni kullandığınızı varsayarsak.

    Hız: 10 km/s
    Fren mesafesi 0,68 m
    Durma mesafesi 2,86 m

    Hız: 50 km/s
    Fren mesafesi 22,61 m
    Durma mesafesi 33,90 m

    Hız: 100 km/h
    Fren mesafesi 93,42 m
    Durma mesafesi 116,10 m

    El ve arka freni birlikte kullanarak ideal bir frenleme gerçekleştirdiğinizi düşündüğümüzde bu rakamlar şöyle oluyor.

    Hız: 10 km/s
    Fren mesafesi 0,14 m
    Durma mesafesi 2,18 m

    Hız: 50 km/s
    Fren mesafesi 8,18 m
    Durma mesafesi 19,32 m

    Hız: 100 km/h
    Fren mesafesi 35,59 m
    Durma mesafesi 58,12 m

    Bu değerler otomobillerle karşılaştırıldığında şöyle söylenebilir.
    -- Sadece arka frenleri kullandığınızda otomobile göre durma mesafeniz iki katına çıkar
    -- Sadece ön frenlerle yaklaşık olarak otomobille aynı mesafede durursunuz. (Tabi ki bu kuramsal bir yaklaşım, kimse herhalde yüksek hızlarda sadece ön frenle durmayı düşünmüyordur)
    -- El ve arka frenleri ideal olarak kullanmayı öğrendiğinizde ise otomobillerden yaklaşık %25 daha kısa mesafede durabilirsiniz.

    Bu değerler ideal zemin ve yol koşulları için verilmiştir. Islak zeminlerde, buzlu ve karlı yollarda, yük ya da artçı ile durma mesafesinin arttığı da unutulmamalı...

    Frenleriniz her daim keskin olsun!
    :cat: [COLOR="DarkRed"]En büyük küçük![/COLOR]
    [B]Dylan 150 hakkında bilgiler[/B]:
    [INDENT]dylan150.wordpress.com[/INDENT]


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Kemal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Mart 2006
    Şehir
    Şirinevler/İstanbul
    Motosikleti
    Motora veda etti :(
    Bende geçen gün neden duramadım acaba frenlerde mi bi sorun var diye düşünmüştüm. 30 km hızla giderken 10 mt önüme geçen arabaya bodazlamasına dalmıştım. :( Yakında sırtıma birde paraşüy takacam öyle dururum artık

  3. #3

    Üyelik
    29 Ağustos 2005
    Alıntı scud adlı üyeden alıntı
    Bende geçen gün neden duramadım acaba frenlerde mi bi sorun var diye düşünmüştüm. 30 km hızla giderken 10 mt önüme geçen arabaya bodazlamasına dalmıştım. :( Yakında sırtıma birde paraşüy takacam öyle dururum artık
    satte 30 km. mi? dakikada 30 km. mi?yoksa saniyede mi scud füzesi gibi.

  4. #4
    PcKopatGhostRider - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    Honda CBR 600F
    güzel bilgiler.. tşkkrler..
    CBR 600F Honda,

  5. #5
    intercom - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Kawasaki 750 LTD (avartardaki)
    himm gercekten bir arabadan %25 daha erken durabilirmiyim? özellikle fren konulu iki egitime katildim ama bir arabadan daha evvel durabilecegimi kimse izah etmemisti
    all you need is love

  6. #6
    Gökhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Haziran 2006
    Şehir
    Rize
    Motosikleti
    F 650 GS
    gerçekten güzel bilgiler. teşekkürler

  7. #7
    V&B - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Temmuz 2006
    Şehir
    evde
    Motosikleti
    HYUSONG GV 650 dermişim :)
    payşlaşım için teşekkürler.güzel bilgiler eyvallah.

  8. #8
    koyulacivert - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Haziran 2006
    Şehir
    İstanbul / Kozyatağı
    Motosikleti
    Dorado V5
    yararlı bilgiler olmuş eline sağlık
    Dorado V5

  9. #9

    Üyelik
    27 Haziran 2006
    harika olmuş eline sağlık, çok faydalı bilgiler. (inşallah bir daha düşmeyeceğim)

  10. #10
    onderugur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Nisan 2006
    Motosikleti
    mondial 150zc 2006
    motorunun arka frenleri abs olan arkadas varmi acaba.benim motosikletin arka frenleri abs. hafta sonu uckere ayni seyi tekrarladi.duz yolda hizimi artiriyorum50,60,70,80,den sonra gaz vermeyi birakiyorum.yani gazi hepten kesiyorum.
    motor kendi suratinde giderken frene basiyorum fren yok,sifir.yani isin asli frene ilk basmamda fren kesinlikle fren yok,bos gidip geliyor.fakat ikinci seferde hersey normale donuyor.fren siki bir sekilde normal isini eksiksiz yapiyor.servise gittim ,abi hava yapmistir dediler.havasini aldilar hatta usta motorla bi turladi tamamdir abi dedi.ayni aksam bende denemek istedim.gittim yine duz yola bastim 80,i ve yine ayni seyi yapti.bir kere bos basiyor,ondan sonra duzeliyor.bir haftalik motor.acaba gerimi iade etmeli.yoksa tamiri yapilabilir biseymi. bir bilen varmi yada ayni seyleri yasayan.
    saygilar.
    az sadaka cok belayi def eder. h.s.

  11. #11
    bigbangson - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Mayıs 2006
    Şehir
    bandirma
    Motosikleti
    mobylette 4x50cc+mondial 150kn=inşallah bir gün cbr900rr yenisi yok ama hastasıyım
    verdiğin bilgiler güzel bilgiler fakat sanki bu işte bir yanlışlık var nedenine gelince bir motorsiklet bir otomobilden daha çabuk duramaz..çünkü sende 2 teker onda 4 teker var.tutunma katsayısı daha yüksek yani fakat şunlarıda hesaba katarsak bu işin içinden çıkmak mümkün değildir..
    1..motorsikletin ağırlığı+senin ağırlığın+ artçının ağırlığı varsa..
    2..frenlerinin sağlamlığı+bakımı+kalitesi
    3..lastiklerinin kalitesi+yola uygunluğu
    4..yolun kalitesi..
    5..senin frenleme şeklin ve tepki süren..
    6..her kullanıcı aynı fren mesafesinde duramaz..

    o yüzden motorunuzun fren mesafesini boş bir yolda denemenizde fayda var
    bir artı daha tehlikeli durumlarda frenlemek çok zordur ve tecrübe gerektirir..yada şans..
    ön fren %60 arka fren %40 kullanılır..yani motor en hızlı bu ölçülerde durur..
    [FONT="Arial Black"][SIZE="2"][COLOR="Blue"]insanlık tekerleği keşfetti sonra da motorsikleti[/COLOR][/SIZE][/FONT]

  12. #12

    Üyelik
    30 Mayıs 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    YBR 125
    Yeniden merhaba,

    Fren ve durma süresi konusunda bilgi sahibi olmamız gerçekten önemli. Katılıp üzerinde düşünmemizi sağladığınız için bütün arkadaşlara teşekkür ederim.

    Ben bu bilgileri kendim de düştükten sonra yabancı kaynaklardan derledim. 30-40 km hızla giderken aniden 4-5 metre ötemde önüme çıkan bir araca çarpmamak için fren yaptım ve yana yattım. Sonra da bu fren meselesi üzerine düşünmeye başladım.

    Üç soru hakkında öğrendiklerimi aktarmak istiyorum:

    1. Motosikletlerin fren sistemleri daha mı etkili?

    Evet, bunun nedenini ancak tahmin edebiliyorum. Otomobillere göre çok daha hafifler... Belki teknik olarak başka nedenler de vardır, öğrenirsem burada sizlerle paylaşırım.

    Eğer ideal bir frenleme gerçekleştiriliyorsa motosikletlerin tutunma katsayısı bütün kaynaklar tarafından otomobillere göre çok daha yüksek olarak veriliyor. Bu da hızınıza bağlı olarak durma zamanını ya da mesafesini yaklaşık %25 cıvarlarında etkiliyor.

    2. Ön ve arka frenlerin kullanım oranları.

    Değişik motosiklet kullanım deneyimlerine sahip 110 kişiyle yapılan bir araştırma sonucuna göre fren gücünün dağılımı

    Ön fren: % 42,3
    Arka fren: % 169,8

    şeklinde gerçekleşiyormuş. Arka frenlerdeki rakamın yüksekliği aşırı güç kullanımına ve bloklamaya işaret etmekte.

    Hangi frenin daha etkili olduğu sorusuna gelince... Bu da tamamen tutunma katsayısı ile ilgili bir durum. Katsayının düşük olduğu durumlarda ön ve arka frenlerin etkinliği birbirine eşit. Tutunma katsayısı yükseldikçe ön frenlerin etkinliği arkada frenlere göre çok daha fazla oluyor. Zemin tamamen kuru ve lastiklerin tutunmasına elverişliyse tam frenlemede ön frenler zemini tamamen tuttuğu için devrilme meydana geliyor. İdeli, ideal frenleme yapabilmekte... Böylece üçüncü sorumuza geliyoruz.

    3. İdeal frenleme yapılabilir mi?

    Bunun yanıtı kısaca hayır. İster Moto GP sürücüleri olsun ister test sürücüleri, ideal frenleme yapabilecek güce sahip değiller. İdeal frenleme ancak ABS sistemleri tarafından yapılabilmekte. ABS saniyede 15 kez frenlerde düzenleme yapabiliyor, insanoğlunun bu seviyete ulaşması mümkün değil.

    Peki frenleme konusunda nelere dikkat etmeliyiz.

    -- Zemin tutuculuğu fazlaysa ön frenler daha fazla tutacaktır.
    -- Özellikle şehir içlerinde ve virajlara girmeden önce arka frenler kullanılmalıdır. Ön frenler özellikle virajlarda devrilmeye neden olmaktadır.
    -- Ön frenler tam sıkıldıktan 0,2 saniye sonra tam bloke olmaktadır. Tehlike anında panik halindeyken ön frenlerin tam sıkılması genellikle devrilmeyle sonuçlanmaktadır. Yani, bloke edilmiş arka tekerlek ile motosikleti kontrol imkanı olmasına rağmen, ön fren bloke olduğunda motosiklet çok daha zor kontrol edilir.

    Normal zamanlarda ön fren bloke olduğunda hemen freni gevşeterek kontrolü tekrar ele alma şansımız olabilir, ancak bir tehlike anında reflekslerimizin bu kadar sağlıklı çalışmayacağı çok açıktır.

    Ayrıca bir de ön tekerlekte tek fren diski bulunduğu da hesaba katılmalıdır. Disk ile tekerlek merkezi arasında belirli bir mesafe bulunduğundan diske uygulanan fren gücüyle tekerlek gidiş yönünden 2-3 derece kadar sapmaktadır. Yani, disk soldaysa frenleme esnasında gidon sola, sağdaysa sağa çeker...

    Yaptığım kazadan sonra benim çıkardığım sonuç şu oldu:

    -- Panik halindeyken ön frenlere (özellikle benim gibi acemilerin sık yaptıkları hatalardan birisi) kesinlikle dokunmamak gerekli...

    -- Her ne kadar ideal olsa da ani durumlarda ön ve arka freni birlikte kullanarak fren mesafesini kısaltamam, sadece arka frenlerle yetinmek zorundayım ve bu nedenle fren mesafemi maksimum olarak düşünüyorum; önümdeki araçla mesafemi buna göre ayarlıyorum.

    İyi sürüşler
    :cat: [COLOR="DarkRed"]En büyük küçük![/COLOR]
    [B]Dylan 150 hakkında bilgiler[/B]:
    [INDENT]dylan150.wordpress.com[/INDENT]

  13. #13
    ustaoglu4840 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Nisan 2006
    Şehir
    HATAY - ANTAKYA
    Motosikleti
    YbR 125 :)
    paylaşım için teşekkürler
    İnsanlara ne söylerseniz söyleyin karşı tarafın alabileceği kadarıyla sınırlıdır !

  14. #14
    clint - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul
    Sizin de dediğiniz gibi, sanırım en mantıklısı öndeki araçla mesafeyi iyi ayarlamak ve en önemlisi aşırı süratten - hele ki şehir içinde - kaçınmak.
    Bu arada ben de Donald Duck'ın Teorilerinde okumuştum. "Motoru durdurmak için her iki fren birlikte kullanılmalı" diyordu. Ama bu durum aşırı sürat ya da panik anı için değil normal durumlarda idi sanırım.
    Bilgilere teşekkürler, benim gibi acemiler için önemli çünkü.
    "Bir adamın makosenleriyle bir kilometre yürümeden onun hakkında karar verme." (Kızılderili Atasözü) - (Clint is Cloud)

  15. #15
    okan4037 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Haziran 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    2013 Yamaha WR 125 R
    dun kaza yaptım 2 frenede asıldım motor kaydı gıttı bıdaha kucuk teker asla almam
    Yeni yine yeniden

  16. #16

    Üyelik
    13 Nisan 2007
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    hyosung karion
    tşkler bılgıler ıcın emeğıne sağlık

  17. #17
    cakalaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Ekim 2006
    Şehir
    Rize/Merkez
    Motosikleti
    CBR1000RR "2017
    Bugün kafamı karıstırdılar arkadaşlar ! Motor kullanırken genelde hangi freni kullanıyoruz ! ayak freni (arka ) ni mi yoksa ön freni mi ben ikisini birden diyorum adamlar ön fren her zaman daha sağlıklıdır diyo ! Bu adamların 2 si de yzf R 1 kullanıcısı
    Ya KASK TaK ; Ya ÖL

  18. #18

    Üyelik
    11 Nisan 2006
    Şehir
    av.istanbul
    Motosikleti
    MCT 250
    Arka fren yavaşlamak ön fren durmak içindir..benim tavsiyem bırakın bir otomobilden %25 daha kısa sürede durabilmeyi aynı süre içerisinde bile durabilmenin imkansız olduğunu düşünün...ben şimdiye kadar trafikte lastiklerini cayır cayır yakarak duran otomobiller gördüm ama bir motosiklet için bu sözkonusumu?...BENCE MOTOSİKLETTE DURMA MESAFESİ,YÜKLÜ BİR KAMYONUN DURMA MESAFESİYLE AYNIDIR..bunun böyle olduğunu düşünmezseniz başınız belada demektir..

  19. #19
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    30 Ekim 2007
    Şehir
    Bugün burda yarın şurda ertesi gün kimbilir nerde
    Motosikleti
    33 ACJ 92 ve 33 R 2170
    işte benim sorun hakkında bi başlık.....bi gün bu durma olayı yüzünden başımı belaya sokacam ama hadi hayırlısı....herkes farklı bişe söylüyor,en iyisi deneyip görmek galiba...


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler